Franco Grande, o agasallo do pai

FUGAS

Pilar Canicoba

A RAG celebra ao poeta tras recibir un dos seus tesouros, unha edición facsimilar do Pergamiño Vindel que lle regalou Xohana Torres

19 mares 2021 . Actualizado ás 15:53 h.

Non sei se a xenerosidade se herda, pero seguro que o amor ao país, se se inculca dende o berce, medra. Esta semana, Rosalía e Navia Franco Barreiro formalizaron a doazón á Real Academia Galega do facsimilar do Pergamiño Vindel que gardaba o pai na súa biblioteca. Xosé Luís Franco Grande contaba entre os seus libros máis prezados esta xoia de 1915 da que se puxeron á venda dez exemplares. Só un ano antes, o libreiro de vello Pedro Vindel descubriríao como forro dun clásico, De officiis, de Cicerón. Alí estaban as sete cantigas de amor de Martin Codax, que agora chegaban a nós a través dun pergamiño do tempo dos trobadores. Un unicum da nosa literatura. Aquela primeira reprodución facsimilar é unha xoia que recalaba en Franco Grande de mans da súa amiga Xohana Torres, da que confesaba en Vos anos escuros. A resistencia cultural dá xeración dá noite (1954-1960) que toda a súa xeración estaba namorada dela pola súa gran valía.

Con motivo do Día Mundial da Poesía, a RAG homenaxea ao escritor cunha serie de vídeos de membros da institución que recitan poemas seus. As súas fillas súmanse cunha gravación moi especial e sentida no seu recordo que remata coa lectura dos versos que lles dedicou para explicarlles a razón dos seus nomes: Rosalía e Navia. E se de festividades falamos hoxe, neste Día do Pai, non se me ocorre mellor galano por parte delas que agasallar unha das xoias da súa biblioteca como herdanza ao país, nin forma máis bonita de recordalo.

Nado en Tebra, Tomiño, Franco Grande foi un home fondamente comprometido coa lingua que aprendera na infancia e co país dono de seu co que soñaba e polo que sempre loitou. O seu primeiro apelido definíao: era unha persoa clara, que interviña con firmeza e sempre despois de ter reflexionado. Lémbroo nas reunións do padroado da Fundación Penzol así, escoitando e opinando, case sentenciando porque as súas palabras nunca eran froito dun arrebato. Tamén o recordo tímido, discreto, a pesar de ser unha das grandes figuras deste país.

TRABALLO ÍMPROBO

A finais deste mes cumprirase un ano do seu pasamento. Marchou como o era, sen facer ruído, discretamente, non inicio do confinamento. Ao debémoslle ou Dicionario Galego-Castelán (1968), ou «Franco Grande», do que se venderon máis de medio millón de exemplares, un traballo ímprobo para poder contar cunha ferramenta de consulta que naquel momento era tan necesaria. Pois, aínda que avogado de formación e de profesión, a súa figura estivo sempre vinculada ás letras: ensaísta, articulista, dramaturgo, poeta e lexicógrafo.

Naceu na República, pero só cinco meses despois produciríase a sublevación fascista que sumiría ou país nunha longa noite de pedra. A súa lingua quedaba fóra dous ámbitos prestixiados, por iso ou día que escoita a Novoneyra inaugurar as conferencias non Círculo Mercantil (1957) emocionar fondamente. Era a primeira vez que oía falar galego nun acto, nunhas xornadas que o e vos seus compañeiros organizasen e que foran un éxito. En Compostela tamén coñeceu a Otero Pedrayo e asistiu ao parladoiro do escritor. Aquela cátedra marcaría a súa xeración, como tamén ou fixeron as Festas Minervais, ou certame dá universidade que gañou en numerosas ocasións. Con dezanove anos xa lle concederan ou premio de poesía do Centro Galego de Buenos Aires e despois ou Premio Nacional de Literatura Rosalía de Castro por Entre ou se e ou non (1967). Versos marcados polo existencialismo, pola busca do ser non tempo, dá identidade, dá felicidade, que ou sitúan como un dous grandes poetas dá Escola dá Tebra. Coa peza teatral Vieiro choído inaugurou a Colección Illa Nova que Galaxia creou para vos escritores novos. E despediuse dás letras co Libro dás abandonadas, dedicado ás mulleres que ou destino desamparou, pero mantiveron intacta a intelixencia e a dignidade. Nunca deixou de escribir e en 2015 deu ao prelo ou excelente Xoguetes do tempo, onde hai unha fonda reflexión sobre a morte: «Non omnis moriar, dei máis ben co poeta, / porque ou que saibas ti facer eterno / non poderá co sequera ou tempo». E tinga razón, nunca morrerá de todo porque sempre volveremos á súa obra, a esa poesía íntima, pero tamén á comprometida: «Faremos esta terra ao noso xeito, / amodo, dende abaixo, / dende ou cimento fondo á alta capia», farémola, Xosé Luís, seguindo ou teu exemplo.