A universidade española aumentou o seu rendemento nos anos da crise

Raúl Romar García
r. romar REDACCIÓN / LA VOZ

SOCIEDADE

Óscar Vázquez

Santiago, a mellor das galegas, ocupa o quinto posto global e destaca en innovación

20 jun 2018 . Actualizado ás 05:00 h.

A Universidade de Santiago é unha das institucións académicas españolas con máis persoal docente en innovación, ámbito no que sobresae xunto co de innovación e desenvolvemento tecnolóxico no ránking elaborado pola Fundación BBVA. É a máis destacada de todas as galegas nunha clasificación na que se miden tanto estas variables como a docencia, o que traducido en rendemento sitúa ao centro compostela no posto número quinto do ránking, aínda que empatada con outras seis.

No baremo de rendemento xeral a Universidade de Vigo sitúase no posto número seis, posición que comparte con outras once, e a da Coruña sitúase no sétimo, igualada con outras catorce. Ambas destacan na docencia, onde se sitúan no quinto posto da táboa igualadas con outras, do mesmo xeito que a de Santiago, pero presentan un notable déficit en innovación e desenvolvemento tecnolóxico. A UDC ocupa neste apartado a posición 16 e Uvigo a 13.

No Ou-Ránking que elabora a Fundación BBVA, xunto ao Instituto Valenciano de Investigacións Económicas (IVIE) e que comprende 61 universidades, os mellores postos están encabezados polas institucións públicas, nunha táboa na que se sitúa na cabeza a Pompeu Fabra de Barcelona, seguida da Carlos III de Madrid e da Politécnica de Cataluña.

«O sistema público ten un desempeño 16 puntos porcentuais por amais do privado, pero non en todos os aspectos que analiza o ránking», explica Francisco Pérez, director de investigación do Ivie. Neste sentido, os centros privados destacan no apartado exclusivo de docencia, coa de Deusto e a de Navarra nas dúas primeiras prazas.

A nivel global, os resultados indican unha mellora global do sistema universitario español dun 26 % entre o 2010 e o 2016, o que representa unha taxa de crecemento anual medio do 4 %. A mellora hase producido tanto na dimensión docente (3,6 % anual) como na actividade investigadora (4,5 %). Pero o máis rechamante é que este progreso se levou a cabo coincidindo con algúns dos anos máis duros da crise.

En canto ao rendemento dos sistemas universitarios por comunidades autónomas, Cataluña encabeza a lista de forma destacada, con 120 puntos, seguida por Cantabria, con 118. Un pouco máis abaixo se sitúan os centros valencianos, con 108 puntos; seguidos dos de Madrid, Navarra e Baleares, con 104. O sistema universitario galego, cuxa evolución se mantén practicamente invariable, sitúase xusto na media nacional, con 100 puntos.

No que si destaca Galicia é no prezo público do crédito en primeira matrícula, xa que é o máis barato de España. Cuesta unha media de 11,89 euros, polos 33,52 que se pagan en Cataluña, onde é o máis caro.

O estudo, en xeral, conclúe que as universidades mostran certa converxencia: as que partían de posicións máis atrasadas melloraron máis en media, en especial as privadas.

«Demostraron capacidade de resposta ante os retos e axustes»

 

As universidades españolas lograron mellorar tanto o seu rendemento docente como os seus resultados de investigación durante os peores anos da crise económica. Fixérono a pesar dos recortes no financiamento público, o aumento das taxas académicas, a notable redución de persoal e a caída das axudas á experimentación. «As nosas universidades demostraron capacidade de resposta ante os retos e de resistencia aos axustes», segundo indicou Francisco Pérez, director do estudo.

O estudo seleccionou a nove universidades como as de maior nivel de excelencia na súa categoría, ningunha galega. As de Navarra e a Ramon Llull son o modelo de privadas; a Pompeu Fabra e a Politécnica de Valencia, exemplo das altamente especializadas; a Autonómica de Barcelona e a de Madrid, referentes das xeneralistas metropolitanas; a Universidade de Cantabria, espello das mozas investigadoras; e as universidades de Zaragoza e Córdoba, modelos das rexionais xeneralistas.

Mellora

No cómputo global, as universidades españolas que máis melloraron na clasificación son a Universidade a Distancia de Madrid (crece un 15% nos últimos seis anos), a Pontificia de Comillas (14%), e a Universitat de Vic-Central de Catalunya (13%). As máis estancadas, que só creceron nun 1 % durante o período de estudo, son a de Huelva, Santiago de Compostela, Illas Baleares e Xaén.