Estudar coa tele posta? ¡é moi complicado!

Ana T. Jack

LA VOZ DA ESCOLA

Tener la televisión encendida será un motivo de distracción seguro para los estudiantes
Ter a televisión acesa será un motivo de distracción seguro para os estudantes Internet

Os pais son os responsables de favorecer un bo ambiente de traballo en casa

17 ene 2018 . Actualizado ás 05:00 h.

Na casa de Bea, estudante de 1.º de ESO, hai dúas televisións: unha no seu cuarto e a outro no cuarto de estar, xusto ao lado dun computador portátil con acceso a Internet. De feito, cada tarde ela e a súa irmá pequena, que está en 5.º de primaria, peléxanse para poder utilizalo. Así que a Bea a tarde pásaselle case sen darse conta entre ver a tele, merendar, conectarse a Internet e mandar mensaxes polo móbil. Se ten deberes, tómbase sobre a cama para facelos e pon a súa música favorita de fondo. Aínda que a postura non é moi cómoda, o certo é que en toda a casa non hai unha mesa despexada para que poida estudar. Así que en menos de media hora adoita dar por finalizadas as súas tarefas escolares. En canto chegan os seus pais do traballo, ao redor das 8, xa apenas lle queda tempo para charlar un intre, ducharse e cear. Ás 10 adóitase ir á cama, pero aínda non é a súa hora de durmir: non se perdería por nada do mundo a súa serie televisiva favorita, que acaba pasada a medianoite. Por iso cústalle tanto levantarse pola mañá, aínda que en menos de dez minutos adoita estar lista para coller o autobús que a leva ao instituto. Iso si, vaise sen almorzar e sen parar de bostezar…

O estilo de vida descrito no anterior exemplo correspóndese coa realidade dunha boa parte dos estudantes da educación obrigatoria: poida que no colexio ou no instituto compórtense como alumnos aplicados e interesados na materias, pero logo en casa non fan nada, co que nunca chegan ao nivel que se lles esixe. E non se lles pode botar toda a culpa a eles.

Os pais son os responsables de proporcionar aos seus fillos certos recursos básicos como o espazo, o tempo e o ambiente necesarios para continuar coas obrigacións escolares en casa. E, salvo excepcións, non hai argumentos posibles para xustificar que un estudante non dispoña na súa casa dun lugar adecuado de traballo. Incluso a mesa da cociña pode ser un bo sitio a condición de que estea dispoñible durante un tempo razoable.

Un lugar de estudo adecuado debe ser:

Un lugar fixo. É importante dispor dun espazo propio no que sentirse cómodo. Unha mesa ampla e unha cadeira confortable, a unha altura proporcional, xunto a unha boa iluminación son máis que suficiente. Se ademais a luz natural entra polo lado esquerdo, perfecto.

Sen ruídos. Facer as tarefas escolares oíndo a televisión ou coa música a lume de biqueira complica en gran medida as tarefas intelectuais, sobre todo cando estas requiren moita concentración. Con todo, para algún tipo de actividade máis relaxada ou creativa a música de fondo pode mesmo resultar de axuda.

Ben ventilado. As células do cerebro agradecen o osíxeno. Así que, á hora de pórse a estudar, é mellor facelo nun lugar ben aireado.

Con boa temperatura. A temperatura ideal para o traballo escolar estímase nuns 20 graos. O frío provoca malestar e nerviosismo, mentres que a calor excesiva adormenta... ¡e non é o que queremos!

«Iso é perder o tempo»

Un dos maiores problemas cos que nos podemos atopar á hora de convencer o noso fillo para que adecúe o seu lugar de estudo e mellore o seu método de traballo é que nos diga que «iso é unha perda de tempo», «eu xa sei dabondo estudar», «así, con tanta planificación e tanto esquema, tardo moito máis». Cústalles, loxicamente, ver que en realidade se trata de estudar (e render máis) en menos tempo.

  • Para empezar a superar resistencias, podes exporlle que reflexione sobre os seguintes dez puntos clave, que lle axudarán a ver en que pode mellorar a súa organización:
  • En casa teño un lugar de estudo ben acondicionado e fixo, afastado de distraccións (teléfono móbil, comprimido, televisión…).
  • Dedico ao redor de dúas horas diarias ao estudo, dependendo de se hai exames ou non.
  • Durante ese tempo, aínda que faga algún pequeno descanso, en xeral non perdo a concentración.
  • En clase estou atento ás explicacións e participo activamente (fago preguntas se non entendo algo, tomo apuntamentos, participo nos debates, traballo duro para resolver os problemas de Matemáticas…).
  • Utilizo un bo método de estudo con cinco pasos básicos:
    •  Leo
    •  Subliño
    •  Esquematizo
    •  Memorizo
    •  Repaso
  •  Organizo o tempo de estudo e os repasos antes dos exames e non me collen por sorpresa as datas de entrega de traballos.
  •  A noite antes do exame descanso o suficiente.
  •  Cando me entregan o exame corrixido fíxome nas preguntas nas que fallei para non volver cometer os mesmos erros.
  •  Vou apuntando nunha axenda as datas de entregas de traballos e exames, días sinalados...
  •  En xeral, considero que lle saco partido á vez que dedico aos meus estudos.

ESCOLA DE PAIS 

? TEMA DO MES: Aprender a estudar.

? ETAPA: Educación primaria e secundaria.

? A FRASE: Non deixes para mañá o que poidas facer hoxe.

? COMPORTAMENTOS QUE SE DEBEN EVITAR: Permitir que o teléfono móbil estea omnipresente cando toca pórse a facer os deberes.

? ALGUNHAS CLAVES: Acondicionar un lugar de estudo confortable, práctico e personalizado, afastado de distraccións e ruídos, axuda a establecer hábitos e a mellorar a capacidade de concentración.

Para saber máis: Información e vídeos sobre como crear un clima adecuado de estudo en casa (Intef, Ministerio de Educación, Cultura e Deporte) na ligazón https://goo.gl/yrTfTG