Un tren obsoleto e unha autoestrada cara abocan ao colapso aos buses entre A Coruña e Ferrol

Elena Silveira
Elena Silveira A Coruña

A Coruña CIDADE

Anxo Manso

A Xunta lanzou en setembro 160 expedicións de reforzo nas liñas máis saturadas

01 oct 2023 . Actualizado ás 08:43 h.

As cidades da Coruña e Ferrol, así como as súas áreas metropolitanas, carecen dun transporte público eficiente. Ambas as áreas xuntas constitúen o principal motor económico de Galicia e agrupan a máis de 600.000 veciños, pero ir dunha capital a outra é unha aventura case terceiromundista. Así, aínda que hai menos de 60 quilómetros de distancia, viaxar en tren é tarefa difícil e o custo económico da autoestrada, así como o prezo da gasolina, obriga a moitos pasaxeiros a buscar o autobús como alternativa. Trátase dunha opción barata e rápida, aínda que con inconvenientes, xa que a sobredemanda fai que se formen colas nas estacións, que moitos pasaxeiros queden sen asento e que o servizo se colapse nas horas punta. Estas son as luces e as sombras da interconexión entre A Coruña e Ferrol:

vías de tren

Como en 1913. O problema da conexión ferroviaria entre A Coruña e Ferrol é que o trazado a vía é anticuado, está sen electrificar e obriga aos trens a percorrer 74 quilómetros a unha velocidade media similar á dun ciclomotor. O peor tramo é o situado entre Betanzos e Ferrol, que foi inaugurado no ano 1913 co alcume do Ramalillo e segue igual que hai un século. O declive do tren entre A Coruña e Ferrol demóstrano os datos de pasaxeiros: ha ir perdendo uns 9.100 anuais. Tampouco axuda a escaseza de trens diarios xa que, segundo consta na páxina web de ADIF , o venres hai tan só cinco para viaxar da Coruña a Ferrol. O primeiro é ás 6.37 e, o último, ás 22.09. E desde Ferrol á Coruña, son seis frecuencias, unha máis: entre as 05.55 e as 19.30 horas. O billete simple máis barato, sen descontos, é de 3,85 euros. Pero a media supera os 5 euros por traxecto. Ademais, mentres A Coruña se prepara para recibir a alta velocidade coa construción da nova estación intermodal, a de Ferrol nin está nin lla espera. 

Como explican algúns usuarios do tren, «van chegar antes os pasaxeiros que van a Madrid que nós que imos a Ferrol. Xa é hora, despois de tantos anos, de que se aborden melloras. Se hai diñeiro para unha cousa, tamén para outra, máis perentoria». O famoso baipás na estación de Betanzos-Infesta, que todos os anos se cita nos Orzamentos estatais, leva décadas sen executarse e só recortaría cinco ou seis minutos o traxecto. Doutra banda, un estudo elaborado polos concellos da Coruña e Ferrol calcula que renovar por completo esta rede ferroviaria custaría 700 millóns de euros, case catro veces máis que a intermodal da Coruña.

autoestrada ap-9

Coa billetera chea. Ao ritmo que marcan os límites de velocidade, en coche privado e pola AP-9 tárdanse uns 35 minutos en chegar desde A Coruña a Ferrol. Un tempo razoable se se teñen en conta que son menos de 60 quilómetros os que separan ambas as cidades. Con todo, para emprender esta viaxe en solitario hai que ter a carteira chea. Un usuario da autoestrada confirma que hai descontos para ir e volver no mesmo día, pero igualmente non compensa o alto custo: «Xa só de peaxe son uns 6 euros, máis o gasto de gasolina e o desgaste de rodas... A Fene son 5,25 euros, pero por ese prezo non compensa, sae máis barato o tren ou o autobús. O problema é que ningunha das dúas opcións coincídenme ben por horario, polos transbordos e as continuas incidencias que se producen», explica Javier, usuario da AP-9.

autobús

Unha alternativa arriscada. A empresa Monbus é a adxudicataria de prestar o servizo de transporte público entre A Coruña e Ferrol. Desde o ano pasado, as conexións entre as cidades realízanse cada media hora. Para saír de Ferrol, o primeiro bus é ás 06.30 horas e, o último, ás 22.00. Mentres que para chegar desde A Coruña a Ferrol, o bus máis madrugador sae ás 07.30, e o máis tardío, ás 22.35 horas. En función do percorrido e as paradas, os buses tardan en facer o seu traxecto pola autoestrada entre 50 e 90 minutos. Moito máis lentos son os que percorren vilas de a costa, que chegan a tardar case tres horas en completar a ruta. O prezo é alcanzable: 1,85 euros por billete, e a compaña aplica descontos que abaratan o custo. O problema, segundo os usuarios, é a falta de certeza no cumprimento dos horarios, o que deixa colgados na rúa a usuarios, co agravante de que algúns perde transbordos. Desde a Xunta confirman que este mes de setembro, no corredor A Coruña-Ferrol realizáronse ao redor de 160 expedicións de reforzo en vehículos de gran capacidade. Explican que desde a Administración autonómica realízase un esforzo titánico para ofrecer «a única alternativa real en transporte público, fronte a un tren practicamente inexistente».