A nova mancha de combustible ten unha fronte de 130 quilómetros. A Xunta anuncia axudas de 30 euros diarios aos afectados. As autoridades insisten en manter a esperanza de que derrame non chegue a Galicia

La Voz

Máxima alerta o Galicia. O Prestige segue vomitando fuel. E moito. Unha nova e espectacular mancha de hidrocarburo de setenta millas de longo por cinco de ancho situouse onte á noite a 75 millas ao oeste de Fisterra en dirección cara ao nordeste, segundo confirmou o delegado do Goberno, Arsenio Fernández de Mesa. O representante do Estado, con todo, expresou a súa confianza en que o derrame non acade a costa galega, posto que os ventos o empurran en dirección contraria. Outros especialistas, en cambio, aseguran que a situación pode cambiar en calquera momento, polo que en absoluto pode descartarse o risco.

O perigo xa é inminente. Outras dúas manchas, unha situada fronte a Corrubedo e outra a catro millas da Coruña, esta última de 800 metros de longo por seiscentos de ancho, manteñen en alerta a toda Galicia de costa a costa.

Fernández de Mesa expresou a súa confianza en que o derrame non acade a costa galega

Pero aínda hai máis, técnicos consultados por este xornal aseguran que existen outras pequenas bolsas moi espalladas que supoñen unha ameaza real. De feito, calcúlase que unha terceira parte do fuel derramado polo Prestige repartiuse en fraccións de douscentos por cen metros que, ben polo efecto dos ventos e as mareas, poderían chegar a Galicia ou mesmo a Portugal de aquí a tres meses.

Marea negra en Caión
Marea negra en Caión JOSE MANUEL CASAL

Unha terceira parte do fuel derramado polo Prestige repartiuse en fraccións Polo menos unha parte, xa que dos tres tanques rotos do petroleiro hanse desprendido ao mar nove mil toneladas de fuel, a pesar de que o delegado do Goberno en Galicia reduciu esta cantidade a tan só 3.500 toneladas. O que si é seguro é que a lingua de hidrocarburo esténdese de forma incontrolada cara ao sur da comunidade. Por agora, a marea negra acadou boa parte do municipio de Porto do Son, en especial á Punta Río Sieira, onde o combustible acadou un espesor de entre seis e sete centímetros. Onte á noite, os pesqueiros que faenan na ría tiveron que regresar antes de tempo coas súas redes negras. Todo esta negro, moi negro. Pero o que ocorreu poida que sólo sexa a punta do iceberg, xa que mariscadores e mariñeiros da zona sur de Galicia, desde Carnota a Vigo, dan por descontado que hoxe, ou se non nos próximos días, tocaralles a mesma desgracia que agora sofren cinco mil familias da Costa da Morte. Razóns teñen para a desconfianza. 

Playa de O Coído, en Muxía
Praia do Coído, en Muxía JOSE MANUEL CASAL

Fuga

O Prestige, na súa ruta cara a Portugal, seguiu derramando combustible, aínda que parece ser que pola tarde se controlou a fuga, co que se confirma unha das peores hipóteses: os ventos do suroreste con tendencia a rolar cara ao oeste, acabarán arrastrando o hidrocarburo en dirección contraria. Ou o que é o mesmo: cara ás Rías Baixas, onde se localizan as maiores reservas de molusco e as bateas máis importantes de Galicia.

As Illas Cíes, declaradas recentemente como Parque Nacional, o único que ten Galicia, tamén se atopan no ollo do furacán. Fiz Fernández Pérez, investigador do Instituto de Investigacións Mariñas do CSIC deu onte a alerta, aínda que polo momento non se instalou ningún dispositivo de seguridade nunha zona de especial relevancia ecolóxica.

Nunha reunión de urxencia celebrada onte á noite, Amegrobe, a asociación de produtores de mexillón, a Confraría de Pescadores e o Concello do Grove denunciaron a desinformación por parte da Administración e reclamaron a inmediata colocación de barreiras flotantes na súa costa. Mentres, a zona de Barbanza segue pendente dunha nova ameaza en forma dunha mancha de hidrocarburos localizada na illa Amorosa, ao norte de Corrubedo. Neste humidal de importancia internacional si se instalaron barreiras flotantes na boca de entrada, do mesmo xeito que na granxa de rodaballo de Lira (Carnota), a maior do mundo. O barco francés de anticontaminación Alette extraeu onte noventa toneladas da vertedura emprazada en fronte de Corrubedo. 

Una ecolgista limpia en Razo, en el concello de Carballo
Unha ecolgista limpa en Razo, no concello de Carballo E. SILVEIRA

A Armada ponse a traballar

Na Costa da Morte xa non hai nada que facer. Case todo se perdeu. Sólo queda, xa que logo, limpar as praias e a costa contaminada polo fuel. E a este traballo puxéronse onte 150 membros da Armada procedentes de Ferrol e polo menos cincuenta integrantes da Escola de Marina de Marín. O labor de recuperación do hidrocarburo centrouse en Camelle, Caión e Malpica, as zonas que ata o momento concentran unha maior cantidade de contaminante. En total, e segundo fontes oficiais, na zona están a operar cincocentas persoas, xa que nos labores continúa persoal de Medio Ambiente, de Protección Civil e doutras entidades da Administración. 

Soldados del Ejército limpiando fuel en Malpica
Soldados do Exército limpando fuel en Malpica JOSE MANUEL CASAL

Con todo, os novos reforzos non chegaron con moitos medios. Máis ben poucos. Isto obrigou a que o Concello de Malpica tivese que facilitar aos marines anciños, pas e cubos para que puidesen pórse a traballar. En Caión ocorreu outro tanto, posto que os operarios permaneceron ociosos durante un tempo á espera do equipo e de que lles coordinasen a súa actuación. 

En Muxía, outra zona danada pola vertedura, non se despregou o equipo, polo que os mariñeiros da localidade ofrecéronse voluntarios para participar nos labores. Iso si, reclaman o material necesario antes de pórse á faena.

Manuel, percebeiro de Camelle
Manuel, percebeiro de Camelle JOSE MANUEL CASAL

Mariscadores e tripulantes recibirán uns 900 euros ao mes

Os 5.000 mariscadores e tripulantes afectados pola marea negra recibirán 30 euros (5.000 pesetas) por cada día que permanezan inactivos, segundo unha orde aprobada onte pola Consellería de Pesca. Supón que a Xunta tratará de asegurarlles uns ingresos mensuais de 900 euros (150.000 pesetas). Os armadores (de cerco e artes menores) recibirán 21 euros por día, aos que haberá que engadir 4,75 por cada tonelada de rexistro bruto do seu barco. Estas axudas non «afectan ás posibles indemnizacións que, por danos e perxuízos, puideran corresponderlles aos afectados». Segundo explicou o conselleiro de Pesca, Enrique López Veiga, estas subvencións da Xunta veranse complementadas polas que outorgue o Goberno Central e, mesmo, a Unión Europea.

Estas axudas non «afectan ás posibles indemnizacións que, por dános e perxuízos, puideran corresponderlles ós afectados»

Ampliación

A Xunta tamén deixou claro que «a medida que se constaten os posibles efectos sobre outros ámbitos das actividades pesqueiras poderán arbitrarse novas medidas para outros colectivos profesionais». A orde aprobada tamén prevé certa flexibilidade en canto ás áreas afectadas  de modo que segundo se vaia ampliando o radio de acción da marea negra iranse incorporando ás axudas os armadores, tripulantes e mariscadores afectados. 

O sector xa puxo de manifesto que a cantidade lle parece insuficiente posto que, na véspera do Nadal, os seus ingresos poden superar os 4.000 euros.

Os afectados deberán presentar a solicitude das axudas ata o día uno de decembro na Consellería de Pesca.

Deberán acompañala dunha declaración xurada sobre a súa situación de inactividade, unha fotocopia do Documento Nacional de Identidade e un número de conta.

Os documentos

No caso dos mariscadores, estes deberán presentar unha fotocopia do permiso de explotación (Permex) vixente no ano 2002 e xustificantes de ter realizado vendas nas lonxas. Aos tripulantes esixiráselles «copias cotexadas dá folla dá cartilla de navegación e dá folla do rol onde figuren embárquesvos».

Jesús Caldera, solicitou unhas axudas de 60 millóns de euros Para rematar, os armadores terán que achegar fotocopias do permiso de explotación, da copia do folio de despachos dos dous meses anteriores á paralización, acreditación de que o folio da embarcación está depositada en Capitanía Marítima e Certificación do Rexistro Mercantil que acredite a propiedade do buque. Pola súa banda, o portavoz do PSOE, Jesús Caldera, solicitou que o Goberno habilite unhas axudas de 60 millóns de euros (10.000 millóns de pesetas) para facer fronte ao problema. E criticou as declaracións de Arias Cañete minimizando os danos da vertedura de fuel.

 Deseño interactivo: Gladys Vázquez / María Pedreda

segue como contou cada día a voz a crise do prestige

Coa túa subscrición podes acceder a todas as noticias publicadas en La Voz de Galicia, desde 1882 ata hoxe, buscando por palabra crave