Os científicos alertan: a Terra pode caer nun irreversible estado invernadoiro

Axencias

Nube de polución sobre Madrid
Nube de polución sobre Madrid Sergio Barrenechea | EFE

A actividade humana encamiña o planeta cara a temperaturas cinco graos por amais de éraa preindustrial e unha subida do mar entre dez e 60 metros

07 ago 2018 . Actualizado ás 12:08 h.

O planeta necesita urxentemente unha transición a unha economía verde, circular, porque a contaminación por combustibles fósiles ameaza con empurrar á Terra cara a un duradeiro e perigoso estado «invernadoiro». Advírteo unha investigación da Universidade Nacional Australiana (ANU), liderada polo recoñecido científico Will Steffen, que determina que esta situación podería resultar en que as temperaturas se sitúen de media cinco graos por amais de éraa preindustrial e que o nivel do mar suba a longo prazo entre dez e 60 metros.

Se o xeo polar continúa derreténdose, os bosques reducíndose e os gases de efecto invernadoiro aumentando a novos máximos -como ocorre actualmente cada ano- a Terra chegará a un «punto de inflexión». É dicir, un punto de dano irreversible para o planeta. E iso «podería pasar apenas nalgunhas décadas».

Actualmente a temperatura media global é un pouco máis dun grao superior ao de éraa preindustrial e aumenta 0,17 graos cada década.

Steffen remarcou que se as temperaturas aumentasen dous graos polas actividades humanas activaríanse uns procesos no sistema da Terra, denominados retroalimentaciones, que poden desencadear un maior quecemento, mesmo se se deixa de emitir gases de efecto invernadoiro.

Estes elementos de retroalimentación inclúen a descongelación do permafrost (chan permanentemente xeado), a perda de metano hidratado das augas mariñas, o enfraquecemento de sumidoiros de carbono en terra e mar, e o aumento da respiración bacteriana nos océanos.

Tamén inclúen a morte regresiva da selva amazónica e do bosque boreal, a redución da capa de neve no hemisferio norte, a perda de xeo mariño no verán ártico, así como a redución do xeo mariño antártico e as capas de xeo polar.

«A verdadeira preocupación é que estes elementos de inflexión poidan actuar como unha fila de fichas de dominou. Unha vez que uno é empurrado, esta empurra á Terra cara a outro. Pode ser moi difícil ou imposible deter toda a fila de fichas de dominou», dixo Steffen nun comunicado da ANU.

Os investigadores consideran que a activación en cadea destes retroalimentadores podería liberar de forma incontrolada o carbono que previamente se almacenou na Terra.

«É improbable que os esforzos actuais, que non son suficientes para cumprir os obxectivos do Acordo de París, axuden a evitar esta situación perigosa na que moitas partes do planeta poderían converterse en inhabitables para os humanos», advertiu Steffen.

O Acordo de París, subscrito no 2015 por uns 200 países, busca manter o aumento da temperatura media mundial por baixo de 2 graos con respecto ao nivel preindustrial, e proseguir os esforzos para limitar ese aumento en 1,5 graos.

Steffen chamou a acelerar a transición cara a unha economía mundial verde neste estudo, publicado na revista científica PNAS e no que participaron científicos de Suíza, Dinamarca, Reino Unido, Bélxica, Estados Unidos, Alemaña e Holanda.