Unha lagoa de 16.000 anos preto dunha aldea de conto

carlos roda / carlos cortés MONFORTE / LA VOZ

LUGO

A Seara é o punto de partida da ruta que leva ata A Lucenza entre as montañas da Serra do Courel

23 mares 2019 . Actualizado ás 11:42 h.

Da aldea da Seara partes unha das rutas máis representativas do municipio de Quiroga e de toda a Serra do Courel. Trátase do camiño que leva ata a lagoa de orixe glaciar coñecida pola Lucenza. Antes de emprender o percorrido, é recomendable facer unha visita pausada a esta peculiar aldea de montaña, restaurada de forma integral en tempos recentes, e admirar a súa destacada arquitectura popular de montaña, as súas casas de lousa e os seus fermosos corredores e balcóns de madeira.

O río Selmo atravesa a aldea formando pequenos saltos de auga, como a fervenza das Gurbias. Ademais, alimentou en tempos coas súas augas un muíño fariñeiro e unha vella central eléctrica, hoxe ambos en desuso. O pobo conta cun establecemento de turismo rural, Mesón A Seara, con servizo de restaurante especializado en comidas caseiras; e tamén cunha hospedaxe que dispón de tres cuartos con baño.

Para tomar o camiño que leva á lagoa da Lucenza hai que saír da aldea á estrada que une as localidades da Cruz de Outeiro con Ferramulín. A ruta arrinca xusto á esquerda da ponte que salva a canle do río Selmo. Neste primeiro tramo o carreiro está labrado na roca e nel aprécianse profundas rodeiras, marcas que deixaron ao seu paso as rodas dos carros durante séculos. Percorridos uns douscentos metros, e unha vez cruzado por unha ponte construída con laxas de lousa o arroio do Val, atópase á esquerda a fervenza do Fócaro.

A fervenza do Fócaro

Para chegar ata ela hai que seguir por unha senda paralela ao arroio e que transcorre polo bordo dun prado. Atópase a unha distancia duns cincuenta metros e é unha das máis espectaculares desta zona, con trinta metros de altura e un caudal de auga case constante todo o ano.

No quilómetro 0,8 xorde un antigo camiño á dereita que baixa ata o arroio de Murelos, cruzándoo por unha ponte de madeira. Era unha antiga zona de pastoreo coñecida polo Lago. Hai que seguir polo camiño principal, sen desviarse durante sescientos metros máis ata chegar á altura da Fervenza de Navaregas, duns setenta metros de altura, formada polo arroio de Murelos no seu accidentado curso por esta agreste zona. Seguidamente hai que cruzar o arroio de Murelos por unha estreita ponte de madeira e unhas decenas de metros máis adiante o camiño dá un xiro á esquerda e inicia unha forte subida.

Durante este percorrido en ascenso, o camiñante goza dunhas belas panorámicas do Alto de Murelos, A Cogoluda, Cabeza do Home e ao fondo a Serra dúas Cabalos. Na parte inferior do val aínda se distingue a aldea da Seara, lugar de inicio da ruta.

No quilómetro 2,8 o camiño empeza a llanear bordeando o monte das Lastras de Cobalín, logo desviámonos á esquerda, seguindo as indicacións dun sinal, en dirección ao arroio do Lago, procedente da lagoa, e distante trinta metros.

Hai que cruzar o pequeno arroio e subir en dirección a unha planicie onde se atopa situada a lagoa da Lucenza. Se se bordea a lagoa é posible empatar co camiño que baixa da Campa dá Lucenza e así poder acceder á beira.

A lagoa ten uns setenta metros de diámetro e o habitual é que só se seque no verán. A súa orixe é glaciar e a súa antigüidade remóntase ao Pleistoceno superior, hai máis de 16.000 anos.

A dificultade da ruta é baixa-media e o percorrido total, desde A Seara, é de 3,2 quilómetros.