Un Xacobeo contra os elementos

Juan María Capeáns Garrido
Juan Capeáns SANTIAGO

MERCADOS

Sandra Alonso

O impacto da guerra impedirá recoller todos os froitos da ampliación do ano santo, pero os expertos auguran máis gloria turística que penas

20 mares 2022 . Actualizado ás 05:00 h.

O Xacobeo 2021 será lembrado polos efectos da pandemia, e a súa ampliación ao 2022 por decisión papal está por ver se queda marcada pola guerra ás portas de Europa ou polas súas derivadas económicas, que non teñen que ser necesariamente negativas para un sector turístico que aínda ten marxe de manobra ata que comece o groso da campaña. A ningún actor escápaselle que unha escalada bélica terá unha repercusión que poucos se atreven a medir e, no mellor caso de que a crise se reconduza, haberá consecuencias económicas que terá incidencia directa na mobilidade do turismo internacional. Isto é, como ocorreu coa pandemia, Galicia pode saír de novo mellor parada en termos relativos da España que depende dos 75 millóns de turistas estranxeiros.

De momento non hai revisión de obxectivos. Turismo de Galicia cre que o primeiro termómetro da tempada, a Semana Santa, non permite extraer conclusións, porque se acentuou unha tendencia xa histórica de esgotar prazos e atrasar decisións en función mesmo da meteoroloxía. As expectativas seguen sendo «boas» polo turismo de proximidade e de escapada, que son as opcións maioritarias para estas datas. Desde o organismo autonómico existe o convencemento de que as «ganas» de retomar as viaxes despois de dous anos complicados poden vencer ás incertezas abertas pola inestabilidade internacional e a subida dos prezos.

O nivel de confianza das empresas era moi alto antes de que estalase o conflito bélico, ata o punto de que o Clúster de Turismo augurou un dos mellores anos da última década, coa marca acadada no 2019 levemente por amais dos cinco millóns de turistas. Con todas as precaucións, a Xunta mantén a perspectiva de acadar de novo esa barreira no 2023, e esta tempada quedar ao redor dos 4,6 millóns de persoas que pasan a noite na comunidade. O groso, outra vez, é nacional (3,4 millóns), deixando unha marxe de 1,2 millóns para os viaxeiros internacionais, unha cifra ambiciosa nas actuais circunstancias e que triplica as chegadas rexistradas no 2021, moi condicionadas polo covid.

En España , hai só un mes, a expectativas eran máis que alentadoras, cun dinamismo superior ao do 2019 pero cunha característica que se vai agudizar máis nas próximas semanas: os máis ricos teñen bastante claras as súas previsións vacacionais e estano reflectindo nas reservas, mentres que a clase media mantén os temores, antes pola situación sanitaria e agora polas repercusións da guerra.

O peso da seguridade

Os problemas, coinciden a Administración e a patronal galega, non virán de moi lonxe. A Galicia case non lle afectan as restricións aéreas ou o encarecemento das novas rutas, e entre o turismo nacional xa calou como unha alternativa «segura» durante a pandemia, un concepto que pode ser determinante nas decisións dos turistas españois, e non digamos en países emisores como os nórdicos ou a propia Alemaña, que teñen unha percepción moito máis próxima do problema. España, lembran os expertos turísticos consultados, saíu ben parada noutros conflitos. Durante anos, a guerra dos Balcáns derivou a oferta de Centroeuropa cara á península, e máis recentemente se produciu un fenómeno similar coa inseguridade política e institucional vivida en destinos emerxentes do norte de África que acabaron por apagarse.

Exceltur e as oportunidades de Galicia

José Luis Zoreda, vicepresidente executivo de Exceltur , o colectivo que reúne aos buques insignia do sector turístico español, ten claro que Galicia vai ser unha das zonas «menos afectadas» polas consecuencias do conflito bélico, sempre que este se circunscriba ao territorio de Ucraína . «Se vai a máis, non se move ninguén de casa», advirte. O peso da demanda do país invadido e de Rusia é residual nas comunidades verdes de España, ás que amplía os ventos favorables, e «moi relativo» no Mediterráneo.

Do que ninguén se librará será do encarecemento da enerxía e dos combustibles. «Todo ten repercusión. Se os medios de transporte e o sector turístico non ven clara a demanda non van repercutir os custos e haberá unha baixada nas marxes empresariais. O dilema é que se o facemos si pode supor un elemento disuasorio».

Tampouco poderá esquivar ninguén a «tensión inflacionista» e o retroceso do consumo a nivel europeo, dous aspectos que serán máis acentuados en España e que porán ás familias nun brete: «Entre pagar as facturas ou pasar unha semana en Sanxenxo , cae Sanxenxo. Ou se reducen as vacacións», pon por exemplo Zoreda, que tamén ve argumentos de peso para que Galicia sexa un dos destinos «que saian ben parados». O factor de distancia ao conflito dá maior seguridade, e os españois vena como unha opción «privilexiada». Agora ben, «un americano non distingue Cracovia de Santiago. Só sabe que en Europa hai problemas».

«O cliente está a dubidar»

Jesús Rodríguez Maseda é consultor da multinacional inmobiliaria e hostaleira británica Savills, pero mantén o privilexio de seguir traballando desde A Coruña, polo que sempre ten unha perspectiva galega dos problemas e as oportunidades da súa terra. Este profesional nado en Ribadeo e formado no Centro Superior de Hostalería, en Santiago, cre que a nova volta de porca da crise, esta vez da man dun conflito bélico, manterá paralelismos coa conxuntura xerada pola pandemia. Ao seu xuízo, a demanda internacional non se levantará como se agardaba. É máis, «caerá». Non se atreve a aventurar o impacto, pero será tan duro como prolongado resulte o conflito. Este xerro de auga fría ten tamén un vaso medio cheo, «porque o estranxeiro non vén, pero polos mesmos motivos, o nacional tampouco se vai». E aí é onde ve unha boa oportunidade para Galicia para repetir unha tempada turística aceptable dentro das circunstancias, incluso recuperando boas cifras no balance total.

Este experto en desenvolvemento de proxectos hostaleiros tamén ten claro que a resposta vai tardar. «O turista vai retardar a toma de decisións en todos os sentidos», e pensando no sector entende que terá que facer un novo esforzo por flexibilizar ou non endurecer como estaba previsto as políticas de cancelación. «Se as compras e as reservas non van máis rápidas nestes momentos é pola incerteza e a ameaza certa de que o terreo do conflito bélico poida chegar a transcender a Ucraína. O cliente está preocupado e dubitativo, así que hai que pórlle outra vez a alfombra vermella».

Do que é imposible librarse é da inflación interna, que xa corría ao galope antes de acelerarse coa guerra. «Ás clases menos favorecidas vailles tocar. Haberá contención no consumo». Con todo, cre que a chegada do AVE beneficiará a Galicia: «É unha boa alternativa para visitas curtas e ten un bo efecto de conectividad e mercadotecnia», conclúe.