A UE sitúa o final do AVE en xaneiro do 2022, un ano de atraso que o ADIF nega

Pablo González
pablo gonzález REDACCIÓN / LA VOZ

GALICIA

Uno de los viaductos en el tramo del ave que en el2020 se anunció que serían cofinanciados por la Comisión Europea
Un dos viadutos no tramo da ave que en o2020 anunciouse que serían cofinanciados pola Comisión Europea MIGUEL VILLAR

O Goberno alega que deu esa data por prudencia, para evitar perder os fondos por algún imprevisto nas obras

16 ene 2020 . Actualizado ás 20:36 h.

Os prazos do AVE e a cuantificación do atraso que arrastra recupera o seu espazo no debate político. A concesión dunhas axudas -226 millóns de euros- para as obras de plataforma no AVE galego entre Lubián (Zamora) e Taboadela (Ourense) destapou a data que manexa Bruxelas para que o novo acceso ferroviario de alta velocidade a Galicia estea en servizo. «Esta liña ferroviaria agárdase que estea operativa a partir de xaneiro do 2022», explica a Comisión Europea na nota informativa sobre estas axudas comunitarias do Fondo Europeo de Desenvolvemento Rexional. Esta data de finalización supón polo menos un ano de atraso sobre o prazo comprometido, que fixa para decembro deste ano a posta en servizo da liña ao completo, fóra da variante de Ourense. Este horizonte temporal foi acordado no seu momento polo Goberno de Rajoy coa Xunta e asumido despois polo Goberno de Pedro Sánchez e o ministro de Transportes, José Luis Ábalos.

É evidente que Bruxelas non chega a conclusións sobre os prazos das obras que financia por si soa. A información recíbea dos Estados e, neste caso, o límite para a operatividade da liña foi achegado pola Administración española, segundo confirmaron fontes do Administrador de Infraestruturas Ferroviarias (ADIF). A cuestión é que ata agora esta empresa pública alegaba que non podía dar un prazo actualizado para o fin das obras -isto é, tendo en conta o atraso técnico que recoñeceron recentemente-, pois a decisión última da posta en servizo tras o período de probas depende dun organismo supervisor independente: a Axencia Estatal de Seguridade Ferroviaria (AESF).

Así que a explicación do administrador ferroviario respecto desta data proporcionada á Comisión Europea radica, en primeiro lugar, en que é preceptivo dar un prazo aproximado de posta en servizo para poder optar aos fondos comunitarios. E que se decidiu dar un prudente para evitar ser penalizados polas autoridades europeas e mesmo arriscarse a perder os fondos se se producen paralizacións ou imprevistos nas obras. Explicado doutro modo: o ADIF nega que esa data reflicta un atraso dun ano que non foi comunicado á opinión pública galega, senón que é un colchón de seguridade para garantir o cobro destes 226 millóns se xorden problemas nesta última fase das obras.

A solicitude fíxose en decembro do 2018 e recibiu múltiples observacións ao longo do ano pasado, segundo admiten esas fontes, que relacionan estas obxeccións coas paralizacións que sufriron as obras durante o 2015 e o 2016, cando estaba Ana Pastor a cargo de Fomento e Gonzalo Ferre ao mando do ADIF. De feito, representantes do administrador ferroviario viaxaron a Bruxelas en maio do ano pasado para tratar de limar estas asperezas. «Xaneiro do 2022 é unha data límite. Vímonos obrigados a pór un ano de marxe. Non nos podemos permitir despois da paralización que houbo ningún cuestionamiento máis en cuestión de fondos», explican. «Cando se paralizaron as obras a punto estivemos de ter que devolver o que nos achegaron», engaden.

En definitiva, o ADIF nega o atraso dun ano. E só recoñece que hai unha demora de tres meses para o inicio das probas de carga e de entre catro e seis meses para poder percorrer o tramo entre Pedralba (Zamora) e Ourense con trens en probas.

O presidente da Xunta, en cambio, lamentou que o informe do seu Executivo sobre a marcha das obras coincida coas previsións da UE. Efectivamente, un dossier dos técnicos da Consellería de Infraestruturas vaticinaba que a venda de billetes para a nova conexión ferroviaria nin sequera podería producirse o ano que vén, en pleno Xacobeo, e que a posta en servizo non sería posible ata principios do 2022. «Que quere que lle diga?», dixo tras ser preguntado por este asunto na rolda de prensa tras o Consello da Xunta. «Imos a estudar ben quen di iso, pero paréceme moito máis verosímil esa data que as enganosas que da o Goberno de España dende todos os seus púlpitos».

A Comisión Europea colaborará con 226 millóns no último tramo da liña de alta velocidade

i. sánchez artero. bruselas

A Comisión Europea anunciou onte un investimento de preto de 226 millóns de euros do Fondo Europeo de Desenvolvemento Rexional (Feder) para a construción do último tramo da liña de alta velocidade a Galicia, entre Lubián (Zamora) e Taboadela (Ourense). Trátase dunha partida que xa estaba prevista, aínda que se descoñecía a cantidade exacta, para financiar unha parte dun dos tramos máis complexos da rede que conecta Madrid con Santiago. Esta partida irá financiar 48,5 quilómetros de plataforma dos 548 que separan Madrid e da capital galega.

A comisaria de Cohesión e Reformas, Elisa Ferrera, insistiu en que esta partida «beneficiará aos pasaxeiros e empresas con servizos de transporte máis seguros, rápidos e ecolóxicos». Ademais, segundo a italiana, tamén impulsará a economía local e da Unión Europea en xeral, xa que é parte da rede transeuropea que conecta mellor o suroeste de Europa co resto do continente».

Bruxelas confía en que esta rede férrea supoña unha mellora dos tempos de viaxe, remate cos pescozos de botella ferroviarios e aumente a comodidade actual para os pasaxeiros, así como incrementar a frecuencia do servizo. O eurodeputado socialista Nicolás González Casares mostrouse satisfeito coa noticia, a pesar de que é unha partida que xa estaba prevista, e aplaudiu que Europa «contribúa a financiar unha parte do AVE en España, unha ferramenta crave para Galicia». O popular Francisco Millán Mon, pola súa banda, cuestionou o prazo de xaneiro do 2022, unha data que cualificou de «tardía». «Paréceme moi preocupante. Xa contactamos co gabinete de Elisa Ferreira, Comisaria de Desenvolvemento Rexional, para pedirlle explicacións sobre este asunto», engadiu.