O novo túnel ferroviario de Oural xa está aberto: a perforación norte e a sur atópanse

Carlos Cortés / Uxía Carreira MONFORTE / LA VOZ

SARRIA

É a obra máis cara e complexa de todas as previstas no plan de modernización da vía do tren Ourense-Monforte-Lugo

28 feb 2024 . Actualizado ás 18:03 h.

A perforación do novo túnel ferroviario de Oural está xa rematada. A súa construción é unha das obras máis importantes do proxecto de modernización en marcha da liña férrea entre Ourense e Lugo. E tamén a que é tecnicamente máis complexa e a máis cara, porque custa 51 millóns de euros. A apertura do novo túnel empezou en novembro do 2021 de forma practicamente simultánea na entrada norte e na sur, a primeira no termo municipal de Sarria e a segunda no do Incio. Fixeron falta 28 meses de traballo intenso para completar a apertura dos 1.870 metros que mide o novo túnel.

Este novo túnel vai en paralelo ao vello, demasiado estreito para as necesidades dunha vía con capacidade para trens eléctricos. Cando deseñaron a modernización da comunicación por tren entre Ourense, Monforte e Lugo, no ADIF optaron por desfacer o tapón que supuña Oural mediante a construción dun túnel novo, no canto de ampliar o antigo.

O novo ofrece mellores prestacións e ten unhas dimensións suficientes para a infraestrutura de alimentación eléctrica que está a ser instalada por primeira vez entre a estacións de Monforte e Lugo, polas que ata agora só podían circular trens diésel. O túnel en construción ten unha sección de 52 metros cadrados en vía única e executouse en dúas frontes á vez para que a obra fose máis rápido.

A apertura do novo túnel de Oural foi adxudicada á construtora Ferrovial en maio do 2021. O seu orzamento de 51 millóns de euros supón case o 10% do custo total dos proxectos en marcha dentro do plan de modernización da vía entre Ourense e Monforte, que suman un orzamento de 546 millóns de euros.

A apertura simultánea das dúas escavacións tardou meses en empezar porque antes foi preciso desenvolver traballos previos no terreo situado xunto ás dúas entradas e tramitar permisos administrativos. Ademais, nos momentos previos ao comezo da escavación os técnicos viron que na entrada sur había unha veta de terreo máis rochoso do previsto e que era preciso realizar voaduras con explosivos que non entraban nos primeiros plans.

No momento da súa contratación a Ferrovial, o que estaba previsto é que as obras de construción do túnel de Oural requirisen 30 meses de traballo. A perforación completa da condución subterránea é un paso moi importante, pero non o último.

Á luz dos prazos iniciais, o que falta aínda por facer levará outros seis meses de obras.

Aínda falta acondicionar a nova cavidade con toda a estrutura da vía, que inclúe os raíles e o resto da plataforma pola que circularán os trens, pero tamén a instalación da catenaria, os sistemas de sinalización e comunicacións, as conducións de ventilación e os dispositivos de protección civil e telecomunicacións e as dúas zonas de instalacións auxiliares incluídas no proxecto.

No vello túnel serán retiradas as vías para que quede como galería de evacuación. Quedará conectado ao novo mediante tres galerías transversais, situadas a uns 500 metros de distancia entre si.

Desde o seu inicio, nas obras de construción do novo túnel traballan ao redor dun centenar de persoas. Apoiados por un sistema de ventilación que renova o aire nas zonas nas que actúa a maquinaria de perforación, os obreiros están organizados en tres quendas diarias de oito horas cada un, de forma que a actividade non se detivo practicamente en ningún momento nestes dous anos e catro meses de obras.