Trepidante arranque do 2020

PONTEVEDRA

CAPOTILLO

O acordo BNG-PSOE inclúe os asuntos Ence, Elnosa, a rebaixa de peaxes na AP-9 e o nó de Bombeiros na axenda do novo Goberno de Pedro Sánchez

05 ene 2020 . Actualizado ás 05:00 h.

O 2020 empeza cunha efervescencia informativa impresionante, xa que na primeira semana do ano podemos asistir á investidura do presidente do Goberno na segunda votación, pasadomañá martes, no Congreso da Nación. O posible desbloqueo da situación política proxecta a primeira coordenada informativa que podemos albiscar para este novo ano, pois os seus efectos irradiarán tamén en clave pontevedresa.

Despois de moitos meses de ansiedade, os acontecementos precipitáronse en fervenza nas últimas semanas. De modo trepidante desde o venres tarde, cando o PSOE rematou de atar os apoios para investir a Pedro Sánchez con 167 votos a favor. O último acordo asinouse co deputado coruñés Néstor Rego, único parlamentario estatal do BNG, que votará a favor do candidato socialista en función do acordo pactado e asinado.

O Bloque sumouse ao si a Pedro Sánchez a cambio de que o PSOE teña asumido o que o partido nacionalista definiu como «axenda galega», que inclúe como asunto estelar a esixencia ao futuro goberno de medidas que conxelen as subidas de peaxes na Autoestrada do Atlántico, bonificacións aos usuarios recorrentes e que se materialice a súa transferencia á Xunta de Galicia en leste mesmo ano.

«Axenda pontevedresa»

Pero no texto do documento rubricado por Adriana Lastra e Ana Pontón hai tres cláusulas específicas que podemos definir como a cota pontevedresa que o BNG incluíu como esixencias ao PSOE dentro da denominada «axenda galega». A saber: a realización do proxectado nó de Bombeiros como un dos compromisos de infraestruturas básicas a executar; a esixencia a Elnosa de que reverterá os terreos que ocupou en Lourizán neste 2020, con plena garantía de limpeza e recuperación; e para rematar, Ence. No tocante á pasteira, o acordo reza textualmente: «O Goberno maniféstase a favor do traslado da planta de Ence a outro enclave máis adecuado medioambientalmente en Galicia, a través dunha fórmula que permita manter o emprego».

A redacción desta última cláusula reflexa que o BNG cedeu na súa posición habitualmente máis drástica do «peche xa» e que o PSOE lle coou o compromiso do traslado en Galicia e o mantemento do emprego. Dúas premisas que son máis literarias que realistas pero evidencian unha suavización da mensaxe.

Obsérvese que nin unha liña de que o Goberno de Sánchez e Iglesias vaian reverter a prórroga que o Goberno de Rajoy outorgou á pasteira no 2016. De modo que o xesto que agardaba o alcalde de Pontevedra Miguel Fernández Lores deste futuro Goberno da Nación non se vai a producir e a sorte deste contencioso dilucidarase principalmente nos tribunais.

A pesar dese matiz, os escépticos deberán admitir que Lores segue influíndo moito dentro do BNG e a inclusión destas tres demandas no acordo asinado entre Pontón e Lastra, así o evidencia e remítome ao escrito nesta mesma contraportada hai unhas semanas.

Gobernos municipais encabezados por alcaldes socialistas ou participados por concelleiros do PSOE en concellos polos que discorre a AP-9 iniciaron unha campaña de oposición pública á última subida de peaxes. Esquecendo -intencionadamente- que ministros como Pepe Blanco tamén asinaron convenios con Audasa para o incremento de prezos como tamén fixeron Álvarez Cascos ou Ana Pastor.

O movemento desencadeouno a xunta de goberno coaligado de Pontevedra, que na súa reunión do pasado luns 30 conceptuó como «agravio comparativo» o prezo de 4 euros en cada traxecto entre a capital e Vigo. Seguiu a Pontevedra o vigués Abel Caballero, presidente da FEMP e sumáronse Alberto Varela, edil de Vilagarcía e presidente da Fegamp, e outros rexedores pontevedreses como Digna Rivas (Redondela) ou Enrique Cabaleiro (Tui). O movemento dos concelleiros socialistas pretende evitar que só sexa o BNG quen puidese rendibilizar nun futuro calquera rebaixa que outorgue o Goberno da Nación. Un futuro concreto que ten data por dilucidarse. Unha ecuación que só ten na súa cabeza despexar Alberto Núñez Feijoo, cando decida a data das próximas eleccións galegas que teremos ao longo do 2020.

En febreiro teremos outro flanco: o xuízo contra Audasa polo cobro, supostamente indebido, de peaxes durante os atascos polas obras de ampliación de Rande. Unha causa que se ventilará no Xulgado Mercantil número 1 de Pontevedra. O seu titular, Manuel Marquina, sentará xurisprudencia, sexa cal for a sentenza que dite pola demanda colectiva da Fiscalía contra a concesionaria da Autoestrada do Atlántico nun feito inédito na recente historia xudicial española.

A clave do preito é que a concesionaria que explota un negocio millonario que factura 16.000 euros cada hora, mantivo incólume o cobro de peaxes no tramo Pontevedra-Vigo durante tres anos pese ao tremendo impacto das obras dos novos carrís na ponte de Rande. A demanda expón que Audasa, que ingresou sen pestañear, desde febreiro de 2015 a xuño de 2018, da orde de 90 millóns de euros en peaxes, devolva da orde de 700.000 euros por cobro indebido como consecuencia dos prexuízos que ocasionaron as obras.