Patrocinado por Patrocinadopor

A burocracia, o último e prolongado escollo para o tren ao porto exterior da Coruña

David García A Coruña / LA VOZ

PORTOS

MARCOS MÍGUEZ

Confirmados os fondos europeos, falta a aprobación do proxecto e o convenio

03 ago 2021 . Actualizado ás 08:45 h.

Os 15,95 quilómetros dos dous ramais e da rede interna que conformarán a ligazón ferroviaria necesitarán dun potente investimento de 171 millóns de euros que sairá do Plan de Recuperación e Resiliencia do Goberno central, pero para chegar ata a licitación dunha infraestrutura imprescindible para o futuro da Autoridade Portuaria aínda queda un último escollo: a burocracia.

Un proxecto destas características ten detrás unha serie de trámites que axudan a comprender a magnitude da actuación, que no ramal norte incluirá a perforación do terreo para a construción de tres túneles, entre outras cuestións.

Despois de anos de redacción de proxectos e negociacións entre Administracións para sacar adiante o tren a Langosteira, no seu camiño aínda quedan dous aspectos nos que se está traballando desde hai meses, pero aos que lles falta camiño por percorrer.

O primeiro obstáculo burocrático que debe superar a ligazón ferroviario é a aprobación do proxecto. Os últimos avances neste apartado son a supervisión do proxecto orixinal por parte do Adif, paso que esta semana desembocou na licitación, por parte da Autoridade Portuaria, da actualización do proxecto cos cambios solicitados, algúns vinculados a modificacións normativas desde que se finalizou o plan no 2019.

Unha vez que esta actualización estea rematada, o Porto deberaa remitir ao Adif e, cando estea listo o proxecto definitivo, será o ente portuario o que dea a súa aprobación. Posteriormente terá que comunicarse ás empresas ferroviarias, ao Ministerio de Transportes e á Axencia Estatal de Seguridade Ferroviaria.

O proxecto non terá a aprobación final ata que dea luz verde a Secretaría de Estado de Infraestruturas, Transporte e Vivenda, que Portos e Avogacía do Estado emitan senllos informes e, finalmente, que o consello de administración da Autoridade Portuaria apróbeo.

Numerosos pasos e todos eles implicados nunha rede burocrática que habitualmente non se caracteriza pola súa celeridade, por iso é polo que aventurar unha data para a licitación sexa case como tirar os dados, aínda que se agarda que se poida cumprir nalgún momento do outono.

Acordo interadministrativo

Menos laboriosa debería ser a firma do convenio no que se establecerán os dereitos e as obrigacións de cada Administración implicada, o que afecta a Adif, os ministerios de Facenda e Transportes, a Autoridade Portuaria e Portos do Estado, que deberá aprobar no seu consello reitor a inclusión do financiamento no Plan de Investimentos da Autoridade Portuaria.

Isto será posible unha vez que se complete o estudo dos borradores do convenio por parte do Porto, Adif e Portos do Estado, o que xa está en marcha, e que a Avogacía do Estado do Ministerio de Transportes emita un informe xurídico. A rúbrica deste convenio será a culminación da fase previa á licitación, que tamén necesita da redacción dos pregos, o reformulo do proxecto e os acordos do consello de administración do Adif e do Consello de Ministros.

Así, serán necesarios varios meses, coa dificultade engadida de que agosto é practicamente inhábil administrativamente, para chegar á licitación da ligazón ferroviaria ao porto exterior, que logo terá os seus trámites propios. Tamén están pendentes de acometerse as expropiacións necesarias para a execución do proxecto, unha cuestión que está previsto que se poida ir materializando mentres se realizan os trámites anteriores.

A inclusión no Plan de Empresa da Autoridade Portuaria, unha garantía de futuro

A confirmación por parte do Estado de que financiaría por completo a obra do tren ao porto exterior foi unha lombeirada para este proxecto, que tivo o seu reforzo coa inclusión da actuación no Plan de Empresa da Autoridade Portuaria a partir do próximo ano.

Isto supón que a actuación irá para adiante e deixa atrás calquera especulación posible sobre o compromiso estatal coa execución do proxecto. A boa noticia para o Porto foi dobre, xa que o Goberno central tamén se comprometeu nese momento, fai apenas tres semanas, ao financiamento completo dos tres tramos que serán necesarios.

En total, serán 171 millóns procedentes da Unión Europea os que se utilicen para a construción dos ramais norte e sur e da rede que percorrerá o interior do porto exterior. Esta última parte xa conta cun proxecto redactado e o seu financiamento, que ascendía a 14 millóns de euros, íaa asumir o Porto, pero finalmente sairá tamén dos fondos de recuperación. Mentres, para o ramal sur aínda non hai proxecto, aínda que se estima que se poderá realizar mentres se avanza nas outras partes xa que é unha obra para a que non será necesario escavar túneles.

España deberá xustificar ante Europa nos próximos anos a aplicación dos fondos recibidos para afrontar a recuperación despois da pandemia, por iso é polo que a execución da ligazón ferroviaria a punta Langosteira sexa unha aposta segura. As previsións sinalan o 2026 como o final das obras, aínda que isto se poderá confirmar segundo avancen e non haxa contratempos.