Vixías da auga en plena seca

La Voz REDACCIÓN

SOCIEDADE

RAMON LEIRO

Colexios e institutos galegos implícanse no aforro e o estudo da calidade en ríos e fontes no marco de Voz Natura

20 novs 2017 . Actualizado ás 08:14 h.

A comunidade dos 10.000 ríos vive a peor seca dos últimos dez anos. A inusual escaseza de choivas que arrastra Galicia desde o verán do 2016 pasou factura e deixou os caudais fluviais e de encoros a niveis preocupantes, ata o punto en que xa se puxeron en marcha medidas para restrinxir o consumo dun ben que escasea. É unha cuestión que preocupa en varios colexios e institutos galegos, implicados coa protección do medio ambiente no marco do programa da Fundación Santiago Rey Fernández-Latorre, Voz Natura. Por iso declaráronse vixías da auga en plena seca.

Ata os máis pequenos asumiron este reto. Así, na escola infantil de Monte dá Guía (Vigo), o aforro da auga é unha lección que teñen ben aprendida os seus alumnos, de entre 3 e 6 anos. Comprobaron que pasa cando unha planta non é regada e a mangueira hase desterrado no seu horto ecolóxico. No seu lugar, usan regaderas para reducir o consumo, como tamén o fan mantendo as billas ben pechadas. «Intentamos que en cada clase algún neno encárguese de vixiar que non queda ningún aberto», explica Chus Iglesias , coordinadora do proxecto de Voz Natura no centro.

«Son pequenos xestos que axudan a crear conciencia. Traballamos actitudes de respecto e non consumismo, especialmente despois dos últimos incendios», engade a profesora, aínda que o tema da auga é só unha parte da ecoauditoría que leva a cabo a escola para reducir o consumo enerxético nas instalacións.

Como en Monte dá Guía, tamén a rede de escolas infantís Cativos insignia aos pequenos da casa que a auga non é un recurso infinito e hai que facer un consumo responsable. Os seus alumnos levan anos adestrándose na adquisición de hábitos e rutinas de aforro de enerxía e auga.

En niveis superiores, tamén son varios os centros educativos que inciden na súa importancia a través de distintas actividades, entre as que se inclúen o estudo da calidade das augas. Este é o proxecto no que traballa, desde hai varios anos, o instituto de Sar (Santiago), onde comprobaron de primeira man os efectos da seca.

«Temos paralizado o proxecto este ano porque as fontes están secas e o río, baixo mínimos», explica Leopoldo Bahillo. «Nesta época do ano, normalmente xa tiñamos todas asa mostras recollidas para obter os resultados da primeira análise. A falta de potabilidade e a contaminación para nós é un estudo fantástico. Estamos esperando a que chova para comezar as medicións. Mentres, aproveitaremos para meternos na historia de cada fonte», indica.

No colexio San José de Ourense, Carlos Pérez Freire incluíu unha lección extra para os seus alumnos de Bioloxía, Física e Química (de entre 13 e 15 anos) e ten que ver coa auga dos ríos. Hai uns días, xusto despois da feira, fixeron unha saída para ver o lixo que xera esa actividade no Barbaña, afluente do Miño, e teñen prevista outra polo paseo termal para facer unha auditoría e análise das augas. Ademais, un grupo de alumnos estudou tres métodos de potabilización para saber cal era o máis efectivo: filtrado con metais, depuración con ultrasonidos ou con luz ultravioleta. O filtrado resultou o máis rápido para depurar a auga dun pozo non tratada.

Os alumnos dos Salgueiros (Pontevedra) ou do María Sarmiento (Viveiro) traballan na sustentabilidade e a calidade da auga, entre outros moitos. Os novos vixías mantéñense alerta grazas a Voz Natura, o programa de educación ambiental patrocinado pola Xunta, a Deputación da Coruña, a Fundación Alcoa, El Corte Inglés e a Fundación Ramón Areces.