A A-6 en Lugo, o modelo para a futura estrada intelixente grazas ao 5G

Suso Varela Pérez
suso varela LUGO / LA VOZ

BECERREÁ

Alberto López

Un ensaio de Telefónica no túnel do Cereixal, en Becerreá, serve de ensaio para unha condución máis segura

27 may 2021 . Actualizado ás 13:11 h.

A tecnoloxía 5G e as súas aplicacións en beneficio dos cidadáns son infinitas. Unha desas melloras hase podido constatar esta mañá de mércores no túnel do Cereixal da A-6, en Becerreá, onde técnicos de Telefónica explicaron como o uso do 5G pode axudar aos condutores a que circulen de xeito máis seguro.

A empresa de telecomunicacións, grazas ás axudas do Goberno, comezou hai dous anos un ensaio no citado túnel para comprobar como o 5G pode ofrecer asistencia á condución dos vehículos que transitan tanto á entrada e saída como no interior dos túneles. 

O estudo serve de ensaio para outros túneles e puntos do país con condicións específicas, e que require que tanto o vehículo como a propia estrada estean interconectados. Os técnicos destacan que este programa piloto que se realiza en Lugo supón os primeiros pasos cara a conseguir a estrada do futuro, unha vía intelixente, sensorizada, que sexa capaz de comunicar ao condutor o que está a pasar na súa contorna máis inmediata: «Desenvolvemos unha tecnoloxía para que a estrada fale cos vehículos, ofrecer información coa antelación suficiente ao condutor».

Esta mañá, os técnicos de Telefónica e das empresas Nokia e de Stellantis -firmas que desenvolven o programa dentro dos proxectos piloto de 5G seleccionados polo Ministerio de Asuntos Económicos e Transformación Dixital, que cofinancia Rede.é, en colaboración co Ministerio de Transportes, Mobilidade e Axenda Urbana- explican aos medios de comunicación e ás autoridades como funciona o sistema e que aparellos utilizáronse para dotar ao túnel da tecnoloxía necesaria.

Tanto no interior como no exterior do paso subterráneo da A-6 se han colocando tecnoloxías disruptivas como a C-V2X (conectividad vehicular baseada en redes celulares) e sensores IoT (o coñecido como Internet das cousas).

Un técnico de Telefónica explica el sistema aplicado en el interior del túnel y la información que reciben
Un técnico de Telefónica explica o sistema aplicado no interior do túnel e a información que reciben Alberto López

Os técnicos ensaiaron casos reais que hoxe mesmo expuxeron: o aviso das condicións meteorolóxicas coas que se vai atopar un condutor á saída do túnel e doutras eventualidades como conxestión de tráfico, accidentes, obras, pavimento deslizante, freada brusca, etcétera. Ademais, instaláronse sensores de contaminación, visibilidade, gases, etcétera, que permitirán monitorizar o estado do túnel.

Os aparellos que se usaron nun túnel modelo

O camiño ata conseguir unha condución asistida aínda é a longo prazo, por iso ensaios como o que vén realizando no túnel do Cereixal, e que hoxe se demostrou in situ, supón unha experiencia e unha oportunidade para solicitar datos que axuden no futuro a ter estradas e vehículos conectados. A lonxitude deste paso subterráneo, de 730 metros, a súa forma tubular e que o seu trazado é curvo e en pendente, foron idóneos para buscar un punto da rede de estradas para este  experimento.

No Cereixal despregouse cobertura 5G no túnel e un servidor MEC nas súas proximidades. Logo despregouse sistemas sensoriais no interior, concretamente nove cámaras DAI (detección automático de incidentes), dúas cámaras térmicas, unha cámara OCR que identifica os vehículos eléctricos, unha cámara OCR que detecta mercancías perigosas, un opacímetro (controla emisións de diésel) e unha estación meteorolóxica á saída do túnel.

En el túnel de O Cereixal, en Becerreá, se activo el 5G el pasado año para un ensayo de carretera inteligente
No túnel do Cereixal, en Becerreá, activar o 5G o pasado ano para un ensaio de estrada intelixente Alberto López

Ademais, instalouse un punto de conexión C-ITS no servidor MEC que dá cobertura á zona do túnel que contén a intelixencia necesaria para detectar as situacións anómalas acontecidas no túnel e informar nese caso aos vehículos que transiten polo túnel proporcionando deste xeito unha condución cooperativa máis segura.

Tamén se dotou de conectividad C-V2X (tecnoloxía de conectividad vehicular baseada en redes celulares) aos vehículos tanto de xeito nativo a través dunha unidade embarcada como a través dunha aplicación nun teléfono móbil, ampliando deste xeito o número de vehículos conectados.

Deste xeito, todo o sistema chega a lanzar 10 mensaxes por segundo, interpretando todos os datos que ofrecen os aparellos instalados. Desde un operador da estrada pódese coñecer o número de vehículos que circulan e de que tipo de combustible son, o paso de transportes con mercancías perigosas, a visibilidade interior do túnel, ou calquera incidencia que se produza, e que non só axuda coa antelación suficiente para que o condutor tome as decisións correctas, senón que permite ao operador da vía a tomar decisións inmediatas.

Presentación en la Casa da Cultura de Becerreá del sistema de 5G instalado en el túnel de O Cereixal
Presentación na Casa dá Cultura de Becerreá do sistema de 5G instalado no túnel do Cereixal Alberto López

Presentación oficial en Becerreá ante as autoridades

Desde as once da mañá celébrase na Casa dá Cultura de Becerreá un acto se presentación deste proxecto tecnolóxico, ao que asisten, ademais de o alcalde de Becerreá, Manuel Martínez, o director da área de Sociedade Dixital da Amtega, Miguel Rodríguez Quelle; a subdelegada do Goberno en Lugo, Isabel Rodríguez; o xerente de Innovación de Telefónica, Mercedes Fernández; o Account Xestor de Nokia, Emilio Navarro; e o responsable de Innovación de Stellantis na Península Ibérica, Laudelino Laiz. Ademais dos citados participantes, que interveñen o acto, asistirán  representantes de empresas e institucións como a DXT, CTAG, Ministerio de Transportes ou Deputación de Lugo.