Ian Gibson: «Estou abraiado tras visitar o mosteiro de Oia»

Pedro Rodríguez Villar
Pedro Rodríguez VIGO / LA VOZ

VIGO

Sarah Barberá / Real Mosteiro de Oia

O hispanista goza das súas vacacións en Tui xunto a un Miño «fascinante»

21 jul 2023 . Actualizado ás 14:22 h.

O mosteiro de Oia foi o lugar elixido pola represión franquista para encerrar a miles de presos republicanos entre 1937 e 1939. Foi, en palabras do historiador Javier Costas, un «campo de concentración» que reuniu a máis de 4.500 persoas nun espazo para 250. Moitos destes presos deixaron escritas as súas historias ou experiencias debuxando nas paredes interiores do mosteiro. Estes «Guernicas» sorprenderon» ao recoñecido hispanista Ian Gibson. O historiador está de vacacións en Tui coa súa muller e explica que «despois de visitar o mosteiro se ha quedado abraiado». Gibson leva estudando e escribindo toda a súa vida sobre a Guerra Civil, a represión franquista e, especialmente, sobre Federico García Lorca. Moitos dos presos de Oia afrontaron o mesmo destino que o escritor granadino. Foron asasinados, tirados nunha fosa común e condenados ao esquecemento. «Ver as súas mensaxes emocionoume moitísimo», explica Gibson. Coñecer a historia deste lugar, «saber que aquí murio tanta xente hame deixado tocado», conta.

A visita ao mosteiro de Oia era un de débelos que tiña pendente Gibson en Galicia. «Nunca puidera ir, pero esta vez deuse a oportunidade e mereceu moito a pena» destaca. Ademais, explica que foi un afortunado porque Carole Elliott, a súa muller, e el puideron coñecer o mosteiro da man de expertos como Javier Costas, o historiador Suso Vila e o seu amigo Rubén Martínez.

O hispanista descubriu durante a visita as inscricións realizadas a lapis nas paredes do piso superior, que levaban máis de 80 anos ocultas ao público, soportando unhas condicións de humidade e intemperie que puñan en perigo a súa pervivencia. Estas pinturas integran unha exposición que consta de 100 fragmentos que van rotando.

A maioría das inscricións do mosteiro son os datos persoais que os presos escribiron nas paredes, pero tamén hai calendarios utilizados para non perder a noción do tempo, referencias á ausencia do mundo exterior e, en palabras de Costas, «sobre todo imaxes do mundo feminino con siluetas de espidos ou algunha bailarina». A guerra e os seus recordos tamén aparecen en forma de bombardeos, así como a fame que sufrían. A dieta dos presos estaba baseada nas castañas e nas algas que se comían cando os levaban a bañarse á praia.

Un namorado do Miño

Non é a primeira vez que Gibson pasa as súas vacacións no Baixo Miño. Veu a pasar unha semana e hospédase en Tui , moi preto do Miño. «Un río que lle fascina» e que considera «o máis bonito do país». Desde o municipio aproveitou para visitar máis lugares da raia. Un dos que máis lle impactou foi o areal de Camposancos e o estuario do Miño na Guarda, que lle deixou «pasmado».

O seu amigo Suso Vila tamén destaca que Gibson non desaproveitou a oportunidade de gozar da gastronomía do Baixo Miño. Conta, entre risos, que «estaba moi interesado polo albariño do Rosal». Ademais, destaca que «na conversa con Ian Gibson, Carole e ou amigo Rubén» tamén puideron falar «dous nosos proxectos en marcha» e do traballo de Gibson en relación ás obras do escritor irlandés James Joyce.

 

M.MORALEJO

Dous libros para entender a historia e os segredos da xoia do Camiño da Costa

Gibson visitou o mosteiro de Oia de dous recoñecidos expertos do espazo: Suso Vila e Javier Costas. Ambos lle mostraron a historia da xoia do Camiño da Costa. Vila publicou este ano o libro- «Santa María de Oia. Arte, historia e patrimonio dun mosteiro transfronteirizo», unha obra onde as orixes do mosteiro e os seus principais episodios históricos, a desamortización, o campo de concentración durante os anos da Guerra Civil e a súa situación actual. Tamén fai un achegamento á arquitectura do monumento, prestando especial atención á igrexa e o mobiliario litúrxico que se conserva (retablos, coro, pinturas, etc.).

Á súa vez, Javier Costas, é o coordinador e autor do libro «Con outra mirada. O horror da Guerra Civil Española no Mosteiro de Oia. 1936-1939», xunto a Lucía Álvarez Caeiro, na gravación e transcrición de entrevistas, e Lorena González Vicente, na elaboración de fotografías e análises do material fotográfico. Nesta obra recollen a historia dos prisioneiros represaliados no Mosteiro e os debuxos que deixaron nas súas paredes.

Ambos agradecen ao Real Mosteiro de Oia e á Fundación Bretal, os encargados da restauración dos debuxos e do proxecto de rehabilitación do mosteiro, que lle facilitaron a Gibson a visita ao lugar.