Italia frea a retirada da concesión da autoestrada sinistrada en Xénova

María Signo ROMA / CORRESPONDENTE

INTERNACIONAL

Vigili do Fuoco

O Goberno esixe á empresa fondos e actuacións para axudar ás vítimas. O controvertido ministro Salvini, no centro da polémica por irse de festa a noite do desastre

17 ago 2018 . Actualizado ás 10:39 h.

O Goberno italiano tivo onte que recuar na guerra aberta contra Autostrade per l'Italia, a empresa encargada do mantemento da ponte de Xénova, e frear a súa decisión de retirarlle a concesión. O viceprimeiro ministro e titular de Interior, Matteo Salvini, opta agora por dialogar coa empresa e chegar a un acordo sobre unha cifra que contente a ambos. «De Autostrade agardamos obter, xa agora, fondos e actuacións para soster ás familias das vítimas, dos feridos, dos 600 desaloxados e de toda Xénova. Tamén con exencións na peaxe», dixo. «Do resto, falaremos logo».

Iso supón un cambio de táctica tras a rifa e os duros ataques que durante todo o día tanto el como o outro vicepresidente, Luigi Dei Maio, lanzaron a Atlantia, o holding da familia Benetton do que forma parte Autostrade. Á primeira hora do día, o liguista Salvini tachou á empresa de «caradura» por pedir millóns de euros de indemnización en caso de revogarlle a xestión da autovía. Palabras moi parecidas ás de Dei Maio, do Movemento 5 Estrelas, que afirmaba que o Estado non ía pagar: «Ante 40 mortos non existen cláusulas».

Dei Maio tamén lanzou un duro ataque ao Partido Democrático, os seus antecesores no Goberno, ao que acusou de que en «unha noite do 2015 cambiaron as normas para prorrogar a concesión a Autostrade a cambio de financiamento para a campaña electoral. «A min a campaña electoral non ma pagou Benetton», asegurou. Un comentario que enfureció a Matteo Renzi, que o acusou de «carnazal» mentres lembraba como o M5E opúxose ao proxecto Gronda para construír unha nova autovía e o seu líder Beppe Grillo cualificou de «conto» as advertencias sobre o perigo de derrumbe da ponte Morandi.

Antes do seu cambio de opinión a Salvini chovíanlle critícalas tras descubrirse o motivo de por que non estaba en Xénova a noite da traxedia: unha cea para 260 persoas organizada polo comité local da Liga en Mesina (Sicilia), cuxas fotos foron colgadas en Instagram. Os diversos selfis que se fixo o ministro correron polas redes acompañadas de críticas. O Partido Democrático definiu as fotos como «unha labazada á dor de Xénova».

Problemas económicos

Sobre a responsabilidade do mantemento da rede de autoestradas, a Comisión Europea volveu contradicir a Matteo Salvini, quen atribuíra a traxedia ás restricións orzamentarias da UE. Ademais de lembrarlle outra vez que Italia dispuña para iso de 2.500 millóns de euros, o portavoz Christian Spahr asegurou que «cando se refire á responsabilidade sobre a seguridade da infraestrutura na rede Tent (transeuropea), no caso de que estea xestionada por un operador privado, o concesionario é responsable da seguridade da estrada».

Saverio Ferrari, un dos enxeñeiros que traballou na construción da ponte Morandi explicou as probas de resistencia fixéronse en 1967 con camións de menor peso que os actuais. En canto ao escaso mantemento da ponte durante estes anos, apuntou que «pasei por el varias veces e sentín vibracións que denunciei á sociedade construtora pero dixéronme que non había diñeiro para reparalo».

Dos problemas estruturais da ponte tiña coñecemento Autostrade, que en maio abrira unha licitación para reforzar os tirantes do alicerce 9, o que se derrubou, e do 10, porque o 11 «xa fora reforzado nos anos 90». Os técnicos pregúntanse porque naquelas datas non se fixo unha reparación máis completa. Desde o Ministerio hase anunciado un control completo de pontes e viadutos da rede de estradas de toda Italia, moitos deles construídos nos anos 60 e 70 e cunha escaso mantementos sobre todo nos últimos anos.

Desde o derrubamento da ponte, Atlantia perdeu máis de 4.200 millóns de euros, ao caer máis dun 27 % na Bolsa de Milán. Tamén tivo perdidas a construtora española ACS, que coa italiana é dona de Abertis desde o pasado maio.

O fiscal afirma que hai entre «10 e 20 desaparecidos» entre os cascotes

A segunda xornada de procura baixo os cascallos da ponte derruido en Xénova péchase con moito pesimismo. A Policía rebaixou de 39 a 38 a cifra de falecidos, aínda que o fiscal de Xénova Francesco Cozzi, afirmou que baixo os restos do viaduto podería haber aínda «10 ou 20 persoas desaparecidas». Os expertos están analizando as imaxes das cámaras de seguridade da ponte para ter unha idea máis precisa sobre o número de vehículos que se atopaban nel no momento do derrumbe.

Os equipos de rescate, que traballan con varios cans adestrados, ten poucas esperanzas de atopar sobreviventes. Entre os oito feridos graves preocupan sobre todo dous deles, un romanés de 36 anos con fracturas múltiples, e unha anciá sen identificar cunha intoxicación de monóxido de carbono por un escape de gas na súa casa derruida.

«Ante unha traxedia como esta non quero oír falar de límite de gasto», afirmou Cozzi porque «é necesario atopar as posibles causas do desastre». O fiscal abriu unha investigación polos delitos de homicidio múltiple, desastre e atentado á seguridade do servizo de transporte.

Protestas dos veciños

O presidente da rexión de Liguria, Giovanni Toti, intentou tranquilizar ás máis de 600 persoas que foron desaloxadas das súas vivendas situadas baixo os alicerces da ponte, asegurando «xa nos próximos días haberá trinta casa dispoñibles. Outras cen chegarán máis tarde pero estou empeñado en dar casas a todos antes de que acabe o ano». Pola mañá vivíronse algunhas escenas de tensión entre os desaloxados. Moitos deles tiveran que abandonar as súas vivendas co posto e por iso achegáronse ata a zona acordoada coa intención de recoller algúns obxectos persoais. «O meu sogro necesita un medicamento que é difícil de atopar nestes días festivos», explicaba unha muller aos bombeiros, os únicos autorizados a acceder ás vivendas máis perigosas. Nas máis afastadas da zona, os veciños entraban acompañados por membros de Protección Civil.

O derrumbe da ponte Morandi suporá enormes perdas tamén económicas para Xénova. Nestes momentos o porto, o máis grande de Italia, está illado das súas principais arterias de comunicación, a autoestrada A10 e a vía férrea. Os expertos falan de perdas ao redor dos 11.000 millóns de euros nun momento en que empezaba a saír da crise.