«Un Corsa do 98 homologa 155 g/km de emisións e non ten etiqueta, un SUV de luxo 232 g/km e é ECO», a crítica dun concelleiro ás ZBE por prexudicar a traballadores

ESPAÑA

Aitor Navarro, edil da oposición en Santa Coloma de Gramanet, argumentou no pleno de finais de xullo o absurdo das denominacións ambientais dos vehículos, que prexudican aos condutores de coches máis modestos. «Prohiben circular a coches por idade e non por emisións», sinalou
09 ago 2025 . Actualizado á 13:59 h.Cumprir cos límites de calidade de aire establecidos na lexislación vixente e reducir as emisións contaminantes son a razón de ser das chamadas Zonas de Baixas Emisións (ZBE). Nos municipios de máis de 50.000 habitantes son obrigatorias pola Lei de Cambio Climático e Transición Enerxética, así como naqueles de 20.000 se se superan certos límites de contaminación. Preténdese que os vehículos con maior número de emisións e que máis prexudican o aire en contornas urbanas non poidan acceder a esas áreas, para beneficio dos pulmóns dos habitantes. Concellos de toda España atópanse inmersos na aprobación e redacción destas normativas. En Galicia, en cidades como A Coruña, Santiago, Ferrol, Pontevedra ou Vigo, o tráfico verase pouco afectado ao estar xa limitada a circulación de vehículos en zonas históricas ou monumentais e ser precisamente nelas onde se están establecendo unicamente as restricións.
No resto do país, e sobre todo en grandes cidades, a cousa cambia, porque as áreas nas que se prohibe o acceso aos coches máis contaminantes, normalmente os máis vellos e modestos, afecta de cheo ás clases traballadoras, incapaces de asumir a compra dun vehículo que cumpra a normativa.
Un sistema baseado en etiquetas segundo as emisións
Para que o aire sexa o máis limpo posible, estableceuse un sistema de etiquetaxe para os vehículos en función das emisións que salguen polo escape. En base a el determínanse os accesos permitidos ás áreas protexidas.
- Etiqueta cero: Normalmente, non existen restricións para os que locen este distintivo (de cor azul). É para vehículos eléctricos de batería (BEV), vehículos eléctricos de autonomía estendida (REEV), vehículos eléctricos híbridos enchufables (PHEV) con autonomía eléctrica mínima de 40 km e vehículos de pila de combustible.
- Etiqueta ECO: Os coches que a levan colocada no parabrisas (cores azul e verde) tamén adoitan poder acceder ás ZBE sen límite. Trátase de vehículos híbridos enchufables con menos de 40 km de autonomía en modo eléctrico, vehículos híbridos non enchufables, vehículos propulsados por gas natural ou gas licuado do petróleo.
- Etiquetas C, B ou sen distintivo: Aquí englóbanse os coches movidos por motores térmicos correntes, os de combustión. A C (verde) é para os que menos contaminan, gasolinas matriculados desde 2006 e diésel que cumpran o normativa EURO 6 e sucesivas. A B (amarela), é para os alimentados por gasolina desde 2001 ou diésel con matriculación a partir de 2006. Os máis vellos xa non teñen posibilidade de ter etiqueta. Neste caso adoitan imporse restricións nas ZBE a estes modelos, que quizais só poidan acceder se se trata de residentes ou accedan directamente a un aparcadoiro subterráneo.
En Madrid, cidade que xa hai tempo que ten instaurada a ZBE, non se pode acceder cun coche ao que a DXT non lle concede etiqueta. E no distrito Centro, as restricións afectan tamén aos que locen a B e a C. A sanción por incumprir a normativa é de 200 euros.
«Unha medida clasista que só ten en conta a idade do vehículo»
Pero como di o dito, feita a lei, feita a trampa. Así o puxo de manifesto un edil da localidade catalá de Santa Coloma de Gramanet, que ao ter máis de 50.000 habitantes debe aprobar o seu ZBE proximamente. O goberno municipal asegura que a medida só afectará ao 1,5% dos vehículos do parque circulante da cidade, pero aínda así un edil da oposición foi crítico coa medida, ao considerar ilóxico o sistema de etiquetas, que favorece aos condutores con maior poder adquisitivo. Aitor Navarro, de Vox, referiuse o feito de que coches de alta gama novos acceden ao distintivo máis ecolóxico por contar cunha batería que lles permite circular máis de 40 quilómetros en modo eléctrico. Con todo, sen esa asistencia e cando entran en funcionamento os seus potentes motores de combustión, que ao final adoita ser a situación máis habitual, acaban contaminando moito máis que utilitarios cun cuarto de século ás súas costas.
«Prohiben circular a coches por idade e non por emisións. Porque un Opel Corsa de 1998, que non ten etiqueta, homologa 155 g/km de dióxido de carbono. Agora revisamos un Ford Explorer, costa 50.000 euros, con batería eléctrica e unha motor gasolina de máis de 400 cabalos de potencia: homologa 232 g/km e conta con etiqueta 0 emisións a pesar de que contamina un 40% máis que o Corsa», argumentou Navarro nunha sesión plenaria celebrada en Santa Coloma a finais de xullo.
«Por iso é unha medida clasista. Non se está tendo en conta a contaminación e si a idade do vehículo», concluía o concelleiro, que adiantaba que o seu partido, Vox, votaría en contra do establecemento da ZBE presentando as alegacións oportunas e incluso chegaría a «demandar a este Concello» se acaba aprobándose a súa instauración.
Actualmente, a única forma de acceder a Zonas de Baixas Emisións (ZBE) xa implantadas e controladas con cámaras sen exporse a unha sanción é matricular un coche vello como histórico. Os vehículos deben ter 30 anos ou máis e contar cun estado de conservación orixinal. Aínda conseguindo esta denominación e pagar as taxas, só se poderá circular un número de días ao ano con eles, que serán determinados pola normativa de cada municipio.