A porcentaxe de mulleres en carreiras TIC en España se estanca no 12 %

Elisa Álvarez González
Elisa Álvarez SANTIAGO / LA VOZ

SOCIEDADE

M. Moralejo

A OCDE alerta desta fenda de xénero, con presenza desproporcionada en función da área

13 sep 2017 . Actualizado ás 07:45 h.

O 79 % dos novos matriculados en carreiras do sector educativo son mulleres, pero naquelas que se engloban nas chamadas tecnoloxías da información e a comunicación (TIC) a cifra baixa ao 12 %. Unha fenda de xénero desproporcionada da que alertou a OCDE no seu último informe sobre o panorama da educación. E é que a elección de estudos ten un forte rumbo de xénero en España e no resto de países, pero talvez é aquí máis rechamante. De feito, este escaso 12 % de matrícula feminina nas TIC elévase ao 19 % na media dos estados da OCDE.

Nas titulacións relacionadas coa saúde e o benestar o groso do alumnado é tamén feminino (o 72 %), pero neste caso mesmo é maior o desequilibrio a nivel internacional. Só nas titulacións relacionadas coas ciencias empresariais, a administración e o dereito hai unha maior proporción entre homes e mulleres, acadando estas o 55 % da matrícula total.

Este rumbo é preocupante, xa que se considera que as áreas de estudo denominadas STEM, que engloban ciencias, tecnoloxía, enxeñería e matemáticas, son determinantes na promoción da innovación e o crecemento económico. A taxa media de emprego, por exemplo, é sete puntos superior en España para os graduados en carreiras TIC que para os que teñen un título universitario de ámbito educativo.

Este non é o único indicador que analiza o informe da OCDE. Outro é o dos ninis, que o documento define como neet. Son aquelas persoas de entre 18 e 24 anos que nin traballan, nin estudan nin levan a cabo ningún outro tipo de formación. Son o 23 % do total dos mozos neste período de idade en España, fronte ao 15 % da media da OCDE e da Europa dos 22. Esta taxa sitúa ao noso país como o oitavo con máis proporción de ninis , despois de Turquía , México, Colombia, Costa Rica, Italia, Chile e Grecia. En Islandia , por exemplo, roldan o 5 %. 

Peor é a situación se se fai unha análise temporal. A porcentaxe de mozas de entre 20 e 24 que nin traballa nin estuda creceu en España nos últimos dez anos, pasando de menos do 20 a máis do 25 % do total.

O Ministerio de Educación fixo unha lectura positiva dos datos que guinda o informe porque aínda que a situación non é halagüeña si mellorou. Por exemplo, a porcentaxe de adultos de entre 25 e 64 anos que só teñen estudos obrigatorios baixou nun decenio, pasando entre o 2006 e o 2016 do 50 % a menos do 42 %. Aínda así, o sistema educativo ten que pórse as pilas. E é que en España o 35 % dos mozos de 25 a 34 anos non teñen un título de educación secundaria superior, máis do dobre da media da OCDE, onde son só o 16 %. 

Máis estudos, máis emprego

Evidentemente a menor nivel educativo máis desemprego. Os mozos con estudos terciaros -universitarios ou similar- teñen un 76 % de taxa de emprego; os que chegan á educación secundaria superior un 68 %; e nos que non superaron a secundaria superior limítase ao 60 %.

A maior nivel de estudos, menos posibilidades de sufrir depresión

O informe presentado pola OCDE valora tamén a incidencia da educación nos resultados sociais. Ter máis nivel educativa adoita ir acompañado dunha maior taxa de emprego e un mellor salario, o que acaba redundando en máis benestar social. E isto reflíctese mesmo nas posibilidades de ter depresión, polo menos polos datos que guinda o estudo. O 14 % das mulleres adultas cunha formación inferior á secundaria superior din ter depresión en España, así como o 6 % dos homes. Esta mesma taxa baixa ao 9 e ao 5 % respectivamente cando o enquisado ten estudos secundarios superiores; e descende ao 4 % entre as mulleres e ao 2 % entre os homes entre os que contan cun nivel educativo terciario. Aínda así, na media da OCDE a situación é peor.

O panorama da educación

Etapa infantil

España, á cabeza. A taxa de escolarización en infantil é case completa en España, cun 97 % do total aos 4 anos de idade. A media do resto de países queda nun 86 %.

Gasto público

Menos que a OCDE. España destina a esta etapa infantil o 0,8 % do PIB, igual que a media. Iso si, a porcentaxe de achega pública é menor, do 75 %, fronte ao 82 % da OCDE.

Profesores

Mellor pagos. Os docentes de institucións públicas, xa sexa en infantil, primaria ou secundaria, están mellor pagos que a media, tanto en salario inicial como tras 15 anos de experiencia.

Cociente docente alumno

Menos alumnos por profesor. E a media de estudantes por docente tamén é inferior ás cifras da OCDE, tanto en educación primaria como en secundaria e terciaria.