A AP-9 recadará aínda 14.556 millóns máis

Carlos Punzón
CARLOS PUNZÓN VIGO / LA VOZ

GALICIA

XOÁN A. SOLER

Audasa ingresará dez veces o valor do investimento realizado en construción da autoestrada

18 abr 2019 . Actualizado ás 19:19 h.

A AP-9 seguirá sendo un negocio redondo e cada vez máis seguro, se cabe, conforme Audasa avance na concesión á que aínda lle restan algo máis de 29 anos por diante. A falta de coñecer o balance económico completo do 2018, os usuarios da principal autoestrada de Galicia deixaron moeda a moeda nas súas cabinas de peaxe 2.865 millóns de euros desde que se levantou por primeira vez unha das súas barreiras en abril de 1979.

Pero o Ministerio de Fomento traza un horizonte de negocio para Audasa que fará que o recadado nos corenta anos de vida transcorridos da autoestrada vaia a representar tan só o 16,4 % do negocio previsto a conta do viario.

Un anexo da documentación coa que o Ministerio de Fomento autorizou a Audasa un incremento anual acumulativo dun 1 % nas súas peaxes durante 20 anos para recuperar o investimento feito na ampliación de Rande e a circunvalación de Santiago, desvela a dimensión do negocio que supón a autoestrada galega e o que aínda lles resta por pagar aos seus usuarios. No devandito documento a Delegación do Goberno nas Sociedades Concesionarias de Autoestradas Nacionais de Peaxe estima que a AP-9 recadará en peaxes entre o 2019 e o 2048 nada menos que 14.556,3 millóns de euros.

O órgano dependente do Ministerio de Fomento estima que co escenario que existía antes de que Audasa comezase a amortizar as obras de Vigo e Santiago, a concesionaria tería recadado 13.094,67 millóns de euros entre este ano e o final da concesión en agosto do ano 2048. Pero engade 1.461,71 millóns de euros máis a conta dese 1 % acumulativo que experimentan as peaxes da AP-9 xa desde outubro do ano pasado cando a concesionaria foi autorizada a cargar sobre os seus clientes as obras de ampliación que custaron 223 millóns de euros.

Dos 385.629 euros que recadou ao día Audasa no 2017 (último exercicio completo), pasará a ingresar de media cada xornada dos próximos trinta anos 1,3 millóns de euros, segundo as contas do ministerio.

Así se fai o cálculo

Para calcular a evolución de negocio previsible no viario de pagamento, Fomento estima que a AP-9 rexistrará un incremento no seu volume de tráfico de entre 4 e 6 puntos ata o ano 2028, e despois farao de xeito máis moderado variando o seu crecemento entre un dous e un tres por cento. O ministerio agrega como suposto que os prezos das peaxes en España actualícense cada exercicio ata metade de século un 2,5 % de media. E con eses parámetros os técnicos de Fomento debuxaron unha evolución nos ingresos de Audasa que arrincará este ano en 156 millóns de euros, pasará dos 200 millóns no ano 2023, pasará os 400 millóns dez anos máis tarde e acadará o seu teito no último ano completo da concesión con 830,7 millóns de euros ingresados por peaxes. Pero a esa simulación o ministerio engadiu o 1 % das obras que se irá sumando ata que quede a cero a conta do pago pola concesionaria para dotar de senllos novos carrís por sentido no paso sobre a ría de Vigo e ao redor da capital de Galicia. Esa conta é a que atribúe a Audasa unha factura final que lle suporá ter cobrado peaxes ao longo dos 70 anos de concesión por valor de 17.421,37 millóns de euros. No 2047, o último ano completo en mans privadas, estímase que a recadación multiplique case por seis os niveis de caixa actuais.

Dez veces o valor da AP-9

O valor da autoestrada, segundo o último balance visado polo Ministerio de Fomento é de 1.753,5 millóns de euros, co que de chegar a ser realidade a previsión de negocio calculada polo ministerio, Audasa terá multiplicado practicamente por dez o investimento realizado na construción da AP-9.

Para os usuarios da autoestrada, a conta a saldar con Audasa aínda tería resultado máis gravosa se no 2015 saíse adiante a proposta da concesionaria de acabar coa gratuidade para os condutores dos tramos Vigo-O Morrazo. O Consello de Estado fíxose eco no 2017 da formulación que fixo Audasa ante o conflito suscitado con Fomento por reducir á metade a factura que o ministerio abona á concesionaria a cambio de non cobrar aos usuarios en ambos os tramos.

A pugna acabou nos tribunais, co apoio da Xunta á postura tomada polo anterior ministro de Fomento, Íñigo da Serna, pero Audasa expuxo que era a solución máis eficaz para evitar que seguise saíndo das arcas públicas o pagamento das peaxes do tramo sobre a ría, que é aproveitado cada vez máis para enlazar coa nacional 554 e evitar as peaxes existentes entre Vigo e Pontevedra.

Losada tacha de irresponsable ao PP por criticar a subida de peaxes

O delegado do Goberno en Galicia, Javier Losada, arremeteu onte contra o PP e a Xunta por expor agora que sexa Fomento quen pague as obras de Rande e Santiago para que Audasa non as repercuta nos prezos das súas peaxes. Losada tachou de «gran irresponsabilidade» que os populares critiquen ditas subidas, que el atribúe en parte ao PP. A formulación da Xunta cínguese con todo a evitar o incremento dun 1 % anual durante 20 anos pactada entre o Goberno de Zapatero e Audasa para amortizar as obras citadas.

«Estou asombrado. Cualifican de escándalo as subidas de peaxes que aprobaron eles mesmos», insistiu en todo caso o delegado do Goberno, que achacou ao PPdeG unha submisión máxima ao Executivo central cando o ocupa o seu partido e beligerancia cando o fai o PSOE. Ademais, Losada achacou a Aznar a laxa máis pesada que sofre a AP-9 coa súa ampliación de concesión en 25 anos máis.

O BNG tamén terció contra a Xunta e a súa proposta sobre as peaxes, lembrando de entrada a decisión do Goberno popular de alongar a concesión, acusando a maiores ao PP de oporse no Parlamento ás propostas nacionalistas para loitar contra «a estafa» das peaxes e reclamar agora en precampaña a súa baixada.

A Xunta estuda se é posible retomar a transferencia nas novas Cortes 

Á lexislatura quédanlle nas Cortes apenas doce días, e ninguén ve posible que se chegue a culminar sequera o proceso de presentación de emendas á proposición non de lei de transferencia á Administración galega da titularidade da autoestrada AP-9. As tres peticións feitas por unanimidade polo Parlamento de Galicia están abocadas a decaer na súa totalidade, como todas os demais proxectos lexislativos en tramitación pendentes.

Ese é o criterio que transmite ao PPdeG os seus deputados en Madrid, para adiantar que será necesario activar de novo na cámara galega a petición de traspaso, que ata agora contaba na súa tramitación co apoio previo de todos os grupos parlamentarios galegos e no Congreso de todas as formacións presentes, excepto Cidadáns.

Pero pese ao criterio xeneralizado ante a disolución das Cortes, letrados da Xunta estiman que sería posible reactivar o trámite desde o momento de remisión de emendas, se así o acepta a Mesa do Congreso saída das urnas o próximo 28 de abril. Os técnicos legais da Administración buscan argumentar a validad que aínda tería a aceptación a trámite por parte da cámara baixa da petición feita desde Galicia.

Se non fose así, o Parlamento galego tería que volver acordar un texto que argumente a petición de transferencia, enviar a Madrid a tres relatores para defendelo e someterse á votación do novo Congreso, no que as enquisas outorgan un maior peso a C's e a entrada de Vox , ambas as formacións pouco proclives a descentralizar o aparello do Estado.

A Xunta ten pensado en todo caso, remitir ao Congreso e ao Parlamento galego a súa petición de que sexa Fomento quen abone as obras de ampliación da AP-9 en lugar dos seus usuarios.