Saúde en fase cruceiro: como protexerse ante unha turbulencia severa nun voo

Laura Inés Miyara
Laura Miyara LA VOZ DA SAÚDE

VIDA SAUDABLE

El interior del avión del vuelo de Singapore Airline que sufrió grandes turbulencias
O interior do avión do voo de Singapore Airline que sufriu grandes turbulencias

O incidente do voo de Singapore Airlines no que morreu un pasaxeiro e resultaron feridos outros 30 pon de manifesto a importancia de tomar medidas de seguridade como o uso constante do cinto durante os traxectos aéreos

23 may 2024 . Actualizado á 16:51 h.

O voo que partiu esta semana desde Londres con destino a Singapura e deixou, tras unha turbulencia severa, un saldo dunha persoa morta e decenas de feridos, puxo o foco neste tipo de fenómenos atmosféricos cada vez máis frecuentes. A raíz do cambio climático, explica un estudo científico sobre o tema publicado en Nature Climate Change, o aumento das temperaturas no planeta está a provocar unha maior incidencia das chamadas turbulencias en aire despexado, indetectables cos sensores a bordo do avión, pero igualmente intensas e potencialmente perigosas para os pasaxeiros e a tripulación.

Segundo datos recompilados por científicos da Universidade de Reading, a duración total dos eventos de turbulencia incrementouse nun 55% entre o ano 1979 e o 2020, debido a cambios na velocidade do vento polo aumento das diferenzas de temperatura entre distintas correntes. Todo isto atribúese á subida xeral das temperaturas da Terra nas últimas décadas. O investigador Paul Williams, que liderou un estudo sobre o tema, sinala que as predicións a futuro indican que haberá turbulencias incluso máis intensas e frecuentes nos próximos anos, que afectarán especialmente a algunhas das rutas de voo máis transitadas actualmente, como o son as do Atlántico norte (voos entre Europa e América do Norte).

Cando é perigosa a turbulencia nun voo

As turbulencias son correntes de aire inestable que se move de forma impredicible. Poden ser de diferentes tipos. A máis perigosa delas e a máis frecuente é a turbulencia en aire claro, que é difícil de detectar, xa que se produce a grandes altitudes, en atmosferas despexadas. Ao non haber nubes ou humidade, non se pode visualizar con tempo.

A turbulencia de aire claro ocorre cando converxen dúas correntes de aire de distinta densidade, causando un efecto similar ao das ondas no mar. Este tipo de turbulencia asóciase a ventos moi fortes que poden provocar unha variación brusca da altitude á que se atopa o avión. É nestes casos cando os pasaxeiros poden resultar feridos polo choque contra o teito da nave ou polo impacto con obxectos presentes na cabina. Isto foi o que ocorreu no caso do voo con destino a Singapura desta semana.

As turbulencias de aire claro adoitan producirse durante a fase de cruceiro, nome co que se designa o período no que o avión se atopa xa en altitude e velocidade constante. Estes incidentes non afectan á estrutura do avión practicamente en ningún caso, o que significa que, en xeral, non hai razóns para temer pola seguridade e a integridade da aeronave nin a súa capacidade de aterrar en destino por culpa dunha turbulencia. Hai que lembrar que os avións están deseñados para resistir a estas turbulencias severas. Con todo, casos como o desta semana resaltan a importancia de tomar medidas preventivas por parte dos pasaxeiros para protexerse no caso de que ocorran estes eventos.

Como protexerse en caso de turbulencia

Como vimos, as turbulencias verdadeiramente perigosas para os pasaxeiros dun voo comercial son aquelas coas que o avión se atopa de xeito imprevisible, cando xa está a unha altura considerable. Nestes casos, a tripulación non está preparada para o que vai ocorrer, polo que o sinal de cinto de seguridade pode non estar acendida. Ese é o principal obstáculo para a nosa seguridade e a primeira medida que debemos tomar é, neste sentido, manter o cinto abrochado durante toda a viaxe e, especialmente, cando o indique a tripulación.

Permanecer sentados limita as probabilidades de sufrir accidentes no caso de que a nave comece a moverse pola presenza dunha corrente de aire. Neste sentido, ir ao baño antes de despegar pode ser parte da estratexia para evitar levantarnos do asento durante a viaxe, no posible. Sobre todo, se o voo é de curta duración.

@lavozdelasalud

Cómo elegir el asiento más seguro en un vuelo #salud #volar #viaje #parati

♬ sonido original - La Voz de la Salud

Como explican desde a Administración Federal de Aviación dos Estados Unidos (FAA, pola súa sigla en inglés), a maioría das lesións por turbulencia prodúcense en pasaxeiros que non teñen o cinto abrochado. Durante unha turbulencia de aire claro, isto pode significar a posibilidade de ser empurrado violentamente pola cabina ou cara ao teito. Outras lesións graves adoitan ocorrer cando os pasaxeiros que non teñen o cinto abrochado chocan con outros ou ben caen amais deles, polo que permanecer no asento e co cinto posto é clave non só para protexernos a nós mesmos, senón para evitar a posibilidade de causar lesións a outros pasaxeiros.

En canto apareza a turbulencia, a tripulación porase en marcha para garantir a seguridade de todas as persoas a bordo. Acenderase o sinal de abrochar o cinto e activaranse os freos dos carros, gardando neles todo líquido quente que poida supor un perigo. Seguir as instrucións das azafatas e os pilotos é fundamental para protexernos. Hai que ter en conta que a tripulación está adestrada para manexar este tipo de situacións, polo que actuar segundo as súas indicacións e evitar obstaculizar o seu paso é vital.

Despois dos golpes contra o teito ou as paredes do avión, os obxectos persoais que poidamos levar na cabina connosco representan o maior risco para a nosa seguridade en caso de turbulencia, así como cubertos refugables ou outros elementos, sobre todo os de certo volume, como ordenadores portátiles. Neste sentido, gardar todos os obxectos persoais na equipaxe de man e asegurarnos de que este está ben colocado nos compartimentos superiores da nave é crucial. En caso de levar un bolso ou mochila, hai que deixalo ben pechado e gardado debaixo do asento de diante, evitando extraer obxectos que non sexan necesarios.

Durante incidentes destas características, é normal sentir medo, pero manter a calma é importante para non actuar de xeito precipitado e pór en perigo a outras persoas. Neste sentido, recoméndase practicar durante eses momentos a respiración diafragmática, que consiste en inhalar durante catro segundos polo nariz, conter o aire durante dous segundos e exhalar pola boca en seis tempos. Lembra que a turbulencia só durará uns minutos. Se sentes que che falta o aire, pode ser por unha hiperventilación, polo que podes usar a bolsa de papel colocada diante do asento para respirar.

Para rematar, cando a turbulencia é extremadamente forte, adoptar unha posición de protección pode axudar a minimizar o risco de lesións. Esta postura consiste en inclinarse cara adiante e protexer a cabeza e o pescozo cos brazos.

O mellor asento en caso de turbulencia

A localización dentro do avión é un factor importante a ter en conta. O ideal para non sentir as turbulencias é evitar sentar nos últimos asentos do avión. As posicións que están no centro de gravidade do avión e nas ás perciben menos estas alteracións; en cambio, aqueles que se atopan na cola da nave son os que máis as notan. Canto máis grande sexa o avión e o asento, menos notaremos as turbulencias.

A fiestra, en moitos casos, fai sentir máis seguros aos pasaxeiros pola posibilidade de saber que pasa fóra, e comprobar que non se trata dun fenómeno meteorolóxico severo. Por iso, elixir asentos preto das fiestras pode achegar unha sensación de maior tranquilidade no caso de que haxa algún incidente, polo que se recomenda facelo se se ten medo a voar. Así mesmo, aínda que os asentos situados nas saídas de emerxencia adoitan contar con máis espazo para as pernas, elixilos non é o máis adecuado se somos propensos a estes temores, tendo en conta a inquedanza que pode supor a posibilidade de ter que actuar ante unha eventual evacuación.

Laura Inés Miyara
Laura Inés Miyara
Laura Inés Miyara

Redactora de La Voz dA Saúde, xornalista e escritora de Rosario, Arxentina. Estudei Licenciatura en Comunicación Social na Universidade Nacional de Rosario e no 2019 trasladeime a España grazas a unha bolsa para realizar o Máster en Produción Xornalística e Audiovisual de La Voz de Galicia. A miña misión é difundir e promover a saúde mental, loitando contra a estigmatización dos trastornos e a psicoterapia, e creando recursos de doado acceso para aliviar ás persoas en momentos difíciles.

Redactora de La Voz dA Saúde, xornalista e escritora de Rosario, Arxentina. Estudei Licenciatura en Comunicación Social na Universidade Nacional de Rosario e no 2019 trasladeime a España grazas a unha bolsa para realizar o Máster en Produción Xornalística e Audiovisual de La Voz de Galicia. A miña misión é difundir e promover a saúde mental, loitando contra a estigmatización dos trastornos e a psicoterapia, e creando recursos de doado acceso para aliviar ás persoas en momentos difíciles.