Transportes xa rematou o texto basee do real decreto que regulará os descontos na AP-9

Pablo González
pablo gonzález REDACCIÓN / A V0Z

GALICIA

El peaje de Teo, en la AP-9
A peaxe de Teo, na AP-9 Álvaro Ballesteros

A normativa, que debería entrar en vigor en xullo, someterase ao ditame dos servizos xurídicos e do Consello de Estado

16 jun 2021 . Actualizado ás 10:24 h.

O Ministerio de Transportes conta xa co texto basee do real decreto que regulará os descontos na AP-9 e que, segundo os compromisos contraídos coa Xunta, debería entrar en vigor ao longo do mes de xullo. O armazón legal básico está xa sobre a mesa da Secretaría Xeral de Infraestruturas que dirixe o galego Sergio Vázquez Torrón, encargado de coordinar os traballos e as negociacións con Audasa . O departamento que dirixe José Luis Ábalos seguirá coa folla de ruta que tiña prevista inicialmente, a pesar das reticencias da empresa a que se teña en conta o tráfico inducido que xerarán as rebaixas. É dicir, Transportes descontará dos ingresos de Audasa o aumento da intensidade media de vehículos que con toda seguridade xerarán os prezos máis alcanzables das peaxes. E este punto non se retirou do proxecto de real decreto, segundo puido saber La Voz.

O periplo do real decreto non queda aquí. Agora someterase ao ditame dos servizos xurídicos do ministerio e, despois, será analizado polo Consello de Estado. Desde ambas as frontes xurdirán propostas que poden ser tidas en conta -algunhas poden ser mesmo de inclusión obrigada- e será probablemente necesario reformar o texto basee que xa foi elaborado. Transportes mantén a previsión de que entre en vigor en xullo, pero todo dependerá do calado destes cambios e das obxeccións legais que xurdan destas dúas frontes. Pero tamén dos trámites ineludibles no Ministerio de Facenda, pois se trata dun investimento público moi relevante que se prolongará ata o 2048 -cando remata a concesión-, o que supón unha reserva de crédito de 1.500 millóns que xerará obrigacións a Gobernos futuros. En calquera caso, o real decreto entra na súa fase final previa á aprobación no Consello de Ministros para legalizar as rebaixas previstas: a viaxe de volta gratuíta, o 20 % de desconto para os que fagan máis de 20 percorridos ao mes e un desconto do 50 % entre Vigo e Tui. 

900 millóns de aforro

Na súa comparecencia onte na Comisión de Transportes do Congreso, o secretario xeral de Infraestruturas , Sergio Vázquez Torrón, destacou que a negativa a prorrogar concesións de autoestradas unha vez rematado o prazo aforrou aos usuarios da AP-7 (Tarragona-Valencia e Valencia-Alacante), AP-1 e AP-4 uns 900 millóns de euros ao ano. Este cálculo inclúe precisamente o tráfico inducido pola gratuidade, pois nalgúns casos como a AP-7 incrementouse de forma exponencial e farao máis aínda no período estival que agora empeza. Xa hai tramos que están saturados, confirman fontes de Transportes. 

Vázquez Torrón utilizou este argumento para contrastalo coa proposta presentada á Comisión Europea para comezar a cobrar polo uso das autovías, algo que en todo caso, confirmou, non se implementaría ata o 2024. O alto cargo de Transportes incidiu en que o actual sistema, con autoestradas de peaxe e o resto gratuítas, «é escasamente coherente, de difícil comprensión para os cidadáns e que xera distorsiones territoriais», con «agravios» entre as comunidades nas que se paga e nas que non. Cre, no entanto, que abrir o debate do pagamento polo uso das autovías «é bo». «Non queremos facelo pola porta de atrás, senón con consenso e diálogo cos sectores implicados», engadiu.

O problema, destacou, é que existe un importante déficit na conservación das estradas «que é perceptible no firme de moitas de elas», polo que é necesario afrontar se estes gastos os pagan todos os cidadáns cos seus impostos ou os usuarios que circulan por estas vías. «Hai necesidade de abordar un consenso sobre o modelo da rede viaria que queremos», afirmou.

Ás voltas coas autovías interiores galegas

Sergio Vázquez referiuse, a preguntas do deputado Celso Delgado (PP), á autovía Ourense-Lugo (A-56), un dos trazados interiores de alta capacidade que arrastra máis atraso. En concreto, Delgado interpeloulle pola licitación do tramo Eirasvedras-Quintela, que forma parte da variante norte de Ourense, precisamente o proxecto que a Xunta estaba interesada en que se acometese, pois é crucial para os accesos á capital ourensá. O secretario xeral respondeu que a licitación se produciría «pronto» e que se axilizarían os tramos máis próximos a Ourense por ter máis tráfico. Aínda que recoñeceu que no ministerio «estamos licitando moi pouca obra nova porque estamos priorizando a conservación», precisou. «Non queremos licitar obras para que logo se paralicen, lembremos que ningunha obra do anterior Goberno rematouse en prazo. Para lanzarse á piscina da licitación hai que asegurarse antes que hai auga», engadiu.

Na outra autovía interior relevante, a que unirá Santiago con Lugo, os traballos hanse reactivado nun dos dous tramos pendentes (Palas -Melide), mentres que Melide-Arzúa está pendente dun modificado. Este último percorrido está previsto que se remate no 2024.