Unha viaxe de Galicia a Madrid en avión xera tres veces máis CO2 que en tren

Carlos Punzón
Carlos Punzón REDACCIÓN / LA VOZ

GALICIA

EUROPA PRESS

Fomento non considera a corrente que expón eliminar voos onde haxa AVE

15 jul 2019 . Actualizado ás 05:00 h.

A posta en funcionamento do AVE o ano que vén fará que moitos viaxeiros se vaian a expor que medio de transporte lle resulta máis eficaz para os seus desprazamentos de media e longa distancia. Evidentemente non hai ningún tan rápido como o avión, pero as 3.20 horas previstas para as viaxes no tren de alta velocidade entre Vigo e A Coruña ata Madrid ou as 2.50 desde Santiago permiten reformularse esa cuestión desde novos puntos de vista. Os desprazamentos ata os aeroportos, o tempo de espera requirido antes de voar e o prezo, outorgan puntos cara á opción do tren rápido. E ademais, nesa nivelación de proles e contras entre o avión e o ferrocarril para viaxes que se poden realizar na marxe de tres horas en tren rápido cobra un peso relevante a loita contra a contaminación.

Non hai medio de transporte público máis contaminante que o avión e por iso o debate suscitado nos países escandinavos respecto diso empezou a chegar xa a parlamentos europeos como o francés ou o holandés, para que se expoña incluso a prohibición dos voos domésticos cando exista a alternativa dun tren que faga a mesma ruta nesa franxa máxima de tres horas.

Comparativa desde Galicia

O voo máis común que se fai nos aeroportos galegos é o do eixo con Madrid. O 58 % dos que operan en Peinador fan esa ruta a Barajas , como o 52,5 % dos de Alvedro e o 24,7 % dos de Lavacolla. Esa viaxe xera máis ou menos 57,9 quilos de dióxido de carbono por pasaxeiro (55,4 desde Vigo; 57,7 desde Santiago, e 60,5 nas viaxes desde A Coruña). A pesar de requirir a viaxe en tren case cen quilómetros máis, as emisións por viaxeiro redúcense no devandito transporte a 16,1 quilos de CO2. En total, 3,6 veces menos de achega ao quecemento global do ferrocarril respecto ao mesma viaxe en avión.

Esa diferenza é a que puxo sobre a mesa o movemento «vergoña de voar», ou «quedo no chan» que a activista sueca Greta Thunberg está a facer prender no seu país, Finlandia e Dinamarca para frear o avance da pegada de carbono.

As emisións na segunda ruta aérea máis común en Galicia, a de Barcelona, reflicten un equilibrio similar. É 3,1 veces maior nos voos que no tren, ao xerar neses 1.230 quilómetros 106,7 quilos de CO2 por pasaxeiro as aeronaves por 34,3 quilos por ocupante no tren. Pero nesa viaxe, que na súa mellor opción en ferrocarril require desde Vigo, por exemplo, 10.31 horas, pouco pode facer fronte ás 1.45 horas do avión. E tampouco en prezo, pois en función das tarifas para mañá calculadas cunha semana de antelación, o prezo mínimo obtido é de 84,6 euros en tren e 64,4 en avión.

Salvador Sas

O prezo si é en cambio un aliciente na ruta a Madrid, pois pode resultar para o mesmo día 17 euros máis barato en ferrocarril, aínda que os prezos do AVE serán máis altos que os actuais.

O movemento que crece en Europa a favor de limitar os voos interiores de proximidade non semella con todo que vaia a converterse en guion estratéxico para o Ministerio de Fomento. Conscientes de que nun país con deseño radial con epicentro en Madrid para as súas rutas aéreas de maior tránsito, serían numerosos os voos que habería que eliminar ao entrar nese rango de menos de tres horas en ferrocarril, o que deixaría tocados a boa parte dos 33 aeroportos públicos peninsulares. «Non está amais da mesa, nin é unha formulación que se estea estudando en Fomento. Non entra nos plans do ministerio quitar voos de curto radio», sinalan fontes do departamento que dirixe José Luis Ábalos.

A proposta si foi defendida en cambio ante presidentes, empresarios e banqueiros no Foro de Davos e chegou tamén aos parlamentos de Holanda para eliminar os voos entre Ámsterdam e Bruxelas (45 minutos fronte a dúas horas en tren), ou entre París e Marsella (1 hora fronte a 2.30).

O autobús, menos competitivo que o avión e o tren, xera na ruta Galicia-Madrid un 45,9 % de emisións por pasaxeiro máis que o ferrocarril, pero un 48,6 menos que o avión. En prezo sitúase tamén entre os seus dous competidores, sendo o vehículo privado o máis caro cando fai esa viaxe unha única persoa.

O coches é a opción máis cara e contaminante nas viaxes interiores na comunidade

Non hai voos interiores en Galicia nin mercado que o puidese xustificar, nin necesidade, poderíase engadir, pero o tren volve ser para ese tipo de desprazamentos interiores na comunidade o transporte máis ecolóxico e de menor custo para os seus usuarios ademais. Nunha viaxe da Coruña a Ferrol, cada pasaxeiro da anticuada e lenta liña de ferrocarril deixa unha pegada de 1,9 quilos de dióxido de carbono detrás de si, mentres que se eleva a 2,6 quilos no caso do autobús e móvese entre 8,4 nos coches diésel con motores de nova xeración e 9,7 dos gasolina, resultando ambos os máis caros en custo tamén cun único ocupante ao sumar peaxes ao gasto en combustible. A mesma relación prodúcese no eixo A Coruña-Vigo: 3,5 quilos de CO2 en caso do tren por viaxeiro fronte a 8 do autobús por praza e ata 30,2 do coche de gasolina, neste caso sen ter en conta o número de pasaxeiros. Os custos nesta viaxe entre as dúas cidades van desde os 10,7 euros do autobús no seu prezo máis baixo posible, aos 12,20 euros do tren máis económico tamén (abonos temporais ou por desprazamentos á marxe) e os 39 euros que resultan nun automóbil de gasolina, incluídos os 16,40 das peaxes sumadas ao longo da AP-9.