O que trae o mar na Costa da Morte, desde impresoras a bidóns sospeitosos

Cristina Viu Gomila
Cristina Viu CARBALLO / LA VOZ

SOCIEDADE

JOSE MANUEL CASAL

Os veciños desta zona manteñen a tradición dos recolectores de crebas, restos que chegan á beira; o último episodio é o das botellas de aceite de girasol en Camariñas

21 mares 2019 . Actualizado ás 09:53 h.

En 1884, o párroco de Talo (Ponteceso) escribiulle ao arcebispo para saber que debía aconsellar aos raqueros que se lle presentasen no confesionario. Producíronse pouco antes dous naufraxios na zona e os veciños acudiran a recoller as crebas (os restos que o mar leva á costa) e o sacerdote non tiña claro se debía deixarlles gozar do conseguido ou pórlles a restitución como penitencia.

Fronte á Costa da Morte pasan todos os días centenares de embarcacións. Non por nada existe un corredor para a navegación e onde hai buques, hai crebas, unhas máis interesantes que outras. O luns apareceron na costa miles de obxectos de plástico. Os que contiñan aceite no seu interior foron recollidos por camariñáns e mesmo laxenses, pero todos os demais, centenares e centenares de tapóns, quedaron para que os voluntarios da asociación Mar de fábula colléitenos o sábado. 

Sofás de pel

Hai pouco máis dun ano, en xaneiro do 2018, o MSC Eloane perdeu entre 34 e 40 colectores fronte á Costa da Morte. As praias da zona enchéronse de todo tipo de obxectos. Desapareceron os botes de leite en po que tiñan bo aspecto e os sofás de pel, ademais de centenares de cartóns de tabaco louro americano. A propia directora xeral de Calidade Ambiental, Cruz Ferreira, tivo que recoñecer que paquetes apareceran moi poucas. Foi en resposta a un reproche do BNG por deixar en mans de voluntarios o groso da retirada de carga. Entre as cousas que retirou Tragsa había sofás de tea estragados, anacos de colectores e o seu illante e os botes abertos ou en mal estado. Esas crebas estendéronse desde Fisterra a Laxe, co que os beneficios quedaron moi repartidos.

 

Impresoras

Nada que ver co que ocorreu a finais de febreiro do 2006 na costa de Carballo. Talvez a imaxe máis potente dese día sexa a dunha muller moi maior e enlutada transportando unha impresora do trinque na cabeza. O contraste do branco co negro sobre o fondo verde da costa de Rebordelos tiña algo de poético e moito de filosófico porque emparentaba a tradición das crebas (ou da pillaxe) coa modernidade.

Un colector caído dun barco embarrancó xunto á praia de Leira. Transportaba aparellos electrónicos que foron debidamente rapiñados, a pesar da presenza da Garda Civil.

Tamén tivo bastante interese, aínda que anecdótico, a aparición na praia de Traba de Laxe de polo menos medio centenar de pequenos clíper (un tipo de embarcación de tres mastros) realizados en madeira e destinados á decoración. Probablemente tratábase dunha carga para tendas de chineses. Foi tamén no 2006, en febreiro. 

Bidóns

Talvez as crebas máis rechamantes ou que deron máis que falar foron as de Casón. A principios de decembro de 1987 o buque embarrancó fronte a Fisterra. Morreu boa parte da tripulación, houbo diplomáticos chineses intentando evitar que se coñecese o cargamento, explosións e a evacuación masiva da poboación da zona, ademais dunha revolta polo traslado dos bidóns que quedaban no barco polo medo a que contivesen sustancias contaminantes. A pesar de todo iso, houbo veciños que levaron ás súas casas eses toneles que, segundo dicíase, podían conter sustancias radioactivas. Algún chegou a gardalos anos. 

O Art

A principios de setembro do 2005, a historia negra da Costa da Morte rexurdiu na punta do Boi. Un iate de luxo alemán embarrancó xunto á praia de Trece e atraeu a unha multitude. Só dous días despois do accidente, a embarcación, que era accesible desde terra comezou a ser desmantelada. Houbo cinco persoas denunciadas e investigadas que remataron por devolver os obxectos rapiñados. Ademais, a embarcación foi obxecto do coñecido como turismo de naufraxios, que neste caso incluía un paseo polo inmaculado interior, para saber como vivía ese dono dun club de Primeira División que o comprou. Anos despois, na mesma zona varou a gabarra ucraína Prima, que foi desmantelada alí mesma por unha empresa de Vigo. Durante o tempo en que estivo alí tamén recibiu constantes visitas e atención por parte dos veciños. 

Goma, plástico e Man

Pero o habitual na zona é que as crebas sexan de goma ou plástico. En abril do 2016 apareceron decenas de adoites de zapatillas e pneumáticos en Caión e Man, o alemán de Camelle, logrou converter en arte botellas que o mar levou ata a súa casa.