Galicia pisa o acelerador para ser o destino gastronómico de referencia

Laura García del Valle
laura g. do vale REDACCIÓN / LA VOZ

SABE BEN

SANDRA ALONSO

É a primeira comunidade en atractivo culinario, pese ao lastre do «turismo de bocadillo»

15 oct 2018 . Actualizado ás 18:58 h.

A calquera turista que chegue a Galicia, e o ano pasado fixérono máis de cinco millóns, resultaríalle como mínimo curioso coñecer esa estraña tradición que levan a gala os residentes na esquina noroeste peninsular de deixar no prato o último anaco dunha ración de luras, raxo ou polbo: «a vergoña do galego». Non entenderían o porqué dese sacrilegio, xa que unha ampla maioría dos visitantes que fan parada na comunidade desprázanse motivados pola gastronomía galega e a súa variada oferta, que vai desde os punteiros 11 restaurantes con estrela Michelin, ata as súas furanchos e catas de viño organizadas en selectas contornas.

Confírmano os datos, pois no último ránking de destinos favoritos de turismo gastronómico, realizado pola consultora especializada Dinamiza, Galicia atópase na primeira posición de España en canto a atractivo gastronómico. E pese ao lastre do «turismo de bocadillo», que moitos achacan ao Camiño de Santiago, segundo o Clúster de Turismo, Galicia é, xunto Castela-A Mancha, a comunidade na que máis diñeiro se deixan os turistas en comer: 330 euros por persoa fronte aos 248 da media do conxunto do país. Para mellorar estes de seu reveladores datos, o Executivo autonómico traballa desde abril nun novo Plan Estratéxico de Turismo Enogastronómico que apoiará o produto local e a tradición, e tamén a vangarda, pondo en marcha programas de innovación e formación no sector.

Turismo responsable

Como explica José Antonio Fraiz, profesor de Investigación de Mercados Turísticos na facultade de Turismo da UVigo, «a natureza e a gastronomía son as principais motivacións para desprazarse á nosa comunidade. Recibimos as tipoloxías turísticas máis responsables, ao ser un turismo alternativo e xa que logo lonxe do masivo». Unha perita en doce digna de ser coidada. Ademais, as viaxes gastronómicas conseguen desestacionalizar o turismo, un dos lastres que arrastra, por exemplo, o sur de España. De feito, segundo os resultados do estudo de Dinamiza, o 38 % dos enquisados realiza viaxes gastronómicas de forma mensual. Con todo, hai quen cruza océanos para coñecer o Outono Gastronómico, unha iniciativa da Consellería de Turismo na que casas rurais da comunidade ofrecen menús pensados especificamente para esta ocasión; e quen pasa varias fronteiras para darse o gusto de gozar dunha cata privada dos mellores viños galegos.

Non é barato, pero cada vez son máis os petos podentes que se suman a esta tendencia. Explícano fontes de Via Vinum, unha axencia especializada en enoturismo con sede en Madrid: «O perfil de turista que contacta connosco para viaxar a Galicia procede na súa maioría dos Estados Unidos, Canadá e México, e adoitan ser viaxes pagas polas súas empresas como incentivo», explican, para engadir que a demanda non deixa de crecer. «Este tipo de turismo é imparable, e en Galicia as adegas hanse posto as pilas. Agora todas as relevantes teñen un departamento de enoturismo. Para dar o último empuxón só fai falta que haxa máis investimento pública neste campo e que por fin chegue o AVE á vosa comunidade».

Para Manuel Vidal, propietario do hotel Scala (Padrón), máis aló do problema da comunicación, para que Galicia se afiance como destino gastronómico definitivamente hai que pór coto ao «‘turismo de bocadillo', ou de mochileiros. Potenciouse moito o Camiño durante anos, pero non o suficiente a gastronomía. Eu teño un menú de 13 euros no restaurante do meu hotel e vexo a xente que se vai ao supermercado a facer a compra. Hai que intentar cambiar estas condutas».

«O bajísimo prezo dos pratos é un filón para o turista»

Alberto González abriu en marzo de leste mesmo ano o seu restaurante Silabario (Vigo), na sede do Celta , que se atopa na concorrida cale Príncipe. Fala claro sobre as melloras que viu nos últimos anos no ámbito da gastronomía en Galicia, entre as que destaca o entendemento coas Administracións públicas. «A maioría das axudas están ben canalizadas e sen elas sería moi difícil facer nada. Calquera acción debe contar con apoio público para pór a Galicia no foco que queremos». Pero González tamén é crítico coas fraquezas do sector. «Temos que crernos máis o que temos e deixar de insistir só no produto, porque ao final mandamos unha mensaxe equivocada: parece que dás unha patada á area e sae unha centola». Iso si, en canto ao prezo dos menús da comunidade, o propietario de Silabario explica que «é un auténtico filón». «Os prezos son bajísimos con respecto ao resto de comunidades. Os mesmos pratos noutros sitios de España custarían un 30 % máis».

«Antes viñan polo produto, agora tamén polo restaurante»

«Á xente non lle importa moverse se é para comer ben. Notámolo no restaurante e, de feito, temos cantidade de clientes asturianos que veñen especificamente polo local e vólvense a casa». O que comenta Héctor López, chef do restaurante España (Lugo), é un fiel reflexo da realidade, polo menos da que demostra a enquisa realizada pola consultora Dinamiza. O estudo constatou que un 42 % dos turistas que viaxan por motivos gastronómicos fano nun radio inferior a 200 quilómetros desde o seu lugar de orixe. Comenta López que, ademais do gusto polo bo comer que cada vez valoran máis os viaxeiros, cambiou en Galicia un factor relevante: «Antes a xente viña á comunidade polo produto, pero agora fano tamén porque queren visitar un restaurante determinado ou porque un cociñeiro é coñecido fóra da comunidade polos seus pratos». Optimista coa situación explica, no entanto, que é imprescindible que se mellore o transporte para chegar a Galicia.