O papa aproveita a súa visita a Venecia para advertir sobre o cambio climático, a xenofobia e as novas tecnoloxías

Gonzalo Sánchez REDACCIÓN / EFE

SOCIEDADE

Yara Nardi | REUTERS

É a primeira vez que o pontífice arxentino sae de Roma este ano, e miles de fieis puideron velo dando misa na praza de San Marcos

28 abr 2024 . Actualizado ás 17:45 h.

O papa Francisco viaxou este domingo a Venecia (norte), para visitar a proposta vaticana na Bienal de Arte, nun cárcere feminino, pero tamén para advertir das ameazas que se ciernen sobre as augas de chamada Cidade dos Canales, como a crise climática ou o turismo de masa.

O pontífice, aos seus 87 anos, tomou o helicóptero para saír por primeira vez de Roma este ano e acudir a esta cidade de canles e pontes, unha meta pouco cómoda na súa situación, cuns problemas de mobilidade que lle obrigan a usar a miúdo a cadeira de rodas. No entanto, en apenas cinco horas visitou ás presas do cárcere veneciana, reuniuse con mozos, deu misa na impoñente praza de San Marco e navegou a bordo dunha lancha.

Pola dignidade nos cárceres

A primeira parada foi a penitenciaría feminina da illa da Giudecca, onde este ano o Vaticano montou o seu pavillón para a 60ª Bienal de Arte coa colaboración dunhas oitenta recluídas. Francisco visitounas e saúdo no patio do centro: «Queridas irmás, hoxe todos sairemos máis ricos de aquí. Poida que quen sairá máis enriquecido sexa eu», dixo ás reas, visiblemente emocionadas.

O pontífice arxentino lamentou «a dureza» da prisión por «os problemas de aglomeración, a falta de infraestruturas e recursos e os casos de violencia» pero defendeu a súa conversión «nun lugar de renacemento moral e material». Por iso considerou «fundamental» ofrecer aos detidos «instrumentos e espazos de crecemento humano, espiritual, cultural e profesional para pór as bases das súas reinserción».

Acto seguido, Bergoglio acudiu á capela da prisión, onde a Santa Sé instalou o seu pavillón da prestixiosa Bienal, o evento que cada dous anos converte nun enorme museo a xa de por se fermosa Venecia. O proxecto vaticano titúlase «Cos meus ollos» e «abre física e conceptualmente» a prisión para falar de arte, poesía e humanidade, con instalacións de artistas como Maurizio Cattelan (autor da famosa escultura de Xoán Paulo II abatido por un meteorito).

O papa, o primeiro en visitar a Bienal, dixo ante os creadores que «o mundo necesita artistas», tamén para paliar «o racismo, a xenofobia, a desigualdade, o desequilibrio ecolóxico e a aporofobia», o «neoloxismo terrible» da «fobia ao pobre». Pero avisou que actualmente «é máis urxente que nunca» distinguir a arte do mercado: «O mercado promove e canoniza, pero sempre existe o risco de que 'vampirice' a creatividade e roube a inocencia», alertou.

Para rematar, reclamou que a arte contemporánea «valore adecuadamente a contribución das mulleres», citando a Frida Khalo, Corita Kent ou Louise Bourgeois.

O papa en lancha

Despois, Francisco, a pesar dos seus problemas de mobilidade, montouse nunha lancha —adaptada ás súas necesidades— e navegou as augas venecianas para chegar á igrexa de Santa María da Saúde, á entrada da Gran Canle, deixando unha das imaxes da xornada (aínda que non montou en góndola como Bieito XVI en 2011).

Ás portas do templo agardábanlle centos de mozos cantando e a quen Francisco alentou a non vivir «sentados no sofá». «Non vos illedes, buscade aos demais. Ide sen medo ao contraxeito: tomade a vida entre as mans, póndevos en xogo, apagade a televisión e abride o Evanxeo, isto é demasiado eh?. Deixade o celular e atopade á xente», animou. E rematou: «Raparigos, non sexades profesionais do teclear compulsivo senón creadores de novidade».

Unha cidade única e ameazada

O último acto de Francisco en Venecia foi unha misa ante uns 10.000 fieis na Praza de San Marcos e na súa homilía aproveitou para denunciar as «ameazas» que afectan a esta histórica cidade, suscitando o aplauso dos presentes. Entre os riscos, apuntou ao cambio climático, especialmente notorio nunha urbe construída sobre a auga e repleta dun fráxil e incontable patrimonio, pero tamén a xestión do turismo de masas que abarrota cada día as súas rúas e baleira os seus fogares.

«Hoxe vemos esta cidade, admiramos a súa encantadora beleza, pero preocúpannos os moitos problemas que a ameazan», lamentou desde o centro veneciano, marcado por un despoboamento irrefreable (residen xa menos de 50.000 persoas). Para rematar, antes de regresar en helicóptero ao Vaticano, o papa percorreu a praza de San Marcos cun pequeno vehículo branco e logo accedeu de forma privada, sen cámaras, á basílica para venerar as reliquias do santo.