A crise do coronavirus suspendeu as clases presenciais en todos os niveis de ensino. Autoridades educativas, profesores e pais expoñen que opcións son as máis adecuadas para que o 2019-2020 non sexa un curso perdido.
Desde o gremio docente déixase claro que os profesores van estar sempre a disposición das necesidades dos alumnos e das autoridades educativas mentres dure o confinamento imposto pola crise sanitaria, pero as asociacións de pais advirten que a educación por medios dixitais non está actualmente ao alcance de toda a poboación en Galicia.
Poden contar cos docentes
Se tivésemos unha bóla de cristal que nos puidese mostrar o futuro, se tivésemos unha referencia histórica da que puidésemos aprender. Pero, como resolver calquera cuestión que nos teña pensado?, como aclarar razoablemente dúbidas que preocupan a miles de comunidades educativas?, como organizar unha vida académica virtual cando todo nos chegou en case un instante nunha actividade onde as relacións persoais son tan importantes e cando nuns segundos as circunstancias cambian radicalmente? É comprensible a intranquilidade, a preocupación, a incerteza, o contrario sería unha mostra de inconsciencia impropia das xeracións actuais.
As escasas experiencias doutros países que sufriron a pandemia invitan a pensar que a volta ás aulas é, de momento, unha utopía. Pero, debe realmente preocuparnos a data? Evidentemente non é o mesmo que falemos de Educación Infantil, Primaria, Secundaria, niveis nos que no curso seguinte pódense reforzar coñecementos, a que nos refiramos ao alumnado de Formación Profesional, pendente da Formación en Centros de Traballo e que percibe como se complica o seu acceso ao mundo laboral; ou que valoremos as consecuencias para os cursos de bacharelato, especialmente os do segundo, que ven perigar a preparación que lles permitirá o acceso á universidade ou aos ciclos de grao superior.
De todos os xeitos, que o curso escolar dure máis ou menos é algo moi difícil de predicir, xa que aínda non sabemos cando nos imos poder reincorporar, pero o que si podemos asegurar é que será nas mellores condicións e que todos os docentes chegaremos ata o final apoiando a un alumnado que sairá reforzado desta experiencia e preparado para afrontar calquera reto.
En calquera caso, as autoridades educativas deben tomar decisións respecto diso e actuar sempre, como non pode ser doutro xeito, en beneficio do alumnado, e para iso poden contar co labor dun profesorado que desde o minuto cero está a loitar por mantelo ao día. Unha vez máis a profesionalidade dos nosos docentes lévalles a buscar as máis variadas opcións para chegar ás súas vivendas, contemplando todas as súas casuísticas. O importante é que o alumnado e as súas familias síntanos ao seu lado, perciban o seu apoio.
Con toda esta situación de incerteza non creo que poidamos REVISAR responder con argumentos válidos á cuestión exposta, pois non esquezamos que non sabemos cal vai ser a evolución exacta do que hoxe se está afrontando con valentía, a pandemia. Debemos deixar en mans das autoridades sanitarias que valoren cal será o momento adecuado para a recuperación da convivencia nas aulas.
Temos que asumir que é un curso diferente, histórico, duro, pero unidos gañaremos a partida. Ánimo a todos.
Unha oportunidade ás portas
Son tempos de incerteza nos que Confapa Galicia, tras solidarizármonos primeiro que nada coas familias afectadas pola COVID-19, ben por padecela, ben por viviren perdas persoais, pola angustia laboral ou a preocupación cos que manteñen os servizos vitais, afrontamos o debate de o que facer cun curso escolar mutilado pola corentena mentres se ten facendo labores docentes á práctica totalidade dos pais das familias galegas, nun momento en que a educación ten de estar supeditada á cuestión sanitaria e ao impacto na psique dos nosos fillos.
Albíscanse xa as primeiras ideas sobre como se vai chegar a xuño sen termos sequera seguranza do que pode pasar a semana próxima, ora si que podemos contar o que sabemos de certo: sabemos que os centros están aplicando as directrices da Consellería de Educación cunha variabilidade enorme; que alumnos e familias de moitos centros están traballando dez horas diarias mentres outros non envían ningún tipo de actividade en días; temos docentes que están avaliando os contidos e as materias que se están impartindo aínda que a instrución da Consellería indica claramente que os contidos serán xenéricos, de reforzo, non avaliables. Estanse empregando métodos e canles de todas as cores, non homologados oficialmente, ás veces ferramentas obsoletas e perigosas, outras lindando a legalidade como o emprego de contas de correo electrónico ou redes sociais en menores de 16 anos. A transmisión é unidireccional, sen a bidireccional necesaria nun proceso educativo. E non coñecemos, porque é imposible, o que acontece con aqueles alumnos e familias que ou ben non teñen medios dixitais propios ou residen en áreas con infraestruturas deficitarias que fan imposible o emprego destas ferramentas. Nin o que padecen o alumnado de necesidades educativas especiais.
Demostrouse que este experimento de teleformación, que evidentemente colleu á profesión a contraxeito, desprevida, pode ter valor como intento de manter a dinámica de traballo no alumnado; pero está moi lonxe de acadar os obxectivos mínimos: a transmisión de coñecemento efectiva entre profesor e alumno. O punto crítico é que non toda a comunidade educativa pode acceder a estes recursos. Polo tanto, calquera solución que se lle queira dar a este curso debe asumir a realidade de que parte deste ano académico está seriamente afectado e que toca recompoñer a desfeita.
As miras debémolas pór non tanto en cómo imos rematar este curso, senón en qué temos de facer cun futuro que nos presenta hipóteses tan fundamentais como a prolongación durante meses desta corentena ou a necesidade de novos períodos de confinamento por novas ondas deste virus. O obxectivo debe de ser acadar un consenso coa comunidade educativa, familias incluídas, para unha auténtica revolución nas ferramentas, contidos e metodoloxía que faga nun futuro a transición entre as clases presenciais e non presenciais completamente transparente e non dependente de solucións máxicas nin argalladas baratas. Existen as ferramentas e os recursos. Non hai desculpa.
Comentarios