Compostela pinta feminista

emma araújo SANTIAGO / LA VOZ

AMES

PACO RODRÍGUEZ

Oito artistas urbanas transformaron espazos públicos de Santiago, Ames e Teo en manifestacións artísticas reivindicativas baixo a batuta de 7H Cooperativa Cultural

13 ene 2020 . Actualizado ás 22:19 h.

Contra o formigón, os espazos públicos deteriorados e as medianeiras que chorrean humidade, a arte urbana é unha boa vacina. E contra o feísmo machista, xorde a arte urbana feminista. A comarca de Compostela foi un claro exemplo de todo isto durante o mes de decembro no que Santiago, Ames e Teo engrosaron o seu patrimonio artístico coa obra de creadoras de todo o mundo que participaron na primeira edición do Delas Fest, o Festival Feminista Internacional de Arte Urbana e Contextual.

O festival, herdeiro do proxecto Elas tamén pintan, combinou talleres en Santiago e traballos ao aire libre no Milladoiro (Ames) e Luou (Teo). No primeiro caso, a Casa do Matadoiro, un edificio aldraxado durante anos, alberga un mural que toma como referencia o último himno internacional feminista, Un violador no teu camiño, xurdido no taller de Vegan Bunnies. Esta actividade evidenciou o carácter contextual do encontro ao converterse tamén nunha intervención artística nas rúas en resposta aos comentarios machistas do mozo que interrompeu, precisamente, a versión compostelá da performance chilena.

E á súa vez, a fotógrafa aragonesa Lorena Cosba, tras coñecer o funcionamento da Casa do Matadoiro e achegarse ao crisol asociativo compostelán, deixou como legado unha obra deliberadamente efémera que permanece colgada no edificio ata que a entidades que o utilizan decidan mantelo.

A extensión do festival máis aló de Santiago traduciuse en dous proxectos de gran formato que transformaron espazos tan distintos como a contorna no que converxen o pavillón municipal de deportes do Milladoiro e a Casa dá Cultura, onde un dos muros da instalación deportiva foi o lenzo de cemento que Btoy (Andrea Michaelsson) transformou nun manifesto contra a homofobia tomando como punto de partida unha imaxe da activista trans catalá Verónika Arauzo. No proceso creativo da obra, cargada de cores de estética pop-art, Btoy reuniuse con coro amiense Son Elas, que a guiaron para achegarse á realidade poliédrica de Ames.

XOAN A. ADOITAR

Un proceso similar foi o que transformou o túnel da estrada Luou-Solláns, co legado que deixou o Dúo Amazonas, formado por Lina Casteláns e Natalia Andreoli, que no seu caso tiveron como inspiración ás teenses Aurora e Manuela Liste Forján, cuxa historia coñeceron pola asociación cultural A Mámoa, de Luou. Coa súa obra reivindican oficios feminizados. Conseguírono con retratos de estilo realista de tres pandereteiras e unha vendedora de leite conectadas por unha frase que, en diferentes versións, todo o mundo vinculado ao rural escoitou máis dunha vez: «Espertade irmáns, que xa pasaron as leiteiras».

xoan a. adoitar

Precisamente 7H Cooperativa Cultural deseñou o primeiro Delas Fest como unha forma de espertar por parte do campo do feminismo a través da arte urbano. Por iso, tal e como recoñece unha dos seus integrantes, Clara Rodríguez Cordeiro, esta iniciativa nace con afán de continuidade, pero con cambios importantes tras a súa primeira edición. Que decembro non é un bo mes para a arte rueira non se lle escapa a ninguén, pero a elección das datas estivo motivada polo necesario acceso ao financiamento do proxecto. «Montamos o festival en apenas dous meses», recoñece Cordeiro, que avanza que a data que está sobre o papel para a próxima edición será en torno ao mes de xuño.

Tamén proxectan estender os talleres a outros concellos, que esta vez só se impartiron en Santiago. Para entón, é máis que probable que Santiago e a súa contorna repitan como capital internacional da arte urbano feminista.