Villeneuve e Spielberg revitalizan dous clásicos, «Dune» e «West Side Story»

MIGUEL ANXO FERNÁNDEZ

CULTURA

Steven Spielberg revisa el filme musical «West Side Sory», que ya era una adaptación de un espectáculo de Broadway.
Steven Spielberg revisa o filme musical «West Side Sory», que xa era unha adaptación dun espectáculo de Broadway.

Ambos os filmes chegarán ás salas un ano despois de aprazarse a súa estrea polo covid-19

24 ago 2021 . Actualizado ás 08:59 h.

Fíxose nalgunha ocasión, pero é inusual que dous grandes do cine presente dispóñanse a estrear senllos filmes que revisan outros rodados anos atrás. Dúas películas, neste caso, que, cada un ao seu xeito, permanecen fortemente fixadas na memoria cinéfila. Trátase, nada menos, de Steven Spielberg e Denis Villeneuve. Spielberg bota a súa mirada sobre West Side Story -cuxo estrea está previsto en España para o 10 de decembro-, unha cinta que en 1961 xa adaptaba o musical presentado en Broadway catro anos antes e dirixida polo bailarín e coreógrafo Jerome Robbins -que traballaba o libreto de Arthur Laurents- da man do realizador Robert Wise. Ademais levou dez Óscar na gran festa de Hollywood. Villeneuve regresa sobre Dune -que chegará ás salas españolas o 17 de setembro-, a novela de Frank Herbert publicada en 1965 e que David Lynch versionó en 1984. E coa que tamén coqueteó a mediados da década dos 70 o excéntrico artista chileno Alejandro Jodorowsky (cóntao Frank Pavich no documental Jodorowsky's Dune), un traballo nonato que con todo converteuse en mítica referencia para o xénero da ciencia ficción, polas brillantes achegas visuais de xenios como H. R. Giger e Moebius. Foi aquela de Lynch unha case tan maldita produción, que, filmada en México, acabou sendo o seu peor pesadelo, segundo el mesmo confesou, unha razón pola que segue negándose a restaurar a versión orixinal de cinco horas que o produtor Dino de Laurentiis e a súa filla Raffaella obrigáronlle a deixar en 137 minutos.

Na grella dos Óscar

De ambos os novos traballos soamente difundíronse os tráileres e non hai aínda referencias críticas. As dúas producións víronse afectadas de cheo polo covid-19, provocando que tanto Fox e a Amblin de Spielberg como Warner e Villeneuve Films preferisen atrasar a súa estrea ata que o público puidese regresar en condicións de normalidade á pantalla grande, lugar natural para o que idearon os seus respectivos espectáculos e así garantir a recuperación do custo dos proxectos, que se estima en 100 e 165 millóns de dólares, respectivamente. E de paso, claro, colocalos na grella de saída aos próximos Óscar.

Aínda que por inercia se podería cualificar como remake -nova versión doutra película anterior, no argot do sector-, no caso das obras de Spielberg e Villeneuve trataríanse realmente de reboot , unha versión propia dun título anterior con variacións que poden afectar mesmo á fonte orixinal, aquí un texto teatral e unha novela.

Rodada en Paterson, Nova Jersey, West Side Story baséase sobre todo no libreto para o musical de 1957. Algunhas escenas e a orde de varias cancións foron cambiadas para a versión de Robbins e Wise por desexo do letrista Stephen Sondheim. Tamén a actriz Rita Moreno -que encarna a Anita, naquel filme- aparece na versión de Spielberg reconvertida na portorriqueña Valentina no guion de Tony Kushner, cambiando o sexo a Doc, que na orixinal era o dono da farmacia onde traballaba un dos personaxes centrais -Tony, Richard Beymer-, unha especie de mentor dos personaxes adolescentes. Outro cambio modifica os apelidos dos irmáns Bernardo e María, agora Vásquez. A trama céntrase en amores clandestinos provocados pola rivalidade entre os Jets e os Sharks, cuadrillas urbanas de diferentes orixes étnicas, cunha ampla repartición de actores, moitos deles noveis. Das coreografías, que tanto no musical como na película oscarizada, coordinaba Jerome Robbins, responsabilízase agora Justin Peck, antigo danzarín do New York City Ballet -do que Robbins foi cofundador en 1948- e un dos seus principais coreógrafos desde a década pasada.

Un mesías galáctico

Dune, pola súa banda, nace coa intención de penetrarse na segunda parte da novela de Herbert en función da previsión de acollida en despacho de billetes, que os exhibidores prognostican óptima. Con guion escrito polo propio Villeneuve en colaboración con Jon Spaihts, retoma o libro coa intención de ser máis fiel ás súas páxinas do que foi a creación de Lynch. A sinopsis oficial iníciase con Paul Atreides -encarnado polo actor neoiorquino Timothée Chalamet-, un mozo brillante e unha especie de mesías, que deberá viaxar ao planeta máis perigoso do universo para asegurar o futuro da súa familia e do seu pobo, no medio da ameaza de mal nunha galaxia rexida por unha estrutura imperial case feudal. O resto, verémolo en pantalla.

Fotograma del filme de Denis Villeneuve «Dune», que cuenta entre su amplio elenco de actores con estrellas como Timothée Chalamet y Javier Bardem.
Fotograma do filme de Denis Villeneuve «Dune», que conta entre o seu amplo elenco de actores con estrelas como Timothée Chalamet e Javier Bardem.

A rodaxe levou a cabo con moito segredo nos Origo Films Estudos de Budapest -alí xa filmou no ano 2017 Villeneuve Blade Runner 2049- e na repartición están Zendaya, Javier Bardem, Jason Momoa, Josh Brolin, Stellan Skarsgård, Charlotte Rampling, Óscar Isaac e Rebecca Ferguson, entre moitos outros. Irase ata 155 minutos. Como significativa anécdota, lembrar que o compositor Hans Zimmer renunciou ao Tenet de Christopher Nolan -director co que traballa habitualmente- para mostrar a súa admiración polo universo de Herbert.