O peche da central de Meirama deixa no aire o futuro da Medusa

david garcía A Coruña / LA VOZ

A Coruña

CESAR QUIAN

A desaparición do tráfico de carbón deixa ao Porto sen un millón de euros de beneficios

08 jul 2020 . Actualizado ás 10:09 h.

O peche da central térmica de Meirama (Cerceda) hai unha semana supuxo un novo pau para a industria da provincia e con consecuencias directas para a cidade, en concreto para a zona portuaria. A desaparición do tráfico de carbón nos peiraos de A Coruña cara á planta fai que o futuro da Medusa, construída para acabar coas partículas en suspensión derivadas das descargas do mineral, quede no aire.

A extinta Fenosa é quen se encargou de financiar con preto de 20 millóns de euros esta estrutura situada no peirao do Centenario e que, tras catro anos de obras, entrou en funcionamento en o 2007 para converterse nun dos elementos máis recoñecibles do porto coruñés.

Trece anos despois da súa posta en marcha e xa sen carbón que almacenar para posteriormente levalo a Meirama, a Medusa, que ten unha gran cúpula de 116 metros de diámetro e case 40 de altura cunha estrutura de aceiro, non alberga mercancías na actualidade, informan desde Naturgy, que é quen ten unha concesión cuxo «prazo de vixencia aínda ten uns anos por diante», detallan fontes da compaña enerxética.

Sobre o futuro desta estrutura, desde a empresa aseguran que están «en contacto» coa Autoridade Portuaria pero explican que «aínda non se tomou unha decisión respecto diso». Así, non hai moitos detalles acerca de se este espazo continuará tendo un uso industrial ou se lle buscará unha segunda vida despois de finalizar a súa etapa do carbón.

No seu interior caben 12.000 toneladas de mercancía e conta con 560 metros de cinta transportadora, dos que unha parte se empregan na actualidade para o transporte de cereais tras un acordo entre Naturgy e unha empresa estibadora que opera no porto. 

Millón e medio de toneladas

O fin das descargas de carbón para levalas a Meirama afectará directamente ao Porto, que ve como queda sen un dos seus tráficos máis destacados. De feito, nos últimos exercicios supuña ao redor dun 8 % do total da actividade nos peiraos da cidade e movía nalgunhas ocasións ata un millón e medio de toneladas ao ano.

Isto ocorría cando a descarga deste mineral tiña un fluxo normal, algo que sucedeu ata o 2018. Mentres, a tendencia cambiou o ano pasado, cando chegaron ao Centenario dous barcos con 158.000 toneladas de carbón, concretamente en xaneiro, e que foron os últimos que descargaron no porto para que o mineral fose transportado en tren á central de Meirama.

Agora, o coque que manexa Repsol nas instalacións de punta Langosteira é o último vestixio do carbón en terreos portuarios. Fuentes do Porto explican que, a pesar da perda deste tráfico, estase «en contacto con potenciais clientes e investidores para buscar novos negocios».

Con todo, por agora o único certo é que o peche de Meirama e o fin das descargas de carbón no Centenario implicarán un importante recorte nos beneficios da Autoridade Portuaria que xa se fixo evidente nas contas do pasado exercicio, no que as ganancias do ente foron de 1,05 millóns de euros, que contrastan cos 2,2 millóns que rexistrara un ano antes.

A falta de coñecer os rexistros de facturación correspondentes ao ano pasado, o Porto experimentara nos exercicios previos senllas marcas no 2017 e o 2018, con 30,3 e 31,7 millóns de euros respectivamente, no que foron as dúas primeiras ocasións na que superou a barreira dos 30 millóns, un fito que agora se ve ameazado pola desaparición do tráfico de carbón, entre outros.

A incerteza sobre a antiga planta de Alcoa reduce a descarga de alúmina

O peche da central térmica de Meirama (Cerceda) non é o único problema no sector industrial que ten consecuencias directas para o Porto da Coruña. Así, a incerteza que existe sobre o futuro da planta de Alu Ibérica, antiga Alcoa, tamén está a ter efectos negativos para as instalacións portuarias.

Hai dous anos, no 2018, pasaron polos peiraos da cidade 116.000 toneladas de alúmina, un compoñente que é utilizado principalmente como materia prima básica para a produción de aluminio nas instalacións da Grela.

Con todo, o ano pasado apenas foron 8.000 as toneladas descargadas na Coruña e nos seis primeiros meses deste exercicio o contador está a cero.

Así, lonxe queda a media de 125.000 toneladas que descargaban uns 37 mercantes cada exercicio nos peiraos coruñeses, un negocio que supuña para a Autoridade Portuaria unha facturación próxima ao medio millón de euros cada exercicio. 

Descenso

A desaparición desta fonte de ingresos únese aos que xeraba para o Porto a descarga de carbón a través de Naturgy, polo que as perdas entre ambas poderían sumar unha cantidade próxima a 1,5 millóns de euros, situación que xa quedou reflectida nas contas anuais portuarias do 2019 coa redución de beneficios.

A isto aínda habería que engadirlle o diñeiro que deixarían de facturar prácticos, amarradores e remolcadores, quen desenvolven diversos traballos cando chegan os barcos para descargar nos peiraos.