As autoestradas crebadas dispáranse en tráfico tras baixar Fomento as súas peaxes

Carlos Punzón
Carlos Punzón VIGO / LA VOZ

GALICIA

La subida de las tarifas en la AP-9 se relacionan con la ampliación de la vía a la altura de Santiago
A subida das tarifas na AP-9 relaciónanse coa ampliación da vía á altura de Santiago SANDRA ALONSO

A AP-9 é a quinta que menos crece e a AP-53 tamén está por baixo da media

09 jul 2019 . Actualizado ás 13:57 h.

Seis das dez autoestradas que máis crecen este ano en España en número de usuarios forman parte do paquete de nove concesións crebadas cuxa xestión tivo que asumir o Ministerio de Fomento. A baixada dun 30 % no prezo das súas peaxes e a gratuidade polo uso das devanditas autoestradas durante a madrugada dispararon a utilización dos viarios, que se sitúan na súa maioría nas inmediacións de Madrid e na costa mediterránea, evidenciando así a relación entre prezo e volume de tráfico, atraendo a máis usuarios con tarifas máis baixas.

Oito das nove autoestradas crebadas creceron no primeiro trimestre do ano por amais da media estatal do sector. Mentres as concesións estatais aumentaron o seu número de automobilistas nun 5 %, as rescatadas fixérono en conxunto en catro puntos máis.

Galicia sitúase en cambio no extremo contrario dos resultados de tráfico controlados por Fomento. Cos maiores incrementos de prezos do país, pola repercusión nas tarifas das obras de ampliación en Rande e Santiago e a repartición entre todos os tramos da factura pola gratuidade nas viaxes de volta no eixo Vigo-Pontevedra, a AP-9 aparece como a quinta autoestrada que menos crece de España: un 2,17 no primeiro trimestre, segundo datos do Ministerio de Fomento. A pesar dese crecemento modesto respecto ao resto das concesións viarias do Estado, os valores dos tres primeiros meses superan na AP-9 os seus rexistros dos últimos sete anos, aínda que segue tendo no 2007 o seu mellor exercicio.

A outra autoestrada estatal en chan galego, a AP-53 Santiago-Alto de Santo Domingo, crece en algo máis, un 2,99 %, pero queda igualmente por baixo da evolución media do sector.

No alto

Fronte a eses incrementos que non chegan a tres puntos, a autoestrada Madrid-Toledo creceu un 23,8 % a pesar de que o seu rescate, o último levado a cabo, non se produciu ata febreiro pasado. A segunda autoestrada que máis sobe do país é outra rescatada, a concesión da AP-7 entre Cartaxena e Vera , que sumou aos seus tráficos do ano pasado outro 20,9 % máis, e a terceira con mellor comportamento volve ser outro viario crebado, a radial entre Madrid e Guadalaxara, que incrementa os seus usuarios noutro 16,9 %. A circunvalación de Alacante e a R-5 Madrid-Navalcarnero son outros dous exemplos máis de cambio drástico no seu uso, con subidas por amais dos dous díxitos tras o abaratamento das súas tarifas. A R-4 Madrid-Ocaña é a autoestrada crebada na que menos se nota esa baixada nas peaxes, pois crece menos que a media estatal, pero aínda así por amais das dúas concesións galegas, ao facelo nun 3,27 %.

A baixada das peaxes das autoestradas crebadas nun 30 % foi razoado polo Ministerio de Fomento pola intención de homoxeneizar as tarifas das autoestradas crebadas para que presenten un patrón de prezos similar, así como para impulsar o uso de dispositivos electrónicos para o pagamento da peaxe, necesario para acceder a descontos, e que permite reducir custos laborais ao minguar o número de cobradores. A gratuidade no horario de 0.00 a 6.00 horas adoptouse para estender un aliciente que xa estaba presente en concesións como a que conduce a Barajas e que pretende favorecer a circulación polas vías rápidas de vehículos pesados de noite para mellorar a seguridade durante as horas de maior tráfico ao posibilitar velocidades máis altas.

A AP-9, sétima

As nove autoestradas rescatadas destacan agora polos seus incrementos de tráfico, pero aínda seguen todas elas moi lonxe das concesións que máis tráfico xestionan de España. A AP-7 entre Montmeló e o Papiol move ao día máis ou menos de entre todos os seus tramos 114.481 vehículos, mentres que o viario entre Madrid e Toledo, o que máis creceu no primeiro trimestre do ano, move 1.345. Só a M-12 a Barajas conta entre as crebadas con máis usuarios de media diaria que a AP-9, que se sitúa agora como a sétima concesión viaria da rede estatal con 21.726 automóbiles, aínda que en tramos como o de Rande se sitúa en 66.000 cada xornada. Iso si, a autoestrada galega non sobe de 2.000 camións diarios.

A autoestrada Santiago-Dozón xestionou cada día do primeiro trimestre 6.251 vehículos.