É conveniente alongar ata o mes de xullo o curso escolar?

A crise do coronavirus suspendeu as clases presenciais en todos os niveis de ensino. Autoridades educativas, profesores e pais expoñen que opcións son as máis adecuadas para que o 2019-2020 non sexa un curso perdido.

Desde o gremio docente déixase claro que os profesores van estar sempre a disposición das necesidades dos alumnos e das autoridades educativas mentres dure o confinamento imposto pola crise sanitaria, pero as asociacións de pais advirten que a educación por medios dixitais non está actualmente ao alcance de toda a poboación en Galicia.


Poden contar cos docentes

Se tivésemos unha bóla de cristal que nos puidese mostrar o futuro, se tivésemos unha referencia histórica da que puidésemos aprender. Pero, como resolver calquera cuestión que nos teña pensado?, como aclarar razoablemente dúbidas que preocupan a miles de comunidades educativas?, como organizar unha vida académica virtual cando todo nos chegou en case un instante nunha actividade onde as relacións persoais son tan importantes e cando nuns segundos as circunstancias cambian radicalmente? É comprensible a intranquilidade, a preocupación, a incerteza, o contrario sería unha mostra de inconsciencia impropia das xeracións actuais.

As escasas experiencias doutros países que sufriron a pandemia invitan a pensar que a volta ás aulas é, de momento, unha utopía. Pero, debe realmente preocuparnos a data? Evidentemente non é o mesmo que falemos de Educación Infantil, Primaria, Secundaria, niveis nos que no curso seguinte pódense reforzar coñecementos, a que nos refiramos ao alumnado de Formación Profesional, pendente da Formación en Centros de Traballo e que percibe como se complica o seu acceso ao mundo laboral; ou que valoremos as consecuencias para os cursos de bacharelato, especialmente os do segundo, que ven perigar a preparación que lles permitirá o acceso á universidade ou aos ciclos de grao superior.

De todos os xeitos, que o curso escolar dure máis ou menos é algo moi difícil de predicir, xa que aínda non sabemos cando nos imos poder reincorporar, pero o que si podemos asegurar é que será nas mellores condicións e que todos os docentes chegaremos ata o final apoiando a un alumnado que sairá reforzado desta experiencia e preparado para afrontar calquera reto.

En calquera caso, as autoridades educativas deben tomar decisións respecto diso e actuar sempre, como non pode ser doutro xeito, en beneficio do alumnado, e para iso poden contar co labor dun profesorado que desde o minuto cero está a loitar por mantelo ao día. Unha vez máis a profesionalidade dos nosos docentes lévalles a buscar as máis variadas opcións para chegar ás súas vivendas, contemplando todas as súas casuísticas. O importante é que o alumnado e as súas familias síntanos ao seu lado, perciban o seu apoio.

Con toda esta situación de incerteza non creo que poidamos REVISAR responder con argumentos válidos á cuestión exposta, pois non esquezamos que non sabemos cal vai ser a evolución exacta do que hoxe se está afrontando con valentía, a pandemia. Debemos deixar en mans das autoridades sanitarias que valoren cal será o momento adecuado para a recuperación da convivencia nas aulas.

Temos que asumir que é un curso diferente, histórico, duro, pero unidos gañaremos a partida. Ánimo a todos.

Autor Isabel Ruso Presidenta da Asociación de Directores de IES de Galicia (Addiga)

Unha oportunidade ás portas

Son tempos de incerteza nos que Confapa Galicia, tras solidarizármonos primeiro que nada coas familias afectadas pola COVID-19, ben por padecela, ben por viviren perdas persoais, pola angustia laboral ou a preocupación cos que manteñen os servizos vitais, afrontamos o debate de o que facer cun curso escolar mutilado pola corentena mentres se ten facendo labores docentes á práctica totalidade dos pais das familias galegas, nun momento en que a educación ten de estar supeditada á cuestión sanitaria e ao impacto na psique dos nosos fillos.

Albíscanse xa as primeiras ideas sobre como se vai chegar a xuño sen termos sequera seguranza do que pode pasar a semana próxima, ora si que podemos contar o que sabemos de certo: sabemos que os centros están aplicando as directrices da Consellería de Educación cunha variabilidade enorme; que alumnos e familias de moitos centros están traballando dez horas diarias mentres outros non envían ningún tipo de actividade en días; temos docentes que están avaliando os contidos e as materias que se están impartindo aínda que a instrución da Consellería indica claramente que os contidos serán xenéricos, de reforzo, non avaliables. Estanse empregando métodos e canles de todas as cores, non homologados oficialmente, ás veces ferramentas obsoletas e perigosas, outras lindando a legalidade como o emprego de contas de correo electrónico ou redes sociais en menores de 16 anos. A transmisión é unidireccional, sen a bidireccional necesaria nun proceso educativo. E non coñecemos, porque é imposible, o que acontece con aqueles alumnos e familias que ou ben non teñen medios dixitais propios ou residen en áreas con infraestruturas deficitarias que fan imposible o emprego destas ferramentas. Nin o que padecen o alumnado de necesidades educativas especiais.

Demostrouse que este experimento de teleformación, que evidentemente colleu á profesión a contraxeito, desprevida, pode ter valor como intento de manter a dinámica de traballo no alumnado; pero está moi lonxe de acadar os obxectivos mínimos: a transmisión de coñecemento efectiva entre profesor e alumno. O punto crítico é que non toda a comunidade educativa pode acceder a estes recursos. Polo tanto, calquera solución que se lle queira dar a este curso debe asumir a realidade de que parte deste ano académico está seriamente afectado e que toca recompoñer a desfeita.

As miras debémolas pór non tanto en cómo imos rematar este curso, senón en qué temos de facer cun futuro que nos presenta hipóteses tan fundamentais como a prolongación durante meses desta corentena ou a necesidade de novos períodos de confinamento por novas ondas deste virus. O obxectivo debe de ser acadar un consenso coa comunidade educativa, familias incluídas, para unha auténtica revolución nas ferramentas, contidos e metodoloxía que faga nun futuro a transición entre as clases presenciais e non presenciais completamente transparente e non dependente de solucións máxicas nin argalladas baratas. Existen as ferramentas e os recursos. Non hai desculpa.

Autor Rogelio Carballo Solla Presidente de Confapa Galicia
Votación
43 votos
Comentarios

É conveniente alongar ata o mes de xullo o curso escolar?