Investigadores españois abren a porta a unha terapia alternativa aos antibióticos contra as bacterias

Alfonso Torices MADRID / COLPISA

CNIO

Descubriron como funciona o sistema polo que estes microorganismos paralizan a resposta inmunológica humana e logran que se estenda a infección

11 novs 2019 . Actualizado ás 18:03 h.

Científicos españois do Centro Nacional de Investigacións Oncolóxicas (CNIO), en colaboración con colegas alemáns da Universidade de Würzburg, realizaron un descubrimento que abre a porta ao deseño de terapias alternativas ás dos antibióticos para loitar contra as enfermidades de orixe bacteriano. A nova xeración de compostos bloquearía a acción das bacterias en lugar de destruílas.

O grupo do CNIO dirixido por Óscar Llorca logrou detallar a estrutura e o mecanismo de funcionamento do sistema de secreción da bacteria da tuberculose, o complexo armazón de proteínas mediante o que este microorganismo inxecta nas células do sistema inmune unhas moléculas que paralizan a resposta defensiva dos enfermos e permiten que se estenda a infección polo seu organismo. Ambos os equipos de investigadores detallaron todos os actores involucrados no sistema de secreción, aclararon as funcións que se descoñecían sobre varios deles, revelaron a súa estrutura en tres dimensiones, e propuxeron un mecanismo de funcionamento desta «sofisticada nanomáquina», segundo publica a revista Nature.

Estes achados permitirán a posta en marcha de investigacións que deseñen novas estratexias terapéuticas para combater as enfermidades bacterianas, que xa non irán dirixidas -como no caso dos antibióticos- a destruír estes microorganismos, senón a paralizar o seu sistema de secreción e, polo tanto, a desbloquear o funcionamento do sistema inmune humano e a deixarlle vía libre para que rexeite a infección.

Esta revolución terapéutica en cernes aberta polos científicos do CNIO ten unha gran importancia porque, como alerta de forma reiterada a Organización Mundial da Saúde (OMS), cada vez son máis as bacterias que logran desenvolver resistencia á acción dos antibióticos que se usan para combatelas, ata o momento o único arma farmacolóxica efectiva para loitar contra este tipo de doenzas.

Sen ir máis lonxe, só a Mycobacterium tuberculose, o microorganismo sobre o que se desenvolveu esta investigación, é o axente desencadenamento dunha doenza epidémica en moitos dos países en vías de desenvolvemento que logrou o triste mérito de colocarse entre as dez enfermidades que con maior mortalidade no mundo. Segundo os datos da OMS, que ten como un dos seus obxectivos fundamentais para 2030 erradicar a epidemia, uns 10 millóns de persoas enferman cada ano de tuberculose no planeta e uns 1,6 millóns falecen como consecuencia da infección. Para acadar este gran obxectivo sanitario será fundamental o deseño de terapias alternativas aos antibióticos para combater a tuberculose porque o único tratamento actual ten xa 40 anos de antigüidade e comezaron a aparecer novas cepas da bacteria que mostran unha clara resistencia a ser eliminadas polo fármaco tradicional.