Así explica o ADIF os atrasos do AVE

Pablo González
pablo gonzález REDACCIÓN / LA VOZ

GALICIA

El viaducto de Teixeiras estaba en uno de los tramos que estaban suspendidos
O viaduto de Teixeiras estaba nun dos tramos que estaban suspendidos VÍTOR MEJUTO

O administrador ferroviario só recoñece unha demora de índole técnica na fase final dos traballos, e defende que as suspensións decretadas entre o 2014 e o 2017, aínda que dinamitaron os prazos, eran procedentes

28 ene 2020 . Actualizado ás 21:38 h.

En realidade, a palabra atraso aínda non foi pronunciada por ningún responsable político do ADIF ou do Ministerio de Transportes. Tan só extraoficialmente recoñécese unha demora «técnica», para diferenciala daqueles momentos nos que non houbo vontade política de avanzar no proxecto -cando era ministra Magdalena Álvarez (PSOE) entre o 2004 e o 2009- ou cando o proxecto se enfangó nun marasmo administrativo entre o 2014 e o 2017 con 17 contratos bloqueados durante un período que nalgún caso -como o despregamento da vía entre Zamora e Pedralba- chegou aos tres anos. A tormenta política do AVE galego apenas salpicou ao ministro José Luis Ábalos na súa última visita a Galicia, pois o seu polémico encontro coa vicepresidenta de Venezuela difuminou en certa medida a controversia local. Apenas dixo que a liña entraría en servizo nalgún momento do 2021.

Pero o debate segue. A conselleira Ethel Vázquez asegurou onte que a Xunta «non vai ser cómplice dos incumprimentos do Goberno central», en referencia ao AVE e á estación intermodal de Ourense. E o BNG, a través da súa eurodeputada Ana Miranda, pedirá á Comisión Europea que aclare as datas para ver se o prazo de xaneiro do 2022 que Bruxelas revelou recentemente é ao que deben aterse os galegos. Mentres, un informe do Foro Económico de Galicia elaborado por Mar González Savignat cuestiona a necesidade de construír liñas ferroviarias de alta velocidade como a galega, aínda que o presidente do Foro, Santiago Lago, matizou onte na presentación que, unha vez realizada o investimento, «a idea é acabala canto antes», polo custo que supoñen os atrasos.

fase final das obras

Un atraso motivado polas bases de montaxe de vías. O actual atraso «técnico» na última fase das obras do AVE entre Pedralba (Zamora) e Taboadela (Ourense) non ten que ver con imprevistos, modificacións de contrato ou suspensións, senón cunha evidente demora na posta en marcha das bases de montaxe de vía de Meamán e, sobre todo, da Mezquita, o lugar desde onde levará a cabo o mantemento da liña cando entre en servizo. Isto obrigou a idear un plan B, consistente en comezar a montaxe do carril desde Pedralba, alimentando todo este desenvolvemento loxístico desde a afastada base de La Hiniesta, moi preto da capital zamorana. Parece que Meamán xa está en funcionamento, pero a demora da base da Mezquita é máis relevante. A isto súmase a complexidade dos distintos soportes para as vías ao longo do percorrido, un caso único na enxeñería ferroviaria mundial. Preto do 67 % da vía irá en placa -integrada nunha laxa de formigón nos túneles- e o resto sobre balasto, o sistema máis común. Calcúlase que o atraso acumulado no despregamento de vía e dos elementos de electrificación oscila entre os catro e os seis meses.

DEMORAS 2014-2017

As suspensións eran procedentes. O evidente fracaso administrativo que relata nun informe recente o Tribunal de Contas durante o período 2014-17, cando as obras estaban en mans do Goberno de Rajoy e houbo 17 tramos suspendidos, foi contestado pola actual presidenta do ADIF, Isabel Pardo de Vera , nun escrito de alegacións. Nel lembra que as suspensións de contratos decretadas eran necesarias e que o Tribunal de Contas non as cuestiona. Outra cousa, lembran, é que puidesen evitarse «incrementando os esforzos» na fase de planificación e proxectos. A normativa prevé que se suspendan as obras ata que se elaboren os modificados de proxecto, habituais en proxectos de gran complexidade como o AVE a Galicia, onde sempre hai imprevistos. Tamén lembran que a lei actual simplifica este proceso, algo que non se daba entón, e que outras alternativas terían suposto atrasos aínda maiores de cara á posta en servizo. De feito, o Tribunal de Contas pide ao ADIF que arbitre medidas para evitar estas demoras ou «paralizacións innecesarias».

O propio informe da Xunta sobre o AVE describe con crueza a situación durante estes anos: «A práctica totalidade das obras atopábanse paralizadas ou con niveis mínimos de actividade por non levarse a cabo a tramitación correspondente».