As peaxes da AP-9 sufrirán por terceiro ano a maior subida de España

Carlos Punzón
carlos Punzón VIGO / LA VOZ

GALICIA

JOSE PARDO

Encadea un 0,84 % polo IPC, outro 1 % por Rande e 0,80 % por bonificacións

11 dic 2019 . Actualizado ás 20:45 h.

Terceiro ano negro de xeito consecutivo para os petos dos usuarios da autoestrada do Atlántico. As súas peaxes serán os que máis se encarezan de toda España de novo a conta da tripla subida que as tarifas da AP-9 rexistrarán cando o próximo día 31 dean as doce da noite. Ningunha outra concesión viaria está a ser sometida nos seus prezos a unha tensión similar cada ano, sen que semelle que nada vaia a facer cambiar que a AP-9 vaia a sufrir unha dinámica de revisión de prezos distinta ás do resto das autoestradas do Estado durante os próximos 17 anos.

Tres conceptos

Os condutores que transitan a principal vía de comunicación de Galicia terán que facer fronte a partir do 1 de xaneiro á subida xeral das autoestradas concesionadas polo Ministerio de Fomento que está determinada por unha fórmula matemática baseada no IPC. Esa operación marca para o 2020 un incremento do 0,84 %, porcentaxe que cada autoestrada corrixe lixeiramente en función da intensidade de tráfico do ano precedente. Este ano a AP-9 sumoulle unha centésima máis á media do sector e no 2018 acolleuse ao incremento tipo, co que se pode prever que agora roldará o baremo aprobado por Fomento.

Pero para os usuarios da AP-9 hai máis. A devandita subida súmase un 1 % máis para que Audasa recupere os 227,2 millóns de euros que investiu en levar a cabo a ampliación da ponte de Rande, o tramo de circunvalación de Santiago e a área de peaxe de Sigüeiro . Ese 1 %, que se empezou a cobrar a maiores no 2018, repetirase todos os anos ata o 2038 de xeito acumulativo, o que levará á AP-9 todo o máis alto dos prezos do sector das autoestradas en España.

Pero a ambas as subidas do 0,84 e 1 % sumaráselle en xaneiro unha terceira máis. A que compensará por terceiro ano consecutivo a Audasa pola gratuidade implantada no 2013 na viaxe de volta no día no eixo Vigo-Pontevedra para os condutores de vehículos lixeiros que paguen con telepeaxe. O 2020 é o último ano no que se carga aos usuarios de todos os tramos esa bonificación que se goza na zona sur de Galicia, implantada por Ana Pastor para rebaixar a carga de soportar as peaxes máis caras por quilómetro de todo o viario.

Os tres conceptos guindan esa subida que está a piques de chegar de 2,64 puntos porcentuais, un 1,8 % máis que no resto das autoestradas estatais.

A falta de que concesionaria e ministerio axusten os redondeos por tramos, as novas subidas poderán levar o prezo das peaxes entre A Coruña e Vigo a 16,85 euros para turismos, 0,45 euros máis que na actualidade. Entre os dous extremos máis afastados da AP-9, Ferrol-Tui, os vehículos lixeiros pasarán a pagar uns 22,10 euros, 55 céntimos máis que este ano.

Os transportistas serán os que maior desembolso terán que afrontar, chegando xa practicamente aos cen euros por ir e volver de norte a sur pola autoestrada aberta en 1979. Os grandes camións e autobuses pasarán a pagar 48,35 euros por viaxe, 1,25 máis que agora, mentres que a súa tarifa entre Vigo e A Coruña será de 36,35 euros, é dicir, 95 céntimos de subida.

Viaxar da Coruña a Vigo custará uns 16,85 euros e 48,35 para os camións de Ferrol a Tui

As 9 autoestradas crebadas non soben e serán gratis Sevilla-Cádiz e Tarragona-Alacante

Por comparación co resto das autoestradas estatais, a tripla subida de prezos na AP-9 doe aínda máis. Mentres se acumulan argumentos para a subida no viario galego, unha gran parte de España pasará a gozar gratis das súas vías de alta capacidade co fin das peaxes en concesións da mesma xeración que a AP-9. Se o 1 de decembro do 2018 a AP-1 (Burgos-Armiñón) pasou a ser gratuíta ao concluír o período de xestión privada, o mesmo ocorrerá o 1 de xaneiro coa AP-4 (Sevilla-Cádiz) e na AP-7 (nas concesións existentes entre Tarragona e Valencia e desde a capital do Turia ata Alacante). Pola andaluza transitaron o ano pasado de media ponderada entre todos os seus tramos 22.325 vehículos ao día. Pola AP-7, nos tramos que quedan sen barreiras de peaxe, outros 20.191.

Pero a liberación de ambos os viarios non é o único argumento de afronta para os galegos, que terán que soportar o cobro na AP-9 aínda ata o ano 2048, sendo a concesión máis longa das existentes en España, xunto á AP-53 (Santiago-Alto de Santo Domingo) e á AP-66 (León-Campomanes). Se resulta chocante asistir ao mesmo tempo á eliminación das peaxes en media España, o é máis se cabe que mentres na periferia do país os custos de desprazamento soben, en Madrid e a súa área mantéñense ou baixan. As nove autoestradas crebadas e que foron asumidas por Fomento a través da empresa pública Seittsa non experimentarán incremento algún no prezo das súas peaxes o próximo ano. O ministerio considera que son alleas á evolución de prezos do sector ao non ser xa concesións, senón viarios en mans públicas. Fomento xa rebaixou este ano nun 30 % as súas peaxes e converteu en gratuíto o seu uso polas noites.