O escultor do baleiro que soldaba a antollo o ferro e a súa propia vida

Carmen García de Burgos PONTEVEDRA / LA VOZ

CULTURA

RAMON LEIRO

Penado é o autor de pezas como «Aí veñen os mariñeiros» e o papagaio Ravachol

15 sep 2016 . Actualizado ás 05:00 h.

Esculpía o que lle apetecía cando lle apetecía. Se estaba en época de fervor toureiro, as súas mans collían o soplete e dedicábanse a unir chapas de ferro que daban forma a destros e hastados; se se trataba de conxelar escenas de fútbol ou aos seus protagonistas, facíao. Todos os personaxes que nalgún momento espertaron a curiosidade de José Luis Penado quedaron inmortalizados nalgunha dos seus centenares de obras. Moitas delas forman xa parte da paisaxe da súa cidade natal, Pontevedra, e da Coruña, noutras. Nesta última preside a praza Elíptica Aí veñen os mariñeiros, unha das súas esculturas máis recoñecidas.

Na capital do Lérez a nómina é complexa (por numerosa) e sinxela (por familiar) ao mesmo tempo. A peza máis popular é a figura do papagaio Ravachol que desde hai un decenio centra a atención de cantos turistas pasan por Pontevedra. Fronte ao santuario da Peregrina, con chulería suficiente para mirar á fronte en lugar de cara a o templo, o símbolo do Entroido da Boa Vila cánsase diariamente de saír nos selfies e as instantáneas de centos de persoas. Non foi a que máis defendeu. Tampouco o foi o Monumento á árbore, epicentro da praza de Barcelos desde 1998. Nin o Fume metálico saíndo polo tubo dunha máquina, de Monte Porreiro. Quizais porque estas obras non necesitaban defensa. E quizais por iso foi o Cristo que preside o altar da igrexa da Virxe do Camiño a obra que máis reivindicou. E a máis cuestionada.

As mesas e andeis tamén ocuparon os seus días. E as súas noites, moitas das cales pasaba no seu estudo. Eran as que non gozaba coa súa familia de cámping, outra das súas afeccións, que se resumen nunha: vivir cada día como marcaba o corazón, ese que esta tarde se despedirá, ás 18 horas en Campolongo, dos seus familiares e dos seus amigos.