Os fillos precisan guiarse por unhas normas básicas para crecer con seguridade
22 mares 2019 . Actualizado ás 09:14 h.«Se non lle dou ao meu fillo todo o que me pide, pode pensar que non lle quero». Aínda que esta frase pode parecer irreal polo absurdo do razoamento, é máis habitual do que cabe imaxinar en pais e nais que temen perder o cariño e o respecto dos seus propios fillos. Cando o certo é que é xustamente ao revés: os nenos séntense valorados, apreciados e seguros de si mesmos cando se lles pon uns límites razoables e se lles esixe o seu cumprimento. O que significa transmitirlles as regras do xogo aos poucos, pero desde o minuto cero, adaptándose á súa idade e momento de madurez. É esaxerado empezar a pór normas a un bebé de apenas uns meses? Para nada: simplemente vai permitir que o neno interiorice de forma natural que existen unhas guías ou límites que lle axudarán a vivir en sociedade e que están supervisadas polas persoas que máis lle queren no mundo: a súa familia.
Por tramos de idades, estas son algunhas pautas xerais:
De 0 a 3 anos. As rutinas e os límites son necesarios desde os primeiros anos de vida. As aprendizaxes que non se producen no momento oportuno son moito máis difíciles de adquirir con posterioridade. Por iso é tan importante establecer rutinas adecuadas relacionadas co soño, a comida ou os límites da conduta.
De 3 a 6 anos. Neste período fundamental na formación da personalidade e na interiorización das normas de convivencia hai que transmitir a mensaxe de que certos tipos de comportamento son de todo inaceptables, incluso aínda que o neno non entenda por que. Así, na categoría do estritamente prohibido deberíanse atopar as condutas que fan dano a outras persoas (como pegar, morder, tirar do pelo, dar puñadas ou empuxar) e as que poderían pór en perigo a súa propia integridade (como intentar meter os dedos no enchufe, xogar cos coitelos ou soltarse a man para cruzar a rúa).
A partir dos 6 anos. O neno xa debería saber con bastante claridade que cousas pode facer e cales non. De feito, un menor desta idade que teña aprendido a obedecer non terá ningún problema para adaptarse ás normas do colexio. Pero ai do que non teña coñecido os límites ata ese momento! Con toda probabilidade comezará a educación primaria con conflitos e visitas frecuentes ao xefe de estudos.
Entre 9 e 12 anos. Ese mesmo neno ao que os seus pais nunca puxeron límites só estudará cando lle praza, retará aos seus pais constantemente e aínda non será capaz de respectar aos demais. Pola contra, o que desde a infancia tivera uns límites definidos non terá especiais problemas de conduta e irá combinando os intereses propios cos dos seus pais. Porque a negociación das normas si é algo típico desta idade.
Na adolescencia. Poden aparecer os comportamentos de rebeldía, o desafío á autoridade ou o cuestionamento das normas como parte do proceso natural de procura da propia identidade. Deixou de ser neno, pero aínda non é adulto, e o grupo de iguais ten unha grande influencia sobre el. Pero os primeiros e máis importantes educadores seguen sendo os pais, que deben incidir en que asuman as consecuencias da súa conduta, acepten as frustracións e autocontrolen os seus impulsos. Tamén na adolescencia hai que facer un esforzo por manter uns límites educativos (aínda que claro que custa máis!, xa non é un dócil…). Só así se converterá en adulto responsable e feliz.
Non é non
Recollemos as diferenzas entre establecer ou non un estilo educativo baseado no cumprimento dunhas normas básicas ou con ausencia delas:
LÍMITES BRANDOS OU AUSENCIA DE NORMAS
- Como son?
- As normas non están claras: ás veces cambian.
- Envíanse dobres mensaxes: si, pero non.
- O incumprimento de normas non ten consecuencias (ou si, depende do día).
- Ás veces cóntanse mentiras para lograr a conduta desexada.
- Hai moitas ameazas e berros, pero ao final os castigos levántanse.
- Dise a todo que si.
- Que provocan?
- Desobediencia.
- Loita de poder («eu teño o mesmo dereito que ti»).
- Falta de respecto.
- Traspásanse os límites.
- Que ensinan? Os nenos pensan:
- Non significa si ou talvez.
- En realidade os meus pais non esperan que cumpra as normas.
- As normas non son para min.
- Os adultos son os responsables dos meus actos.
- Os meus pais non son consecuentes co que predican.
LÍMITES FIRMES, NORMAS CLARAS
- Como son?
- Hai indicacións claras e directas cara a condutas concretas.
- Esíxese obediencia.
- Outórgase responsabilidade.
- Infórmase con claridade das consecuencias.
- As palabras apóianse na acción (se se prometeu un premio ou un castigo, cúmprese).
- Que provocan?
- Cooperación.
- Comprensión e cumprimento das normas.
- Respecto mutuo.
- Que ensinan? Os nenos pensan:
- Non significa non.
- Os meus pais esperan e esíxenme que cumpra as normas.
- Son responsable dos meus actos.
- Os adultos son consecuentes co que establecen.
escuela de familias
? TEMA DO MES: Disciplina positiva.
? ETAPA: Infancia e adolescencia.
? A FRASE: «Axúdame a facelo por min mesmo» (María Montessori).
? ALGUNHAS CLAVES: Establecer poucas regras, pero claras e concisas.
? COMPORTAMENTOS QUE SE DEBEN EVITAR: Pensar que na adolescencia xa non precisan normas nin supervisión porque son xa maiores e responsables.
? PARA SABER MÁIS: «A importancia dos límites e a autoridade positiva», documento elaborado pola Asociación Profesional de Orientadores de Castela-A Mancha (Apoclam), para a súa sección web Educación en Familia: https://bit.ly/2HBoKh4