«Arde Madrid»: Os excesos de Ava Gardner na España franquista

Abel L. Martínez REDACCIÓN

TELEVISIÓN

Movistar + estrea a serie de Paco León sobre os anos que viviu a diva de Hollywood en Madrid

09 novs 2018 . Actualizado ás 09:55 h.

Din que ela era capaz de beberse o inimaxinable. As súas noites na coctelería Chicote eran interminables e imprevisibles. Nas festas na súa casa pasaba de todo. E contan que mesmo lle prohibiron a entrada no hotel Ritz. A tempestuosa vida de Ava Gardner en Madrid, onde viviu durante uns anos e, segundo contan, dándose a todos os excesos, serviu de pretexto a Paco León para retratar a España da década dos 60. Iso si, en ton de comedia. Arde Madrid, serie de oito capítulos de media hora que estrea este xoves Movistar +, mostra a realidade detrás do mito e o contraste entre a vida da diva de Hollywood e a España gris daquel entón, mergullada no franquismo.

Ese dúplex no número 11 de cálea Doutor Arce era outro mundo. Paco León e a guionista Anna R. Costa, parella na vida real, tiraron do fío dunha simple anécdota para soñar con esta serie. Contan que Ava Gardner, sendo veciña do xeneral exiliado Juan Domingo Perón, berráballe desde o seu balcón insultos como «¡Perón, cabrón!, ¡Perón, maricón!» mentres leste estudaba o seu discurso de volta a Arxentina como presidente. A historia gustoulles tanto que empezaron a investigar sobre a vida de Gardner en Madrid, onde viviu de forma intermitente entre 1952 e 1967. 

A actriz veu a Madrid por primeira vez para rodar Pandora e o holandés errante. Gustoulle tanto que decidiu volver e quedar. «Encantáballe que non houbese paparazzis, o sol, e o sol e sombra para almorzar», chanceaba Costa nunha entrevista con axénciaa Efe. A iso hai que engadir que pasaba por unha época de crise. «Estaba queimada da Metro, tiña un contrato que a obrigaba a facer as películas que tocaban e empezaba a ter unha idade complicada, dábanlle os papeis bos a actrices máis novas e as clásicas tiñan que conformarse con papeis mais secundones»,lembra a guionista.

En Madrid viviu intensamente. Fixo todo o que o franquismo non deixaba facer ás mulleres da época. Ava tomouse a igualdade de antemán e decidía que facer. De feito, hai tantas anécdotas sobre as festas, o alcol, o sexo e o desenfreo continuo en que vivía a protagonista da condesa descalza en Madrid, que os creadores da serie intentaron desmitificarlo un pouco. «Tivemos que fuxir do anecdotario porque hai moita lenda e poucos testemuños gráficos», explicaba León a axénciaa Efe. E puña un exemplo: «O meu personaxe no primeiro capítulo dáse un revolcón con ela que seguramente foi como o da maioría da xente que di que se deitou con ela, un magreo de borracho e xa».

A muller e o sexo na España franquista, a censura, as tremendas desigualdades sociais ou a discriminación son algúns dos escabrosos temas que 'Arde Madrid' aborda sempre en clave de comedia. «O efecto que tivo o furacán Ava no medio dunha ditadura cun analfabetismo sexual tan grande, cando de súpeto chega a muller máis libre do mundo... Ese contrate entre protagonistas dábanos pé para facer unha metáfora do país», contaba Paco León a axénciaa Efe. O seu romance co toureiro Luis Miguel Dominguín ante os celos da súa parella Frank Sinatra e as súas festas con folclóricas españolas como Carmen Sevilla ou Lola Flores reflíctense nunha serie que se atreve cunha peculiar combinación: o xénero de comedia e o branco e negro. E ademais faino desde unha perspectiva diferente. Non é un biopic ao uso. Os verdadeiros protagonistas desta historia son os criados. A historia de Arde Madrid cóntase desde a visión dos que forman o servizo doméstico: Inma Cuesta (Ana Mari), Anna Castelo (Pilar ), Julián Villagrán (Floren) e o propio Paco León (Manolo). Eles cóanse en casa de Gardner para mostrar os dous universos da España daquel momento: o pobo raso que vivía na miseria, con problemas económicos, sen acceso á cultura nin á información, e os ricos e os artistas nun polo totalmente oposto.

Arde Madrid é unha aposta arriscada. Pola propia idea, que Paco León e Anna R. Costa levan desenvolvendo case cinco anos, pero tamén polo xeito de contala e pola súa estética. Querían que fose un produto propio, pero ao mesmo tempo universal. «Que nós saibamos aínda non se fixo ningunha serie en branco e negro no estranxeiro e queriamos ser os primeiros», explicaba Paco León tras mostrar o resultado en San Sebastián. «Diferenciarnos era unha necesidade nun momento en que está a empezar a haber unha saturación de produtos e series en a televisión de pagamento. E queriamos ter carácter», engadía. O branco e negro foi a súa resposta. «Esteticamente era ademais o que mellor nos transportaba a esa época e a todos eses referentes cinematográficos aos que nos queriamos parecer, como Berlanga ou o neorralismo italiano», explica. Pero tamén foi un hándicap. O custoso rodase fixo que nun primeiro momento custáselles colocar a serie en Movistar , despois de que a platafoma Netflix rexeitásea.

Tras un longo proceso de documentación que incluíu numerosas lecturas e entrevistas, un dos principais retos radicaba na elección da actriz que se atrevese a encarnar a Ava Gardner.  Ao final decantáronse pola estadounidense Debi Mazar, cuxo parecido físico foi mesmo recoñecido por Sinatra, ex marido de Gardner, segundo asegura a actriz. Paco León elixiuna por amais do resto de propostas despois de atopala en Instagram e grazas a Rosi de Palma. Houbo algo determinante: «só ela era capaz de manter a sensualidade despois do vómito».

«Debi ten ese encanto natural das antigas actrices de Hollywood , pero o máis importante para encarnar a Ava é que ten noite», asegura Paco León.  E é que Mazar comezou a súa carreira como corista nos vídeoclips da súa amiga Madonna, para traballar despois como actriz de repartición en películas como Balas sobre Broadway de Woody Allen, Cousas que nunca che dixen de Isabel Coixet ou Un dos nosos de Scorsese, e en series como O Séquito e Younger.

«Teño medo de ser comparada sólo polo meu aspecto, porque eu son máis gordita e máis baixa que Ava, pero en realidade non me importa porque sólo hai unha Ava e sólo unha Debi. O importante é contar unha historia que moita xente non coñece sobre ela, que era unha intelectual que viaxou e á que lle encantaba a cultura e que tamén tivo os seus medos», di a actriz norteamericana. Do 'animal máis belo do mundo', a quen foi «unha honra» interpretar, destaca «a súa liberdade, a súa paixón, o seu amor polo baile, por beber e bailar» e como despregou unha liberdade sexual que «espertou conciencias en España». E da serie que é «comedia e traxedia, ten unha alma profunda, conta unha historia, é incriblemente cinematográfica, ten un gran traballo actoral e é moi divertida», ademais de algo «nunca visto antes en televisión».

Na serie tamén aparecerán personaxes famosos da época como Lola Flores, Alain Griffith, Carmen Sevilla, Samuel Bronston, Charlton Heston, Lucía Bosé ou Ricardo Sicre.  De feito, nunha dos capítulos recréase o famoso bautizo de Antonio Flores, no que Elena Furiase dá vida á «tata» da súa nai e Eugenia Martínez de Irujo, á duquesa de Alba. «Pasoullo moi ben, estaba moi a favor, sorprendida do seu parecido físico coa súa nai ao verse caracterizada, emocionouse moito. Sólo tiña que estar aí e pasalo ben e cónstanos que llo pasou ben», contan os promotores da serie. 

As expectativas de Arde Madrid son tan boas que Paco León e Anna R. Costa xa non ocultan que están a traballar con Movistar + para que a serie teña unha segunda tempada. E material non falta. Foron case trece anos os que a actriz viviu na capital española fuxindo do ruído mediático de Hollywood . E unha soa noite na casa de Ava Gardner xa daría para un par de capítulos.