A administración electrónica, un reto que non logra superar o Concello

Enrique Gómez Souto
Enrique G. Souto LUGO / LA VOZ

LUGO CIDADE

PRADERO

A ampliación do prazo para implantar a e-Administración dá un respiro ao goberno local

22 oct 2018 . Actualizado ás 05:00 h.

O sistema de recoñecemento de pegada para control de horarios no Concello, instalado fai unha década, nunca chegou a funcionar. As pantallas das paradas do servizo de autobuses urbanos funcionaron durante menos tempo do que pasaron fura de servizo. A Policía Local necesita desde hai anos un servidor que non se lle facilita. Estes apuntamentos son só algunhas pinceladas de como se desenvolveu a relación do Concello de Lugo coa administración dixital. A súa implantación está aínda en cueiros. Por iso, para o Concello de Lugo a recente decisión do Goberno de atrasar dous anos a data límite para que estea implantada (era a do pasado día 2) é a campá que o salvou do noqueo.

Algo se avanzou no Concello de Lugo na última década na implantación da administración dixital. Pero foi ás topadas e derrapando nos prazos para cumprir as obrigacións, como ocorreu coa implantación da factura electrónica. Os plans para avanzar neste camiño, co respaldo de fondos europeos, están basicamente trazados, pero a súa execución, de momento, aínda non comezou, ou o fixo moi parcialmente.

Debido ao limitado da implantación da administración dixital, algúns investimentos, ou achegas externas, quedaron en auga de borrajas. Por exemplo, os tornos instalados nas piscinas, que deberían de poder ser activados co cartón cidadán, están totalmente inoperativos desde que foron colocados onde están. As pantallas de información sobre servizos municipais, de vistosa cor vermella (o corporativo do Concello) son practicamente un adorno alí onde se atopan, por exemplo nalgún centro social.

Plans, pero non feitos

A pesar de todo, e no plano dos proxectos aínda non materializados, o Concello xa tivo ocasión de presumir do que quere facer pero aínda non fixo. En novembro do ano pasado expuxo no Congreso Galego de Xestión Enerxética, organizado polo Colexio de Enxeñeiros de Galicia, a iniciativa Lugo Smart, que inclúe un total de dez liñas de traballo. Por unha banda, ten por obxectivo a implantación dunha nova plataforma no Concello para a administración dixital.

Como xa se indicou, vinculado á administración dixital deseñouse hai unha década un sistema de control de horarios dos funcionarios municipais. Instaláronse as máquinas para recoñecemento de pegada nos accesos á casa consistorial e no edificio administrativo (antigo seminario menor), pero nunca chegaron a funcionar. Recentemente, a portavoz de Cidadáns, Olga Louzao, asegurou que os do Concello son os únicos funcionarios en Lugo que non fichan. Louzao lembrou que a compra dos citados aparellos levou a cabo en outubro de 2008.

Sen papel

Deste xeito, no que incumbe ao Concello de Lugo á «Administración sen papeis, transparente e máis áxil e accesible para os cidadáns e as empresas», prevista nas leis de 2015 para o 2 de outubro do ano en curso terá que agardar. Tivese que agardar igual, con ou sen prórroga, pero polo menos pode facelo sen vulnerar as disposicións legais sobre a materia.

Unha prórroga que estaba cantada e que para a capital lucense era necesaria

O Goberno de España, consciente de que, como no Concello de Lugo, unha gran parte da Administración española estaba lonxe de poder cumprir as súas obrigacións con respecto á implantación da administración electrónica antes do pasado día dous, recorreu ao real decreto lei 11/2018, de 31 de agosto, para ampliar o prazo. Para unha gran parte dos concellos españois, a prórroga era imprescindible. No devandito decreto sinálase: «En definitiva, a imposibilidade técnico-organizativa de concluír nos prazos inicialmente previstos os procesos de adaptación á nova realidade, obriga a amplialos neste real decreto-lei. Con iso, trátase de implantar estes instrumentos básicos do funcionamento das Administracións conforme aos principios de eficacia administrativa e garantía dos dereitos dos cidadáns e dos operadores xurídicos e económicos na tramitación dos procedementos administrativos, que precisamente son os principios que persegue a Lei 39/2015, de 1 de outubro».

Relación

Nas citadas disposicións resáltase a necesidade de conseguir a interoperabilidad entre administracións. «En particular, requírese acordar entre as Administracións públicas competentes as opcións que permitan unha verdadeira interoperabilidad respectuosa cos seus respectivos ámbitos de competencias. Este acordo será o marco para o deseño dos sistemas tecnolóxicos que han de dar soporte aos aspectos funcionais interoperables, que no prazo actual de entrada en vigor non estarán adaptados a estas esixencias».