Estradas con dobre peaxe

Fernando Salgado
fernando salgado A QUILLA

OPINIÓN

MARTINA MISER

08 may 2021 . Actualizado ás 10:11 h.

O Goberno comunica a Bruxelas que todas as autoestradas e autovías serán de pagamento a partir do 2024. Medida discutible, á que opoño serias obxeccións, pero similar á adoptada nalgúns países. O Goberno engade que, posteriormente, estenderá as peaxes a todas as estradas do reino. E isto xa non me parece motivo de polémica nin causa de indignación, senón unha auténtica estupidez. Sinxelamente porque esa peaxe xa existe e ningún usuario da rede viaria líbrase del: chámase imposto de hidrocarburos e cóbrannolo cada vez que enchemos combustible na estación de servizo. Pero antes de fixarnos nesa figura tributaria, vexamos as razóns que se esgrimen para xeneralizar as peaxes.

Trátase, dinnos, de que as estradas -a súa construción, conservación, amortización...- páguenas quen as usan no canto de todos os contribuíntes a través dos Orzamentos. E que paguen máis os que gastan máis roda e asfalto e quen máis contaminan. Formulación falaz desde o principio. Primeiro, porque as estradas libres de peaxe benefician a todos. Tamén ao avó que non ten coche: cando o neto ou un taxi lévano ao médico, ou cando acode á tenda para encher a cesta da compra, eses servizos e bens encarécense se aumentan os gastos de transporte . E segundo, a factura das estradas xa recae na actualidade sobre os usuarios da rede viaria. Non se se toda ou en gran parte -non teño ganas de botar grandes números-, pero xuraría que toda, á vista de que mesmo contribúen a soster o sistema nacional de saúde co seu «céntimo sanitario».

A canto ascende a «peaxe» existente? Se vostede posúe un automóbil de gasolina, cada vez que se para a encher paga de imposto 43 céntimos por litro de combustible. Se consome un dez por cento, 4,3 céntimos por quilómetro. Se pisa o acelerador ou ten un automóbil máis potente, consumirá máis, contaminará máis e pagará máis por cada quilómetro. E ao revés: un utilitario de menor consumo e menos contaminante, pagará menos.

Así pois, a peaxe xeneralizada xa existe. E responde a idéntica filosofía -que pague máis quen máis utiliza o automóbil e quen máis contamina- do que se nos anuncia. Que se pretende , entón? Duplicalo? Dígase a verdade: non se trata de cambiar o modelo, o que suporía devolver aos contribuíntes o que imos cargar aos usuarios, senón de recadar máis. O certo é que, cando salgamos desta, goberne quen goberne, subirán os impostos. Diso trátase, en definitiva.

Pero se se trata diso, non se entende a ocorrencia de duplicar a peaxe, montar unha custosa loxística para cobrar o novo e alimentar a xusta indignación dos usuarios. Fíxense. O Goberno suxire que a nova peaxe, só en autovías, será dun céntimo por quilómetro. Cunha subida similar do imposto de hidrocarburos, a recadación duplícase con fartura, porque o peaxe actual se estende a toda a rede viaria. E talvez, aínda que á xente lle desgusta toda subida de impostos, rebaixaríase o nivel de indignación.