O Sergas perdeu 40.984 consultas no 2017 por non acudir os pacientes

Cándida Andaluz Corujo
cándida andaluz OURENSE / LA VOZ

VERÍN

Santi M. Amil

A área de xestión integrada realizou o ano pasado 587.488 citas con especialistas

08 oct 2018 . Actualizado ás 11:27 h.

Que pasa cando non se acode a unha consulta cun especialista sen avisar? Isto sucedeu o pasado ano en 40.984 ocasións nos hospitais de Ourense, Verín e Valdeorras. Son o total de consultas perdidas no 2017 pola inasistencia de pacientes, en ocasións de forma consciente e noutras por descoidos. 13.307 non foron ás primeiras e 27.677 ás sucesivas. Estas cifras supoñen o 6,54 % do total de realízalas nos tres hospitais ourensáns, que ascende a 587.488. A porcentaxe de probas diagnósticas perdidas por non acudir os pacientes é menor que no caso das consultas. Deixáronse de facer 17.795, un 3,87 % do total das que foron realizadas, 441.581.

O director de procesos asistenciais da Xerencia de Xestión Integrada de Ourense, Verín e Valdeorras, Javier Ponte, afirma que a inasistencia a consultas e probas cos especialistas pode deberse a moitos aspectos e destaca que o envellecemento poboacional, unido á cantidade de análise que pode ter que facerse unha persoa maior, é unha das principais causas destes descoidos.

«O rechamante é a cantidade de actos que se fan entre consultas e probas, máis dun millón ao ano. Por iso é importante que se utilicen ben os recursos que temos. Cando falla un paciente non deixa de ser un problema, porque ten asignado un oco, un tempo, unha serie de recursos. E está restando a posibilidade a outro de ser atendido. Hai demoras e o importante é ocupar ben os ocos que temos», sinala.

Ao non poder reorganizar o servizo, por non avisar a tempo, as cifras de espera dispáranse: «Hai que ter en conta que se 40.984 consultas ao ano non se chegan a realizar, teranse que volver citar. Sumaranse ao resto. É unha perda de tempo case sen sentido. É importante concienciar á poboación da importancia de avisar se se sabe con antelación, porque podemos anticipar a alguén que esta agardando», explica. Ademais, se se trata dunha consulta que depende dunha probas, en ocasións estas caducan e hai que volver realizalas. Javier Ponte sinala: «As probas teñen unha validez determinada e nós preocupámonos de que non caduquen. É un dobre esforzo. Aos pacientes que non acudiron temos que volver darlles cita e mirar se tiñan pendentes probas. Iso é un problema gordo».

O director de procesos asistenciais da Xerencia de Xestión Integrada de Ourense, Verín e Valdeorras sinala que as persoas que perden as citas seguen tendo as mesmas prioridades que tiñan, aínda que nunca se debe perder de vista comunicar que a alguén se prexudicou, a outro paciente que podería ser avaliado.

Sobre as especialidades nas que hai máis faltas nas consultas, sinala que son aquelas que teñen máis demora, nas que a lista de espera é máis longa, é o caso de Traumatología, por exemplo.

«Como pasa se cadra un mes ou dous, non lembran ben o día. As que son urxentes non ocorre porque a tutelamos. As graves márcanse como prioritarias e esas non se perden, se o paciente non vai, temos constancia ao momento e avisámoslle», explica Ponte. «Hai xente que, por exemplo, resolve antes o seu problema por outra vía ou acode a Urxencias. Algunhas desas persoas xa non van máis tarde ás consultas e moitas se esquecen de avisar. Pero hai múltiples causas», sinala.

Existen sistemas que avisan das citas no médico e que permite anulalas a tempo

Segundo explican os profesionais, se se avisa un día antes da inasistencia a unha consulta a marxe de manobra para emprazar a outra persoa é case nulo, pero aconséllase facelo de igual xeito. Se se comunica unha semana antes xa sería posible facer o cambio. «Hai un sistema automático do Sergas para facer a citación que avisa tamén de que non se vai ir. E ao hospital dálle marxe para reconducir a axenda e valorar a que pacientes seríalles positivo», explica Jesús Pontes.

O máis práctico, sinalan, é darse de alta en e-saúde desde onde o paciente terá acceso a todos os seus datos clínicos, citas pendentes (recordatorios), etcétera, e desde onde poderá tamén anulalas. Para acceder a «e-saúde» é preciso solicitar a alta en «chave 365», chave á administración electrónica da Xunta e que á súa vez permite realizar diferentes trámites oficiais vía electrónica. «Nesta plataforma pódense consultar as citas pendentes. Nós queremos transmitir á poboación que é bo darse de alta e ter acceso a toda a información. Mesmo che poden avisar por SMS de que tes unha cita. Se todos puxésemos algo de empeño iría mellor», explica o director de procesos asistenciais da Xerencia de Xestión Integrada de Ourense, Verín e Valdeorras. Mesmo, afirman desde a Administración, sería bo que os familiares das persoas que se ocupan de maiores con diversas doenzas puidesen ter acceso a eses datos para controlar que non se perdan ningunha das súas citas e levar un axenda controlada das probas e resultados.