As aeroliñas obvian ao AVE e ofrecerán máis voos a Madrid cando se estree

Carlos Punzón
Carlos Punzón VIGO / LA VOZ

GALICIA

Zona de salidas del aeropuerto de Santiago
Zona de saídas do aeroporto de Santiago Sandra Alonso

Aena non planifica ningunha actuación para facer fronte á nova competencia

24 oct 2021 . Actualizado ás 20:27 h.

As tres aeroliñas que voan entre Galicia e Madrid non dan ningún paso atrás ante a chegada do AVE . Iberia, Air Europa e Ryanair non só non reducen o seu número de voos a partir de xaneiro, senón que teñen xa á venda máis frecuencias que agora a Barajas desde Santiago, A Coruña e Vigo.

Os portais das tres compañas ofertan en total para a semana que vén 101 voos de ida a Madrid e chegan a 113 en novembro, coa tempada aérea invernal recentemente iniciada. Para a semana de metade de mes de decembro , allea a pontes e festividades xa que logo, chegan a 119 os avións semanais na mesma relación. E en xaneiro , cando se dá por descontado que o AVE xa funcione na súa primeira fase e sitúe a Santiago a 3 horas e 20 minutos da capital de España, a 3 e 51 á Coruña e a Vigo a 4 horas, haberá 122 voos semanais no devandito eixo, os mesmos que en febreiro. Para marzo véndense xa 120 relacións de Galicia a Madrid, pero en abril , co inicio da tempada aérea estival, os voos programados desde as tres pistas da comunidade cara a Barajas chegan a nada menos que a 155 por semana, segundo os citados portais web das compañas.

A competencia do tren farase aínda máis forte a partir do verán, cando os trens Avril entren en funcionamento e permitan recortar 20 minutos máis á viaxe.

E se as compañas non render de entrada á dentada que o AVE daralles ao seu volume de pasaxeiros, tampouco Aena dá mostras de temer un cambio notable na actividade das súas terminais galegas. O operador aeroportuario confía en que o efecto do tren rápido só teña incidencia negativa no seu arranque. «Noutras cidades onde se implantou o AVE hase visto que, aínda que ao comezo se reduce o tráfico aéreo nesa ruta, recupérase co paso do tempo ao incentivarse a demanda por existir maior número de modos de transporte», sinalan portavoces de Aena. A empresa indica que haberá que comprobar que efecto ten o tren rápido sobre os pasaxeiros das tres rutas galegas a Madrid, o que estiman virá determinado pola duración da viaxe, o prezo dos billetes e a motivación da viaxe de cada pasaxeiro.

A pesar desa impresión previa que Aena expresa en Galicia sobre a chegada do AVE , o Documento de Regulación Aeroportuaria que o Goberno aprobou a finais de setembro para o período 2022-2026 sinala ás tres terminais galegas como as que máis tarde se recuperan dos efectos do covid na mobilidade aérea, ao sumar ao retraimiento da demanda de viaxes o impacto que na comunidade terá precisamente o tren rápido.

En consonancia con ese panorama que se augura na nova versión do documento DOURA, la directora de Planificación Aeroportuaria e Control Regulatorio de Aena recoñeceu nunha reunión do comité aeroportuario de Galicia celebrada en abril que o efecto do AVE será notable. Seguindo a experiencia dos aeroportos das cidades ás que chegou o AVE en percorridos con Madrid, «adoita ocorrer que en catro anos o 50 % do tráfico aéreo (desa relación) pásase ao modo ferroviario». Con ese horizonte, 1 millón de pasaxeiros pasaríanse do avión ao tren en Galicia, tomando os datos de tráfico do 2019, o último non afectado pola crise do covid, ou 310.293 fixérono nos nove primeiros meses deste ano. Coas cifras do 2019, Peinador, o aeroporto que máis voos ten con Madrid dos tres galegos, rebaixaría o seu volume de usuarios en 342.279 viaxeiros; Alvedro en 339.693, e Lavacolla noutros 386.140, aínda que o aeroporto compostelán é o menos dependente de Barajas , sumando xa actualmente máis avións a Barcelona mesmo.

 

A patronal das compañas aéreas estima que o tren de alta velocidade reduce a demanda do avión do 65 ao 20 %

A Asociación de Liñas Aéreas de España (Á) remítese á experiencia das cidades nas que compiten avión e AVE para dar por feito que o tren rápido vai dar unha boa dentada aos aeroportos galegos en canto empezo a circular. «O que vimos desde que en 1992 púxose en funcionamento o AVE Madrid-Sevilla, é que o viaxeiro colle tendencia a tomar o tren», indica Javier Gándara, presidente da organización que agrupa a máis de 60 compañas aéreas que operan en España. «O avión pasou de mover no 2007 un 65 % dos viaxeiros das cidades ás que logo chegou o AVE a un 20 % no 2019», explica o directivo.

Gándara engade un elemento máis á ecuación, a liberalización do mercado ferroviario, que cre fará que os prezos do tren rápido diminúan, como xa está a facer Renfe co Avlo, o seu tren de baixo custo, no que se venden para a semana que vén billetes entre Madrid e Barcelona a 25 euros, por exemplo.

A Asociación de Liñas Aéreas confía en que o pasaxeiro que vai de Galicia a Madrid para enlazar con voos a outros destinos siga utilizando maioritariamente o avión, pero recoñece que parte das opcións nas cidades nas que a competencia do AVE desátase, pasan polos voos nacionais transversais e ás illas.

Balance

Coa tempada de inverno a piques de iniciarse, Á destaca que de xaneiro a setembro deste ano operaron o 58 % dos voos que o fixeron no mesmo período do 2019, aínda que setembro deu marxe a certo optimismo ao acadarse unha cota do 74 % na mesma comparación. Cousa distinta é o nivel de ocupación dos avións, que só chegou ao 36 % nos tres primeiros semestres deste ano. É dicir, remonta o número de voos, pero faino a un ritmo moito máis lenta a demanda de billetes.

Javier Gándara apunta tamén a un certo cambio no perfil medio do usuario de avión, ao dar maiores síntomas de reactivación o segmento de viaxeiro de vacacións e por motivacións familiares, mentres está lonxe de recuperarse o de negocios, aínda que estima que volverá pero talvez con menos forza o que se movía para reunións da súa propia empresa.