O maquinista do Alvia e o exdirector de seguridade do ADIF, ao banco

José Manuel Pan
José Manuel Pan REDACCIÓN / LA VOZ

GALICIA

Accidente del Alvia en la curva de Angrois, el 24 de julio de 2013.
Accidente do Alvia na curva de Angrois, o 24 de xullo de 2013. XOÁN A. SOLER

O xuíz convoca xuízo oral contra os dous únicos acusados polo accidente de Angrois. A Fiscalía pide catro anos de cárcere para cada un por 80 delitos de homicidio por imprudencia

22 jul 2021 . Actualizado ás 00:17 h.

O maxistrado Andrés Lago Louro, xuíz instrutor da causa polo descarrilamento do Alvia na curva de Angrois o 24 de xullo do 2013, ordenou onte a apertura de xuízo oral contra o maquinista do tren, Francisco José Garzón, e contra o exdirector de seguridade do ADIF, Andrés Cortabitarte. Desta forma, o xuíz dá por formuladas as acusacións contra ambos os imputados como supostos autores de 80 delitos de homicidio por imprudencia grave profesional, doutros 145 de lesións polo mesmo motivo e por un delito de danos. Nun auto ditado este mércores, o xuíz instrutor lembra que a Fiscalía solicita catro anos de cárcere para cada un dos acusados e pide ademais que o maquinista sexa inhabilitado para a súa profesión durante o tempo da condena. Para o exdirectivo do ADIF tamén pide a inhabilitación, durante o mesmo período de tempo, para o exercicio de calquera profesión que implique xestión, seguridade ou responsabilidade en infraestruturas ferroviarias.

Ambos terán que sentarse no banco do Xulgado do Penal número 2 de Santiago, que dirixe a maxistrada Elena Fernández Currás. O máis probable é que o xuízo comece no primeiro trimestre do 2022, como avanzou o presidente do Tribunal Superior de Xustiza de Galicia, José María Gómez e Díaz-Castroverde, e que se celebre no edificio do monte Gaiás. De todos os xeitos, aínda é pronto para adiantar unha data concreta xa que a partir de agora as defensas dos dous investigados terán que elaborar os seus escritos en resposta a cada unha das acusacións, o que pode alterar as previsións iniciais.

Aos dous únicos acusados o maxistrado requírelles a presentación dunha fianza de máis de 57 millóns de euros, dos que terán que responder as aseguradoras como responsables civís directas, ou as entidades públicas Renfe Operadora e ADIF, como responsables subsidiarias. O obxectivo desa fianza é asegurar as responsabilidades económicas que se puidesen impor no caso de que se dite unha sentenza condenatoria. No auto, o xuíz Lago Louro advirte aos imputados de que se non prestan esa fianza «embargaránselles bens en cantidade suficiente para asegurar a suma sinalada». Unha vez notificado o auto, os acusados e os responsables civís dispoñen dun prazo de tres días para comparecer na causa con avogado e procurador, que neste caso consistirá na ratificación dos actuais letrados.

Iso é o que sucederá, polo menos, no caso do maquinista que descarrilou o Alvia, como confirmou onte o seu avogado, Manuel Prieto. O defensor Garzón ironizou co momento elixido polo xuíz instrutor para ditar o auto de apertura de xuízo. «Non se se o xuíz instrutor ten obsesión por estas datas, xusto o momento no que as vítimas están preparando os actos recordatorios daquel día». Prieto di que non lle parece «o momento máis adecuado, porque despois de oito anos de instrución e de varios meses coa instrución pechada, podería ter ditado o auto antes ou despois destas datas».

O maquinista, fóra de Galicia

Sobre o contido do auto, o avogado do maquinista sostén que non hai nada novo, que é unha recompilación de todos os escritos de acusación presentados contra o seu defendido e contra o exdirector de seguridade do ADIF. O avogado asegura que aínda non falou do auto co seu cliente. De feito, afirma que nestas datas non adoitan ter contacto porque o maquinista Garzón acostuma marcharse de Galicia para evitar revivir a traxedia. «Non son boas datas para falar con el», asegura o letrado.

O pasado mes de abril, a Audiencia da Coruña desestimou a petición de sobresemento exposta pola defensa do maquinista e confirmou o peche da instrución da causa. O tribunal lembraba entón que Garzón «infrinxiu indiciariamente o deber de coidado» de circular á velocidade que tiña establecida ao chegar á curva da traxedia. Ese incumprimento, engadía a Audiencia «provocou o descarrilamento do tren ao non respectar a velocidade máxima permitida».

As vítimas, satisfeitas pola apertura do xuízo

A plataforma de vítimas do accidente do tren Alvia na curva de Angrois mostrou onte a súa satisfacción pola convocatoria do xuízo oral contra o maquinista e o exdirector de seguridade do ADIF, aínda que critica que teñan pasado oito anos sen que se celebrou o xuízo, informa Vanessa Touceda. «Unha Xustiza lenta non é Xustiza», lamentan. A piques de cumprirse oito anos do sinistro que provocou a morte de 80 persoas e deixou feridas a máis de 140, a asociación conta con que o Tribunal Superior de Xustiza de Galicia teña acertado nas súas previsións e o xuízo iníciese o primeiro trimestre do ano que vén. «Oito anos son moitos anos; algunhas vítimas e familiares xa faleceron e non se lles poderá facer xustiza», reivindica o colectivo.

Os afectados polo descarrilamento indican que tamén se deben esclarecer as responsabilidades políticas, para o que sempre solicitaron a comisión de investigación no Congreso dos Deputados. Lamentan que non se puideron proxectar unhas conclusións desa comisión debido á disolución das Cortes. Tamén seguen pedindo que se realice unha investigación independente que substitúa á única oficial que existe por agora, a que foi realizada pola Comisión de Investigación de Accidentes Ferroviarios, que sinala como única causa a distracción do condutor, lamentan.