Os vándalos esnaquizan dous petróglifos en Campo Lameiro, remarcándoos con pedras

Marcos Gago Otero
Marcos Gago CAMPO LAMEIRO / LA VOZ

GALICIA

CONCELLO DE CAMPO LAMEIRO

Os gravados son un Ben de Interese Cultural (BIC), como tamén o é a catedral de Santiago

24 mares 2021 . Actualizado ás 05:00 h.

Os petróglifos da Laxe dá Rotea de Mendo, no municipio pontevedrés de Campo Lameiro, sobreviviron con bastante bo éxito ao paso de varios milenios. De cando en vez nos últimos trinta anos sufriron algunha que outra agresión. A última produciuse hai apenas uns días e descubriuse onte. Os vándalos hanse encargado de conseguir en minutos o que non puideron séculos de exposición á erosión e ao abandono. O alcalde de Campo Lameiro, Carlos Costa denunciou ante a Garda Civil as desfeitas sufridas por dúas dos gravados desta estación rupestre, en concreto, a figura dun cérvido e un motivo xeométrico. Dáse unha circunstancia que engade aínda máis agravio á acción vandálica: o Concello viña de rematar unha actuación de posta en valor de leste e outros conxuntos de petróglifos dispersos polo municipio.

Desde o executivo local explicaron que os danos se descubriron nunha visita rutineira para comprobar o bo estado dos traballos de promoción dos gravados rupestres, grazas a unhas axudas da Deputación e Vicepresidencia da Xunta. Ao chegar á Laxe dá Rotea de Mendo, os técnicos municipais descubriron que «uns descoñecidos raiaron cunha pedra parte destas emblemáticas representacións».

O rexedor engadiu: «Os petróglifos apareceron riscados e remarcados por unhas pedras de xeito abrasivo e con graves danos». O equipo de goberno solicita a colaboración cidadá para «localizar aos autores deste acto vandálico que condena sen paliativos». Para que se fagan unha idea da importancia destes gravados prehistóricos. Teñen a condición de Ben de Interese Cultural (BIC), a mesma que a catedral de Santiago ou a igrexa da Peregrina en Pontevedra.

Pola súa banda, a Dirección Xeral de Patrimonio Cultural vai abrir un expediente informativo. «Os técnicos aínda teñen que valorar os danos, pero cómpre condenar calquera acto vandálico contra o patrimonio que compartimos todos os galegos. A súa preservación é tarefa de todos», puntualizaron desde a Consellería de Cultura.

Petroglifo de Campo Lameiro dañado con un objeto punzante
Petróglifo de Campo Lameiro danado cun obxecto punzante CONCELLO DE CAMPO LAMEIRO

Valoración dun especialista

O doutor en Historia e antropólogo Buenaventura Aparicio é un dos expertos que mellor coñece esta arte rupestre galego. Aparicio indicou que o conxunto arqueolóxico da Laxe dá Rotea de Mendo é un exemplo «extraordinario», situado a uns 500 metros do castro de Penalba. Sobre a roca os primeiros galegos plasmaron en pedra o seu universo simbólico. Un é un gran cervo, rodeado doutros máis pequenos. «O gran cervo da Rotea da Laxe de Mendo é un dos tres de maior tamaño de Galicia», incidiu Aparicio. Os outros dous están na Laxe dúas Carballos, no Parque Arqueolóxico de Arte Rupestre de Galicia (PAAR), tamén en Campo Lameiro, e a Pedra do Cervo, en Cuñas, en Ponte Caldelas. «Dos tres, o da Rotea de Mendo é o de máis bela fractura», recalca este especialista.

O animal reprodúcese «bruando, cunha cornamenta espectacular e cun falo sobredimensionado», apunta o antropólogo pontevedrés. A figura xeométrica danada tamén ten gran interese, aínda que a súa interpretación é máis complexa.

En calquera caso, a agresión sufrida polos dous gravados son causa de profundo pesar polos especialistas, porque non son un caso illado e o dano que se causa moitas veces é irreparable. «Os gravados rupestres fanse sobre unha materia sensible e o dano é maior sobre todo se os remarcan cunha pedra», indicou Aparicio, que aproveita para lembrar que a arte rupestre galego reúne todos os requisitos para optar a ser Patrimonio da Humanidade..

O historiador Buenaventura Aparicio diferencia entre dous grupos de agresións aos gravados prehistóricos galegos. Por unha banda están os vándalos, que movidos pola ignorancia, raian ou botan pintura. Polo outro, están aqueles que remarcan cunha pedra a silueta como é este caso. «O que o fixo sabe algo do que son e como o foi ver cunha luz inadecuada, non o vía ben e seguro que o remarcou para sacar unha foto. Unha barbaridade», concluíu.