Aos galegos non nos sorprende o caos de Baltimore

Carlos Lamora ENXEÑEIRO DE CAMIÑOS

INTERNACIONAL

El puerto de Baltimore es un centro de distribución por el que circulan anualmente 52,3 millones de toneladas de productos, incluidos 850.000 vehículos.
O porto de Baltimore é un centro de distribución polo que circulan anualmente 52,3 millóns de toneladas de produtos, incluídos 850.000 vehículos. Julia Nikhinson | REUTERS

03 abr 2024 . Actualizado ás 10:56 h.

A caída da ponte de Francis Scott Key na bocana do porto de Baltimore obríganos aos enxeñeiros de Camiños, Canales e Portos, como os competentes no deseño e planificación destas estruturas, a trasladar unha serie de reflexións á cidadanía co fin de axudar a comprender, non só o ocorrido, senón as consecuencias que se van derivar.

O derrumbe é facilmente entendible, non só pola falta de estruturas de protección das pilas cimentadas na canle mediante duques de alba, senón polas dimensións descomunais do buque causante, o Dali: un barco de máis de 300 metros de eslora, 48 de manga e un desprazamento de case 120.000 toneladas, ao poder cargar uns 10.000 TEUS ou colectores de 6,1 metros de longo, por 2,4 de ancho e 2,6 de alto, que son case os que se xeran durante seis meses no porto de Vigo, o maior de Galicia neste tipo de tráficos. Se a isto engadimos factores multiplicadores, como unha aparente velocidade do Dali de oito nós (15 kms/h), que supón que a súa inercia e masa incida contra o alicerce coa traxectoria máis lesiva para a estabilidade da ponte, que é a perpendicular á súa traza, e tamén a súa tipoloxía de celosía metálica —reticulada con dous apoios sobre os que descansa un van de 366 metros que aumenten os esforzos en cada viga ao desaparecer un deses alicerces—, a colisión desencadea inevitablemente o colapso da estrutura.

Os galegos somos coñecedores das consecuencias e sentimentos que xeran unha catástrofe destas dimensións. Na nosa economía e mobilidade temos frescas as sensacións da caída do viaduto do Castro en Pedrafita, felizmente a piques de pasar á historia e onde o programa de auscultación de estruturas evitou consecuencias maiores ao detectar graves deficiencias no taboleiro. Tamén o impacto do buque de prospección petrolífera Discoverer Enterprise, de dimensións lixeiramente menores ao de Baltimore, que en 1998 demoleu máis de cen metros da ponte das Pías, o que incomunicou aos cidadáns e ao sector industrial ferrolán durante dous meses.

As consecuencias para Baltimore non parecen menores. Ademais de interromper a circulación de máis de 33.000 vehículos/día, a cuarta parte dos que pasan pola coruñesa avenida de Alfonso Molina, obrigar a que o tráfico de mercancías perigosas discorra polos dous túneles existentes, o que supón un risco, hai que considerar a interrupción durante varios meses do tráfico portuario ao estar a súa canle de navegación cortado pola estrutura derrubada e yacente no fondo do mar, un sector que achega máis de 15.000 empregos directos e máis de 140.000 indirectos.

Ninguén sabe o que ten ata que o perde, sobre todo se son infraestruturas.