A disolución das Cortes bota por terra a transferencia da AP-9, que Galicia deberá pedir por quinta vez

Carlos Punzón
c. punzón VIGO / LA VOZ

GALICIA

Imagen de la AP-9, en Santiago
Imaxe da AP-9, en Santiago PACO RODRÍGUEZ

O adianto electoral non fixo máis que resolver, pola vía da caducidade administrativa, todas as proposicións en trámite

31 may 2023 . Actualizado ás 05:00 h.

Fai tres anos que o País Vasco xestiona o último tramo de autoestrada estatal que restaba por transferir ás súas deputacións forais. Un ano antes de facerse coa parte alavesa da AP-1, asumían tamén os tramos da AP-68 que percorren territorio vasco, como desde 1995 Cataluña fíxose cargo de dous viarios de pagamento que ata entón estaban en mans da Administración central.

Galicia, en cambio, leva sete anos demandando formalmente ante as Cortes e o Executivo central a transferencia á Xunta da autoestrada AP-9, que mesmo fora solicitada xa no 2003 por Emilio Pérez Touriño e no 2009 por Alberto Núñez Feijoo, ambos desde o posto de presidentes de Galicia. E a pesar de que o Congreso dos Deputados deu vía libre en febreiro do 2021 a avanzar cunha proposta normativa sobre a transferencia do viario, resultará xa imposible que as Cortes poidan chegar a debater tal posibilidade sen que o Parlamento galego teña que volver presentar por quinta vez unha reclamación que a Cámara autonómica sempre apoiou por unanimidade. O adianto electoral decidido por Pedro Sánchez non fixo máis que resolver, pola vía da caducidade administrativa de todas as proposicións en trámite, a traxectoria dunha esixencia que xa sufriu o mesmo revés co adianto electoral decidido tamén por Sánchez en abril do 2019.

Todo deberá empezar de cero de novo: salvar calquera veto do Goberno ao debate no Congreso sobre devandita transferencia, como os que mantiveron os Executivos de Mariano Rajoy, gañar no hemiciclo a votación coa que se admitiría debater en profundidade o traspaso, e despois que un grupo de deputados da comisión de Transportes da Cámara Baixa consensúe o texto que se someta a votación do Pleno marcando as condicións da transferencia da autoestrada. Este é o paso que por dúas veces non se chegou a acadar, en ambas as por mor da lentitude coa que os deputados que asumiron presentar o relatorio tomáronse devandito traballo. Ata 520 días pasaron desde que o Congreso mandató devandito encargo ata que por fin se reuniron neste mandato, e iso que dos trece relatores encargados cinco son galegos e das catro formacións con representación nas Cortes (PSOE, PP, BNG e Galicia en Común).

Dita demora facía prever que, aínda que non chegase a haber adianto electoral, a aprobación da transferencia non se ía a levar a cabo neste mandato, dada a pouca disposición para iso do Goberno, como antes tamén ocorreu co do PP.