As emocións de «Do Revés 2» explicadas por unha psicóloga: «O feito de intentar controlalas pode ser contraproducente»

Sofía Berardi / U. R LA VOZ DA SAÚDE

SAÚDE MENTAL

Las nuevas emociones presentes en la película «Del Revés 2».
As novas emocións presentes na película «Do Revés 2». Alexandra Rocha

Do revés 2 é a estrea da tempada. Coñece por que é a «mellor película psicolóxica» para nenos, adolescentes e adultos, segundo a psicóloga e divulgadora María Gómez

25 jun 2024 . Actualizado á 11:30 h.

 «A película Do Revés 2 foi un pequeno abrazo á miña loita constante contra vivir con inquedanza». «Eu, unha adulta de 26 anos chorando vendo Inside Out 2». «Esta película explicoume máis do desenfreo na miña cabeza nunha hora que o psicólogo en dous anos». Estes son ningúns dos comentarios en redes tras o visionado da exitosa película Do revés 2 —tamén coñecida como Inside Out ou Intensamente—, que trata conceptos delicados dun xeito enxeñoso e foi moi celebrada polos psicólogos. Esta longametraxe desenvólvese dentro da mente de Riley Anderson, unha adolescente de 13 anos.

 «É a mellor película psicolóxica. Todas as películas que está a facer Disney son moi necesarias porque son unha ferramenta educativa para falar da intelixencia emocional, da saúde mental e de todos estes temas que ata o de agora foron tabú. Falar diso é moi importante e desde a psicoloxía e a educación hai que ir á prevención, non só á intervención», opina María Gómez, psicoterapeuta e divulgadora. «Está moi ben plasmada, obviamente non se pode xeneralizar a como vive cada un a inquedanza ou as emocións, porque cada persoa é un mundo, pero si que Riley vive momentos que creo que case todos experimentamos», engade. 

A secuela estreada este 19 de xuño comeza co mesmas cinco emociones antropomorfizadas da primeira parte, encargadas de administrar a mente de Riley a través dunha consola que guía as súas accións. Elas son Alegría, Tristeza, Medo, Ira e Noxo. Todo vai ben ata que, na transición á adolescencia, a súa mente é invadida por un novo grupo de emocións máis complexas: Ennui (que leva o seu nome en francés e viría representar ao aburrimento), Vergoña, Envexa e Inquedanza. Esta última interrompe o control de Alegría, encerra ao resto de emocións nunha bóveda e convértese nunha perfecta antagonista. 

 

Ansiedad, una de las emociones de Del Revés 2, película de Pixar.
Inquedanza, unha das emocións de Do Revés 2, película de Pixar. Pixar
 

Inquedanza preséntase na película cunha chea de maletas, representando o peso que senten quen transita por esta emoción. A poucas horas da estrea mundial, é o personaxe máis comentado por un público que empatiza co seu efecto sobre Riley. A historia mostra como a inquedanza pode ir crecendo aos poucos ata chegar a un punto crítico se non se aborda correctamente. Mediante a representación de falta de aire, garganta pechada, sensación de desmaio, mareo e pranto, a película logra evocar o ataque de inquedanza sufrido pola protagonista. Spoiler, Alegría logra reunir a todas as emocións e pon punto final ao momento cun abrazo. Así, a protagonista recupera a súa respiración.  

Ao final a clave, e o que se dá a entender desde a primeira película, é que as emocións non son do todo boas nin malas, senón que hai que saber conxugalas. «Ata o de agora, desde a psicoloxía impúxose moito o pensamento positivo tóxico e o abrazar só o positivo e eliminar calquera tipo de malestar. Iso é irreal e, moitas veces, contraproducente. Cando ves este tipo de situacións sentes un alivio, entendes que ata a persoa que máis admiras do mundo ten inquedanza e pasa momentos como Riley. A clave non é evitar calquera tipo de malestar, evitar a inquedanza, senón lidar con iso, aprender a relacionarte con esas emocións novas que veñen e que non van ser do todo agradables, porque na vida hai momentos que non son agradables».

 Fálase moito sobre a xeración de cristal para referirse á pouca resiliencia ou tolerancia xeral dos máis mozos. A psicoterapeuta cre que é un termo «bastante inxusto» porque se enfrontan a retos e a desafíos moi distintos. «Antes non se falaba do tema e se non pos nome a algo, non existe. Agora fálase e pónselle nome e creo que iso é importante, enfrontámonos a desafíos moi distintos: o relacionarnos coas redes sociais, precariedade laboral, un sistema económico distinto con moitas variables de contexto etc. Comparar xeracións é pouco produtivo, ao final non ten sentido e non chegamos a ningunha conclusión», conclúe Gómez, coñecida en redes como @merigopsico.

 

María Gomez, psicóloga y divulgadora, es conocida en redes como @merigopsico.
María Gomez, psicóloga e divulgadora, é coñecida en redes como @merigopsico. Nines Minguez

Nunha entrevista a Fotogramas o director Kelsey Mann expresou que unha das boas decisións que tomaron foi o non estigmatizar o personaxe de Inquedanza, a quen se ve riseira e divertido durante a longametraxe. Incluso non é algo malo, senón que actúa como protectora de Riley, para anticiparse aos problemas. Todo vai ben ata que o pensamento de “Non vallo o suficiente” crúzase pola súa mente. 

Unha película animada que interpela a moitas xeracións

 «Do revés é para todos os públicos», afirma Gómez, e explica: «Para os nenos é moi moi ben para aprender e para saber que é o que polo que están a pasar e o que lles vai a vir na adolescencia; para os adolescentes é súpers importante para entender por que procesos pasan, como se poden xestionar, e para falar diso. Ao final a película é unha escusa para falar coa xente á súa ao redor, cos seus pais, coa xente próxima. E se es maior creo que é un grande alivio entender o que pasaches, pór en palabras e vivir situacións que vive Riley que non viras noutro sitio reflectido deste xeito. Hai películas psicolóxicas moi boas, pero que son moito máis densas, entón non chegan a un público tan amplo e por iso creo que esta é a mellor».

 Consultada sobre a falta dalgunha emoción, a psicoterapeuta confesa que bota de menos a personificación da razón. «Como seres humanos intentamos buscar o equilibrio entre as emocións e a razón. Creo que sería un punto moi interesante, sobre todo agora que Riley é adolescente, pero entendo que a dinámica da película, ao final reflicte o proceso no que todas as emocións razoan para chegar ao benestar da protagonista».

 A única «crítica» que xurdiu ao redor do filme relaciónase con que as emocións novas son negativas e a pesar de ingresar na adolescencia, na consola non hai ningún personaxe que sexa desexo ou satisfacción. Esta cuestión foi explicada por Kelsey Mann: «Alegría segue sendo a única emoción claramente positiva. As novas emocións, como Inquedanza e Envexa, aínda que poidan parecer negativas, tamén teñen un propósito positivo na nosa vida. Incluso Inquedanza, que pode causar dano, realmente está a tratar de axudarnos. Todas as emocións están aí para coidar de nós».

 Nesta longametraxe, psicólogos da Universidade de Berkeley e da Universidade de California en San Francisco exerceron como consultores, e, xunto ao director, lograron plasmar unha película que parece infantil, pero que esconde unha potente mensaxe sobre a saúde mental. En cada sala de cine aprenden todos: os pais entenden os seus fillos, os adolescentes logran un autoconocimiento e os nenos, co tempo, poderán obter respostas a que é o que sucede ao mergullarse na adolescencia. Adoecerán, pero con coñecemento.  

Breve análise das emocións segundo María Gómez

 

Inquedanza:

Durante a escena do ataque hai un diálogo crave: «Non sei como deter a inquedanza, quizais non se pode. Quizais todo isto é o que pasa cando creces, sentes menos alegría», di Alegría. Para Gómez é un pensamento moi esperable cando te ves en momentos de desesperanza. «É a frase que di Alegría ao darse conta que non pode controlar a situación. Pero aí está o punto, o feito de intentar controlar as emocións ás veces pode ser contraproducente. Hai que escoitalas, sentilas, saber que significan ou que nos están dicindo e relacionarnos doutro modo con elas. Por iso na película ver que non hai que loitar contra a inquedanza, senón falar con ela, porque a inquedanza tamén pode ser adaptativa», explica Gómez.

«A inquedanza pode pasar a ser un problema cando non se xestiona ben, cando tes moitos acontecementos ao redor da túa vida que poden ser moi abafadores e tamén o contexto pode influír en que ti non sexas capaz de xestionar ben a inquedanza. Porque non tes as ferramentas ou porque as situacións que vives non cho permiten, non é unha cousa que só depende de ti, que iso tamén é unha mensaxe moi individualista que se deu moitas veces. É moi persoal saber cando a inquedanza empeza a ser un problema, pero creo que si que é moi bo a partir da base de que é normal, non é algo horrible, que ás veces podes ter síntomas físicos que te alertan moito e que non entendes que é o que está a pasar porque nin sequera sabes identificar porque te sentes así. Hai como moitas capas por baixo das emocións», reflexiona.

Cales son os síntomas da inquedanza?

A nivel cognitivo-subxectivo: preocupación, temor, inseguridade, dificultade para decidir, medo, pensamentos negativos sobre un mesmo, temor á perda de control, dificultades para concentrarse.

A nivel fisiolóxico: sudoración, tensión muscular, palpitacións, taquicardia, tremor, molestias no estómago, outras molestias gástricas, dificultades respiratorias, sequidade na boca, dificultade para tragar, dores de cabeza, náuseas, molestias no estómago.

A nivel motor: evitación de situacións temidas; fumar, comer ou fumar en exceso; intranquilidade motora (movementos repetitivos, rascarse, tocarse...); ir dun lado a outro sen finalidade concreta; tatexar; chorar.

 

Vergoña:

Vergüenza, una de las emociones de Del Revés 2, película de Pixar.
Vergoña, unha das emocións de Do Revés 2, película de Pixar. Pixar

«Coa vergoña ver moi claro que é unha emoción necesaria, que te avisa de como actuar segundo o contexto social no que estás. É unha emoción que nos fai conscientes de que somos seres sociais e do importante que é como nos relacionamos e o que proxectamos. Do mesmo xeito que a inquedanza pode ser un problema se empezas a actuar distinto preocupándote demasiado sobre que é o que proxectas. En xeral, todas as emocións mal xestionadas poden afectar no teu benestar», asegura a experta.

Envexa

Envidia, una de las emociones de Del Revés 2, película de Pixar.
Envexa, unha das emocións de Do Revés 2, película de Pixar. Pixar

A psicóloga tamén ve a envexa como algo normal, a condición de que estea ben xestionado. «A envexa é interesante porque a entendemos como un pecado capital e algo que está moi mal sentir, pero volvemos ao mesmo: é totalmente normal e pode ser funcional. Mobiliza, sinálate que cousas admiras e que che gustaría conseguir. É coñecido que hai unha envexa sa e outra que non o é; poderiamos dicir que a envexa sa é cando a xestionas ben. Ao redor deste entimiento está a idea individualista e a competitividade, aí é cando poida que non sexa san. Podes envexar a alguén pero o éxito dos demais non é un fracaso teu», explica, e conta que Rigoberta Bandini, que é quen dobra en español ao personaxe, dixo que «a envexa tamén pode ser motor para construír unha mellor versión de ti».

 Aburrimento:

Ennui, una de las emociones de Del Revés 2, película de Pixar.
Ennui, unha das emocións de Do Revés 2, película de Pixar. Pixar

Sobre o aburrimento Gómez sostén que «é necesario, sobre todo agora que enchemos calquera espazo coas pantallas e as redes sociais, aburrirse é positivo para a nosa creatividade».

Nostalxia:

Para rematar, a psicóloga fai referencia a Nostalxia: «Aparece moi pouquiño na película porque, por unha cuestión de idade —a protagonista, lembremos, é unha adolescente—, aínda non tivo a oportunidade de experimentala; acaba aparecendo co paso do tempo. A nostalxia é un sentimento que pode ser contraditorio porque sentes alegría pero tamén tristeza. Ao final é botar de menos algo que che gustou moito vivir e iso é unha sorte, significa que tes recordos moi bonitos».