Alberto Ruano: «Quen non vai querer ter o seu computador ou móbil con intelixencia artificial?»

Javier Armesto Andrés
Javier Armesto BARCELONA

CULTURA

JA

A IA xa está en computadores e móbiles, pero a súa rapidez de implantación depende da colaboración de diferentes socios tecnolóxicos. Os fabricantes de hardware como Lenovo abordan esta revolución nun ano de recuperación para o mercado.

28 feb 2024 . Actualizado ás 11:49 h.

Alberto Ruano (Madrid, 1967) é o director executivo e xestor xeral para España de Lenovo, o maior fabricante de computadores do mundo.

—Fálase moito dos chatbots, pero sen capacidade de cálculo e de computación non hai intelixencia artificial, non?

—Dígoche máis: se non acende o computador cando pola mañá o necesitas, non hai nada de nada de nada. Ou se non arrincas o móbil. Témonos que acordar do importante que é o dispositivo en si, e da súa calidade, independentemente do que teña dentro. Esta é a seguridade que nós estamos a dar ao mercado. No mundo véndense anualmente 4 millóns de dispositivos, entre comprimidos e computadores. E todos levan os seus dous anos de garantía por lei. Pero cando os equipos teñen máis de tres anos só se reparan o 1 %. Por iso Lenovo enfócase moito na calidade do produto e a sustentabilidade. Non é o mesmo estar a tirar cacharros que ter dispositivos móbiles ou computadores que duran no tempo e que podes ir recuperando.

—Lenovo participa no novo MareNostrum 5, que é o supercomputador máis potente de España e entre os primeiros do mundo.

—Si, tiven a sorte de coñecelo e participar do proxecto. Ata que non estás aí e velo, non o entendes. Porque estamos a falar de intelixencia artificial. Cando falas coas persoas que traballan no centro, en investigacións relacionadas con enxeñería ou medicamento, dásche conta de que é o que nos preocupa a todos: cousas como a saúde. O antigo MareNostrum estaba nunha antiga capela e o novo está ao lado, porque xa non caben aí máis dispositivos. Realmente é un avance importantísimo, e para España dános unha gran visibilidade a nivel mundial.

—A iso referíame cando mencionaba os chatbots: hai un gran balbordo por ese software, eses modelos de IA, e esquecémonos do hardware.

—Sen ese hardware non poderían funcionar nada. Para os mozos ou nativos dixitais a gran preocupación é que o hardware funcione, porque están máis acostumados pasarse 18 ou 20 horas ao día, ás veces de malo xeito, comunicando ou traballando co dispositivo. Lenovo inviste anualmente 6.000 millóns en I+D para mellorar a calidade dos produtos, non queremos que se nos identifique só como un fabricante de hardware, porque tamén temos infraestruturas, telefonía, solucións, servizos...

—Como vai a implementar Lenovo a IA nos seus dispositivos?

—Dependemos do noso ecosistema de socios. Os fabricantes de procesadores teñen que incorporar chips adecuados que teñan esa capacidade do desenvolvemento das solucións con intelixencia artificial. Temos acordos moi relevantes con Nutanix, VMware e Nvidia. Ao final, dásche conta de que non podes ir só e que tes que ter socios ao teu lado que che axuden a desenvolver esta tecnoloxía. En xaneiro estiven no CES de Las Vegas e alí dásche conta da velocidade á que van uns e outros, e ás veces dependemos de terceiros que invistan diñeiro suficiente para que isto vaia moito máis rápido. O fabricante do dispositivo está listo, pero dependemos das compañas de procesadores e de software.

—Desde Lenovo fálase moito do concepto de IA híbrida. En que consiste?

—É o acordo que fixemos con Nvidia. Basicamente é intentar xestionar o dato no lugar onde se xera, non fóra. Ou sexa, é o control do dato alí onde se está xerando.

—Vimos no Mobile innovacións como un portátil ThinkBook coa pantalla transparente. Para que serve? Ten posibilidade de saír ao mercado?

—Nos dous días que levamos falei con moita xente que veu a visitarnos, que é o bo deste tipo de eventos. Debemos seguir escoitando a opinión do cliente. Reunímonos con xente do mundo do deseño, da enxeñería e con usuarios normais deste tipo de dispositivos. Dannos ideas e comparten experiencias á hora de deseñar proxectos e facer conceptos. Os equipos de mercadotecnia e deseño teñen charlas específicas para escoitar aos clientes, como as grandes empresas que se dedican ao retail e a moda, sobre que aplicacións serían estupendas para estes dispositivos que lanzamos. Non se trata só de que sexan bonitos en si ou que chamen a atención, senón de que teñan aplicacións útiles para estas industrias.

—Outro exemplo é o móbil de Motorola que se dobra e pódese colocar na boneca como un brazalete.

—Claro, a xente di «¡que fashion é!», pero os nosos equipos xa están a pensar en multitude de aplicacións. E o que máis me gusta do Mobile é como estamos interactuando cos clientes con estes lanzamentos. Cando sacamos un produto estándar, pídennos mellorar as prestacións, máis batería, máis tamaño e resolución de pantalla, etcétera. Pero cando lanzas algo diferente é bo ter a voz do cliente achegando ideas sobre para que podería servir.

—Que tal van as vendas de computadores en España? Está a recuperarse o mercado?

—A principios do pasado ano fiscal, en abril do 2023, eu vía indicios para ser optimistas. A parte máis importante era activar o consumo, e iso faise sobre todo con novos lanzamentos e facendo que o mercado pense que debe de cambiar o seu dispositivo porque teñen mellor pantalla ou batería ou incorporan intelixencia artificial. A parte de consumo empezou a repuntar e a profesional, na administración pública e a educación, vai bastante ben. España é un gran referente en canto ao despregamento de conectividad e dispositivos no mundo educativo, é un sector de máis 12 millóns de persoas nun país de 47 millóns. As grandes contas se han ir renovando porque os equipos que se compraron en pandemia xa superaron os dous ou tres anos de garantía, e creo que o 2024 vai ser un gran ano de novo, grazas a esta renovación e aos dispositivos que imos lanzar con intelixencia artificial incorporada, que vai activar o mercado moitísimo: quen non vai querer ter o seu computador ou o seu móbil con IA? Non todos somos nativos dixitais, pero todo o mundo utiliza a tecnoloxía constantemente.

—Lenovo tamén é un referente en economía circular. Esta industria produce moitos residuos e demanda moita enerxía e é importante pór moito foco nisto, verdade?

—Levamos bastante tempo falando da Axenda 2030, pero nós queremos que a compaña sexa cero emisións netas no 2050. Unha empresa que é o maior produtor mundial de dispositivos ten ter ese obxectivo. Facémolo con iniciativas como o packaging de bambú, que contamina menos, ou facendo que os equipos sexan reutilizables e que unha vez que acaban o seu ciclo de vida non se tiren e póidanse utilizar as pezas ou as carcasas para fabricar equipos novos.

—Volveremos ter compoñentes facilmente reemplazables nos computadores, como ocorría fai algúns anos?

—Ese é o noso obxectivo, imos por aí. As persoas que se incorporan ás empresas e que toman este tipo de decisións xa veñen moi mentalizadas, porque foron formadas en ter un mundo mellor e máis verde. A nosa xeración eramos persoas que nos desenvolvido máis nunha economía de consumo. E agora notamos, cando estamos a intentar xestionar proxectos, que esta é unha das prioridades para os compradores.

—Lenovo e Motorola presentaron SmartConnect. Non sería bo chegar a un acordo para que todos os dispositivos puidesen relacionarse entre si de forma efectiva independentemente da marca?

—Efectivamente, outras compañas teñen o seu propio ecosistema e ao final non hai a posibilidade de ter dous dispositivos de diferentes marcas que se comuniquen ben entre si. A nosa vantaxe é que os competidores non teñen o abano de dispositivos que temos nós e temos que aproveitar esa oportunidade. Este tema xa pasou cos cables dos teléfonos, que non eran compatibles, e hoxe en día xa enchufas todos os móbiles cun mesmo conector. Pero de momento Lenovo aproveitará a súa vantaxe, porque para iso creamos este ecosistema 360 graos de solucións, servizos, data center, infraestruturas, telefonía, comprimidos, workstations... E foi un gran acerto.