A futura ampliación de Rande podería incluír un novo carril ata o centro de Vigo

Carlos Punzón
Carlos Punzón NOVA YORK

GALICIA

Foto del puente de Rande seleccionada como una de las 25 mejores instantáneas de la infraestructura por el premio Autopista del Atlántico y que se expone estos días en Nueva York
Foto da ponte de Rande seleccionada como unha das 25 mellores instantáneas da infraestrutura polo premio Autoestrada do Atlántico e que se expón estes días en Nova York Xoán A. Soler

O deseño da ponte, cos seus novos carrís, recibe un galardón internacional en Nova York

04 sep 2019 . Actualizado ás 21:56 h.

A ponte de Rande, o que dá entrada a Vigo pola AP-9, foi coroado hoxe en Nova York como unha das xoias da enxeñería mundial. A obra de ampliación coa que se dotou de dous novos carrís ao paso sobre a ría de Vigo mereceu a consideración de segundo mellor proxecto construtivo de todo o mundo no 2018, a xuízo da Asociación Internacional de Pontes e Enxeñería Estrutural (IABSE) que celebra na cidade norteamericana o seu 90 aniversario cun foro sobre o sector e as novidades construtivas realizadas en todo o planeta e a entrega dos seus premios Ostra.

O ter sido a primeira ampliación dunha ponte atirantado en todo o mundo e o feito de que a construción de Rande levase a cabo mantendo activo o tráfico da autoestrada entre as dúas beiras, é considerado pola cúpula internacional dos enxeñeiros como un fito que amplía as posibilidades técnicas de estruturas similares.

De feito, o director xeral de Estradas do Ministerio de Fomento, Francisco Javier Ferreiro, indicou tras a entrega do galardón, que a nova técnica coa que se ampliou Rande podería liquidar os problemas cos que conta a ponte do Centenario de Sevilla para gañar tamén novos carrís. «O realizado en Rande foi unha solución moi intelixente a un problema moi importante, cunha solución innovadora», insistiu o responsable de Estradas do Ministerio de Fomento.

Os traballos realizados e as comprobacións de resistencia feitos respecto da estrutura orixinal da ponte de Rande certificaron non só a capacidade da infraestrutura para acoller os dous carrís abertos a finais do 2017, senón que tamén están a piques de garantir que o paso sobre a ría de Vigo poderá ser ampliada nun futuro a outros dous carrís máis, chegando a oito en total e mediante un sistema construtivo similar ao levado nesta ocasión en Galicia. MC2, o estudo de enxeñería que realizou os traballos de deseño da ampliación xa en uso, culmina nestes días unha análise e informe que indicará se é posible esa segunda dotación de novos carrís e que guiaría en que condicións e como se poderá levar a cabo ese futuro recrecimiento da ponte da AP-9 para que sexan utilizados os catro carrís exteriores polo tráfico que discorre entre Vigo e a península do Morrazo, mentres que o resto circularía polos catro orixinais abertos en 1981.

«Dinme que é susceptible de volver ser ampliado. Hai que velo tecnicamente, pero se alguén e nalgún sitio pódese facer isto, é en España», sinalou o director xeral de Estradas enxalzando o nivel dos enxeñeiros e construtoras españolas, que fixeron posible que a rede estatal de autovías e estradas de alta capacidade sexa a terceira do mundo en extensión tras as dos Estados Unidos e China e á vez resolver dificultades técnicas como no caso de Rande.

Na cita que se celebra en Nova York, e na que están presentes o director xeral de Audasa, César Canle, e o director de operacións de Itínere, Juan Carlos López Verdejo, desvelouse tamén que esa nova ampliación da ponte que se está estudando implicaría a continuidade en tres carrís da autoestrada ata a súa conclusión en Vigo, prolongado os que se realizaron ata Teis con motivo do recrecimiento do paso sobre a ría.

A obra levada a cabo sobre a ría viguesa outórgalle á ponte unha vida útil de 100 anos máis

Nestes premios, a ampliación de Rande só foi superada nas consideracións dos enxeñeiros de IABSE pola construción da ponte sobre o río Mersey en Liverpool (Reino Unido), levantado por un grupo empresarial liderado pola española FCC, pero superando no caso galego á ponte Mukogowa de Hogolino (Xapón) entre os tres proxectos seleccionados.

Fernando Branco, presidente da asociación de enxeñeiros internacional con sede en Suíza, valorou especialmente as achegas técnicas, innovadoras, orixinalidade e respecto do medio ambiente logrados polos tres finalistas premiados.

Os motivos para o premio

Na entrega do galardón realizado no corazón de Manhattan, recollido polo director xeral de estradas xunto a directivos das construtoras Dragados e Pontes, das concesionarias Itínere e Audasa, ademais do autor do proxecto de ampliación da ponte, Álvaro Serrano (do estudo de enxeñería MC2), a cúpula da organización internacional de enxeñeiros cualificou a obra de ampliación de Rande como «fito único no campo das estruturas técnicas». «A súa innovación resolve no deseño da construción problemas funcionais proporcionando un aumento notable na capacidade da estrada á vez que se maximiza a resistencia da ponte existente e o seu comportamento dinámico», sinalou o xurado ao entregar o premio á infraestrutura galega, que tamén resaltou as técnicas utilizadas con carros movidos por baixo do taboleiro orixinal para estender a construción de xeito progresivo dos seus novos carrís mediante dovelas de aceiro.

A obra levada a cabo sobre a ría viguesa outórgalle á ponte unha vida útil de 100 anos máis, ao sanearse a súa estrutura orixinal. O seu custo final elevouse a 138,6 millóns de euros, unha vez engadidas as reformas agregadas coa obra en marcha, como foi que a totalidade dos oito carrís puidesen ser utilizados por todos os usuarios, independentemente de se circulan no tramo gratuíto entre Vigo e O Morrazo ou continuan ao longo do trazado da AP-9.

A devandito custo engadirase un 8 % de intereses dos fondos que lle resten a Audasa por recibir de adiántoo pola concesionaria para realizar a obra, importe que se obterá dun aumento extraordinario dun 1 % dos prezos das peaxes en todos os tramos da autoestrada durante 20 anos. Na devandita partida entran tamén as obras de ampliación da autoestrada en Santiago, realizacións que en conxunto se elevaron a 200,6 millóns de euros. A maiores, as peaxes sufriron o ano pasado, neste exercicio e o que vén aumentos de entre o 0,9 e 0,8 % e con carácter extraordinario para abonar tamén a Audasa o importe das tarifas que deixaron de pagar os usuarios do eixo Vigo-Pontevedra nas súas viaxes de volta desde o ano 2013, incrementos que non está previsto legalmente, ata agora, que volvan ser activados a partir do 2021.

A ampliación da ponte de Rande facilitou que a infraestrutura máis emblemática da AP-9 volva acadar este verán unha intensidade media diaria de tráfico de 70.000 vehículos no verán (40.000 de media durante todo o ano), chegando a 22 millóns de tránsitos ao ano, aínda lixeiramente por baixo dos niveis previos á crise económica.