O corredor atlántico descarta outra entrada para os trens de mercancías

Luis Díaz
LUIS DÍAZ MONFORTE / LA VOZ

LEMOS

ALBERTO LÓPEZ

Galicia conectará pola liña Monforte-León coa rede transeuropea de transportes

26 feb 2019 . Actualizado ás 20:36 h.

Non hai competencia á vista para a canalización do tránsito de mercancías ferroviarias entre Galicia e a Meseta. Ourense súmase aos denominados nodos loxísticos da rede, pero a única conexión coa rede básica transeuropea de transporte será pola liña Ponferrada-León-Monforte. Así aparece recollido na documentación sobre o corredor atlántico que se presentou onte en Madrid nun acto presidido polo ministro de Fomento, José Luis Ábalos.

As explicacións correron a cargo do secretario xeral de Infraestruturas, José Javier Izquierdo , e da presidenta do Administrador de Infraestruturas Ferroviarias (ADIF). O alcalde de Monforte, José Tomei, estivo presente no acto de presentación deste documento, que segundo destacou pon fin ás «especulacións» sobre outros posibles trazados.

Meses atrás barallouse a posibilidade de canalizar as mercancías ferroviarias a través da liña convencional Ourense-Zamora, a partir do momento en que entre en funcionamento a nova liña de alta velocidade. Máis recentemente, un informe do Consello Económico e Social de Galicia avogaba por unha conexión coa rede transeuropea entre A Coruña e Xixón que seguiría a liña do ferrocarril de vía estreita.

Tras a reunión de onte en Fomento, Tomei cre que estas especulacións non teñen maior percorrido. «O trazado do corredor xa é unha realidade documental sobre a que se está a traballar, co obxectivo de poñelo en marcha a medio prazo», sinala.

Conexión en Venta de Baños

A vía León-Vigo é o eixo principal do corredor atlántico de mercancías na zona noroeste. O trazado inicial da rede transeuropea -que deixaba ao carón Galicia ao conectar co norte de Portugal a través de Salamanca- completar conectándoo coa liña León-Vigo en Venta de Baños. Para iso, planifícanse unha serie de melloras que sobre o papel deberán estar realizadas no horizonte do 2025. Esas actuacións están encamiñadas, entre outros obxectivos, a que o corredor sexa apto para trens de mercancías con lonxitudes de entre 600 e 750 metros.

O documento presentado onte en Madrid incorpora a Ourense e Vigo aos nodos loxísticos. Tamén Monforte e Ponferrada teñen esa consideración dentro da liña que conectará en Venta de Baños coa rede transeuropea. Polo que respecta ás melloras previstas na liña León-Vigo, o investimento preciso de aquí ao 2025 roldaría os 650 millóns de euros. No financiamento entraría en xogo a próxima repartición de fondos comunitarios para a rede transeuropea de transporte ferroviario.

En canto aos nodos loxísticos das estacións ferroviarias de Monforte e Palencia, a presidenta do ADIF explicou que esta entidade aposta de cara ao futuro por un «modelo colaborativo» para a súa explotación no que tería cabida a iniciativa privada. Fomento deixa claro que o desenvolvemento destes nodos axustarase «ao interese empresarial e a demanda do transporte».

Outras opcións serían prexudiciais para financiar as obras, segundo o Eixo Atlántico

A presentación por parte do Ministerio de Fomento prodúcese un día despois da última asemblea do Eixo Atlántico, na que esta organización transfronteiriza manifestou o seu respaldo ao corredor atlántico. Ao mesmo tempo, fixo un chamamento para que a conexión con Galicia sexa a través un único trazado ferroviario polo Barco, Monforte e Ourense. Os 34 municipios de Galicia e o norte de Portugal representados nesta asemblea non son partidarios de que se barallen outras opcións. Segundo o seu criterio, esa última posibilidade «debilitaría a masa crítica necesaria» para a viabilidade do corredor que enlazase coa rede transeuropea de mercancías ferroviarias.

O Eixo Atlántico sostén que esta conexión ferroviaria é «fundamental para os portos galegos e o interior da eurorrexión» e valora de forma moi positiva que teña sido presentada polo ministro de Fomento. Tamén destaca, doutra banda, «os consensos que o corredor está a suscitar nos últimos tempos, ao incorporarse sectores e administracións que non estaban no seu inicio pero que son benvidos».

Elección intencionada

A asemblea do Eixo Atlántico celebrouse o pasado martes no Barco de Valdeorras. O escenario elixido, segundo esta organización, non foi casual. Os representantes municipais de Galicia e Portugal quixeron pór de relevo así o seu apoio ao eixo interior de Galicia, unha zona especialmente necesitada de infraestruturas e investimentos para poder facer fronte á «grave crise demográfica».

Na reunión celebrada no Barco fíxose entrega da medalla de ouro do Eixo Atlántico á presidenta do ADIF, Isabel Pardo de Vera . En maio do pasado ano, cando aínda era directora xeral desa entidade, recibiu tamén o premio Monforte ao Ferrocarril pola súa implicación nos proxectos da chegada do AVE a Galicia.