As peaxes da AP-9 serán os terceiros que máis subirán en España a partir do día 1

GALICIA

M. Moralejo

As tarifas da autoestrada xestionada por Audasa incrementaranse nun 6,55 % e os da AP-53 nun 5,07 %. Viaxar de Ferrol a Tui subirá 1,55 euros e chega a 25,55 co seu segundo maior encarecemento no que vai de século

31 dic 2023 . Actualizado ás 14:46 h.

O 2024 marcará un fito na historia da AP-9: o da segunda maior subida no prezo das súas peaxes no que vai de século. O Ministerio de Transportes validó onte un incremento na principal vía de comunicación de Galicia do 6,55 % de media entre todos os seus tramos, pero que en realidade chegará a un 6,69 % para quen a percorran en toda a súa extensión, de Ferrol a Tui. Devandita viaxe pasará a custar 25,50 euros para vehículos lixeiros e nada menos que 44,5 para os pesados.

O Ministerio de Transportes agardou ata a última fin de semana do ano, como fai habitualmente, para comunicar que a AP-9 estará entre as infraestruturas viarias que máis se encarecerán de todo o país, como xa vén sucedendo desde fai sete anos contando xa o próximo exercicio. A principal arteria de comunicación galega subirá as súas tarifas un 6,55 %, só 0,10 puntos menos que a AP-46 (a malagueña autoestrada das Pedrizas) e a AP-7 entre Alacante e Cartaxena. Fronte á dinámica que sitúa ao viario xestionado por Audasa entre os que máis subiron os seus prezos, a AP-53 (Santiago-Alto de Santo Domingo) verá incrementados as súas peaxes nun 5,07 %, aínda que non é das que menos soben, xa que esa posibilidade se concede á AP-66 (León Campomanes) que verá aumentados as súas peaxes de media un 5 % para o novo ano.

En todos os casos se superará o índice de prezos rexistrado polo sector das autoestradas entre outubro do 2022 e o mesmo mes deste ano, fórmula que se utiliza para actualizar as tarifas cada exercicio. Ese IPC situouse nun 4,03 %, pero o Goberno central activou a recuperación do tramo de subida que freou no 2023 en todas as concesións, limitando o incremento ao 4 % e facéndose cargo a conta das arcas do Estado das porcentaxes restantes aos que tivesen dereito as concesionarias. No caso da AP-9 a subida para o exercicio que remata tiña que ter sido do 9,46 %, pero como nas demais concesións, limitouse ao 4 % para os usuarios. Agora, o Ministerio de Transportes engadiu á subida unha primeira parte do perdoado no 2023 e o mesmo fará durante os dous próximos exercicios, co que as peaxes das autoestradas sufrirán un encarecemento progresivo ata o 2026 incluído por amais do que depare o IPC.

No caso da AP-9 lestes seguirá sendo incluso maior ata o ano 2038, cando finaliza o prazo outorgado a Audasa para que se cobre e con intereses do 8 % o investimento realizado para a ampliación da autoestrada na ponte de Rande e na circunvalación de Santiago postas en servizo no 2017. Esa operación garante á concesionaria unha subida extra e acumulativa cada un dos 20 anos pactados do 1 % nos prezos das peaxes, aínda que o Goberno rebaixou dita factura nuns 41 millóns de momento ao desviar a ese fin os montos non gastados nas bonificacións aplicadas na AP-9 desde o 2021 e que fan que o regreso sexa gratis para os vehículos lixeiros se abonan as tarifas con dispositivo de telepeaxe e o retorno realízase en menos de 24 horas no mesmo tramo.

Transportes defende as subidas por amais do IPC alegando que é unha forma de mitigar a aplicación do encarecemento diferido este ano, e que de non facelo en tres exercicios, en lugar de subir o 1 de xaneiro a AP-9 un 6,55 % tería que facelo un 10,43, e o mesma na AP-53, no canto dun 5,07 % un 8,41. Adianta que en ambos os casos se introducirán máis descontos no 2024, froito do pacto de investidura acordado entre PSOE e BNG. Pero non aclara o ministerio se esas bonificacións se aplicarán desde o día 1 do novo ano, ou en cambio haberá que agardar que se aproben os Orzamentos Xerais do Estado e habilítense as partidas necesarias nas devanditas contas, tal e como figura no acordo asinado entre socialistas e nacionalistas. 

As novas tarifas levarán as peaxes entre A Coruña e Santiago a 7,95 (0,50 euros máis que na actualidade); A Coruña-Ferrol a 5,60 (+0,35); Santiago-Pontevedra pasará a 6,80 (+0,40); Pontevedra-Vigo sobe a 4,60 (+0,30), e facer todo o percorrido entre Ferrol e Tui chegará nada menos que a 25,55 (1,55 euros máis que hoxe). No caso da AP-53, a subida fará que o custo de percorrela pase de 6,40 euros A 6,70. 

Por outra banda, o 1 de xaneiro entrarán en vigor os orzamentos autonómicos e con eles gran parte das medidas anunciadas durante os últimos meses pola Xunta. O efecto dalgunhas delas deixarase sentir desde o primeiro día. É o caso da conxelación das peaxes nas autoestradas autonómicas, a AG-55 entre A Coruña e Carballo e a AG-57 entre Vigo e Baiona. A Xunta destinará 5,5 millóns de euros para evitar o impacto do IPC en ambas as vías, que segundo o Goberno galego son «as máis baratas de España» grazas ás bonificacións que se aplican desde o 2010.