Cinco carteis a prol da auga

> Jesús Garrido

LA VOZ DA ESCOLA

No Occidente case todos temos garantido un vaso de auga grazas á xestión dos encoros. Na imaxe, a saída do de Cecebre, que abastece á Coruña
Non Occidente case todos temos garantido un vaso de auga grazas á xestión dous encoros. Na imaxe, a saída do de Cecebre, que abastece á Coruña Carlos Ocampo

Dividimos a clase en 5 grupos e cada grupo fai o seu cartel. Pode facerse sen máis, e talvez saia moi ben. Pero resultaría útil estudar o tema da auga un pouco máis a fondo. Así, de mergullo. Que, dado como van as cousas, hai unha certa evidencia de que multitude de xente se vai quedando en seco. Ou o que é máis humano e universal: garantir simplemente un vaso de auga, limpa e transparente, a todos supón algo máis que estar intranquilos porque hoxe tarda en chover e non podo regar as miñas flores. Facemos carteis na nosa escola a favor da auga? para todos?

20 mares 2019 . Actualizado ás 05:00 h.

FASE 1: PREPARACIÓN

Ver como andan as cousas nisto de facer carteis... profesionais? Oxalá. Eliximos, por exemplo, un dos múltiples escaparates que nos ofrece a web sobre este tema da auga, con só escribir na cabeceira: «22 marzo 2019 Día Mundial da Auga». Son moi abundantes e, aínda que non todos son moi lucidos ?saberemos facelos mellor?? dannos ideas para animarnos a esta tarefa que, ademais de esixente e necesaria, pode ser divertida.

A AUGA ENCICLOPÉDICA

Isto pódenos dar unha pista científica para tomar datos e ver ben que aspectos principais deben entrar nos nosos carteis de pintura. A Wikipedia, por exemplo, trata a auga cunha dignidade e amplitude extra: é a vida. É un estudo moi, pero que moi abundante e non fai falta lelo todo. Por iso eliximos cinco apartados que temos que ler, polo menos por encima.

  • Dividímonos en cinco grupos de alumnos na clase.
  • Pedímoslle ao profesor que nos explique un pouco de que vai cada un dos cinco apartados e… que nos anime a seguir traballando: algo así como sucede cando un se tira por primeira vez á piscina, aínda que sabe que a auga non lle vai facer dano.
  • Os cinco temas da auga na Wikipedia, aos que non hai que lles ter medo, xa que nolos explica con claridade o profesor para que logo elixamos o tema ou aspecto que nos gusta máis para facer un cartel:
    • Propiedades físicas e químicas importantes na auga.
    • Distribución da auga na natureza, na vida… en todo.
    • Efectos da auga sobre a civilización humana: un pouco de historia. Sen auga non se pode vivir.
    • Necesidade de políticas de protección: a auga estrágase. Contaminámola?
    • Importancia clave da auga. Tales de Mileto, sabio grego, afirmaba que a auga era a sustancia última, o arjé (principio, fundamento) do cosmos, onde todo está conformado pola auga. Empédocles, filósofo grego: a auga, un dos catro elementos clásicos xunto ao lume, a terra e o aire. Na filosofía chinesa constitúe un dos cinco elementos: auga, terra, lume, madeira, metal.

FASE 2: DISCUSIÓN

Que tema lle gusta máis a cada un dos cinco grupos que van realizar o cartel? Por que se atreven a elixilo? Que vantaxes ven en traballar un pouco niso para logo facer un cartel onde se describan os seus puntos principais? Algunha imaxe e frase que teña relación con ese tema. Chegamos a un acordo?

FASE 3: MODELOS

En primeiro lugar, podemos ver carteis, cantidade de carteis que ao longo de anos fortaleceron o obxectivo da necesidade da auga no mundo. Témolos, por exemplo, escribindo na web «22 de marzo 2019 Día Mundial da Auga». A escoller, criticar, cambiar, inspirarse, animarse a facer outros mellores!

FASE 4: NECESIDADES BÁSICAS

Abraham Maslow (Brooklyn, Nova York, 1908-1970), expoñente da psicoloxía humanista, entre outras publicacións e teorías sobre a interacción das persoas e grupos, compuxo tamén a coñecida pirámide ou xerarquía das necesidades humanas, que levan á persoa á súa propia realización e convivencia cos demais.

Moitas persoas, pintores, publicistas… tiveron en conta estas cinco necesidades básicas das persoas e construíron a súa dinámica motivadora atendendo ás frases publicitarias que destacan nos seus carteis, demostrando que o seu produto favorece unha destas cinco necesidades básicas das persoas. Atréveste no teu cartel a elixir algunha delas (só unha!) como slogan no medio das túas imaxes? Ti verás.

  • Fisiolóxicas: respiración, alimentación, vida, beber, evitar a dor. Procura isto a túa auga?
  • De seguridade: física, recursos, emprego, propiedade, protección. Logra isto a túa auga?
  • Sociais: amizade, afecto, relación, aceptación social: que consegue socialmente a túa auga?
  • Recoñecemento, estima, valoración, éxito, aprecio: é moito pedirlle isto á túa auga?
  • Autorrealización: creatividade, orixinalidade, inventiva, xenuína, calidade: é a túa auga?

 

ACTIVIDADES

1. Exposición de todos os carteis e que os autores o expliquen a quen os visitan na súa clase ou no corredor ou nunha sala común para varios grupos. A auga meréceo. E os que non a teñen, moito máis.

2. O importante é lograr o obxectivo: Como convencerse da necesidade da auga e a súa protección no mundo, na vida diaria de cada un, e pólo en práctica?

3. Que noticia atopamos no xornal que faga referencia á auga, aquí en Galicia ou noutras partes do mundo? Explicamos aos visitantes algunha noticia especial sobre o tema?

4. Por suposto, algunha acción social directa para axudar neste tema da auga a quen o necesita, con urxencia, xa?